Annons

Jaguar hakar på strömmen av elbilar

Också Jaguar lanserar nu en renodlad elbil.

På bilsalongen i Los Angeles i dagarna visas konceptbilen i-Pace att upp.

Om bara två-tre år kommer därmed en rad lyxbilstillverkare att sälja elbilar – alla riktade mot Tesla.

Bild:Jaguar
Bild:Jaguar
Bild:Jaguar
Bild:Jaguar
Bild:Jaguar

Jaguars elbil i-Pace är än så länge bara ett koncept, men bolaget bekräftar att lanseringen av produktionsbilen sker om ett år och att bilen rullar på vägarna redan under 2018.

Modellen har en spektakulär design och att den är konstruerad som en elbil redan från början på en ny bottenplatta har gett designchefen Ian Callum möjlighet att ta ut svängarna rejält. Bäst beskrivs i-Pace som en crossover, en suv med utseende som en sportkupé, med mycket inspiration från konceptbilen C-X75 som visades för några år sedan.

"Redan från projektets allra första början var jag helt inställd på att skapa en design som reflekterar denna förändring i bilens mekanik", säger Ian Callum.

Trots kompakta yttermått – längden är bara 468 centimeter – är axelavståndet hela tre meter, vilket ger goda innerutrymmen, plus ett bagageutrymme på 530 liter.

Jaguar i-Pace har fyrhjulsdrift och dubbla elmotorer, som tillsammans ger en effekt på 400 hk och ett vridmoment på 700 Nm. Räckvidden ska, enligt den officiella europeiska NEDC-cykeln, vara över 50 mil

Batteriet är på 90 kWh, alltså precis som i Tesla Model X P90D. Det ska också kunna snabbladdas.

Bilen ska inte tillverkas i Jaguars fabrik i England, utan hos Magna-Steyr i Österrike.

Detta betyder att vi kommer att få något som en massiv ström (!) av elbilar de kommande åren. För att kvala in i matchen kommer samtliga att ha räckvidder på minst 50 mil.

Här är några andra lanseringar:

2017: Opel Ampera-e

2018: Audi Q6.

2019: Volvo XC60, Mercedes EQ.

2020: Porsche Mission E, VW I.D.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?