ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Ionity om elchocken: Därför höjer vi priserna

  • Snabbladdning vid en Ionity-station. Foto: Gudrun Muschalla

Snabbladdningsaktören Ionity, med flera stora biltillverkare i ryggen, höjer priserna för laddning rejält. Att ladda elbilen kan kosta mer än att tanka fossilbilen.

”Ska laddbranschen överleva och växa måste priset täcka kostnaderna”, säger Jan Haugen Ihle, regionchef för norra Europa på Ionity.

Ionity justerar sin prismodell, från 80 kronor per laddning till 8,70 kronor per kWh. Det innebär ett rejält påslag för den som använder nätverkets snabbladdare. 

Att ladda en elbil med ett batteri på 60 kWh från tomt till helt fullt kostar därmed 435 kronor, en prishöjning med över 400 procent jämfört med tidigare prislista. 

För den som har en bil med riktigt stort batteri, som en Tesla Model X, en Audi E-Tron eller en Mercedes EQC, blir det ännu dyrare. De bilägarna kan få betala kring 800 kronor beroende på batteri och hur tomt det är när man kommer in till laddstolpen.

”Det första priset vi hade, 80 svenska kronor, var ett introduktionspris i en pilotfas vilket vi också gick ut med. Nu tar vi betalt per kWh, utgångspunkten är att man ska betala för det man laddar in i bilens batteri”, säger Jan Haugen Ihle, regionchef för norra Europa på Ionity.

”Det kommer även andra betalningsmodeller som erbjuds från biltillverkarna i samband med att man köper en elbil som gör att priset för laddning blir lägre.”

Är det rimligt att det kan kosta mer att ladda elbilen jämfört med att tanka bensin eller diesel?
”Ja, jag tycker man se priset för ett helt år. Då ser vi att en normal elbilist laddar närmare 90 procent hemma, vilket är jättebilligt både i Sverige och Norge, och så betalar man mer vid snabbladdare vid långkörning. Då blir priset per mil utslaget över ett år fortfarande väldigt lågt jämfört med bensin eller diesel.”

Vad har ni fått för reaktioner?
”Det har kommit reaktioner helt klart och en del tycker att det är lite dyrt, och mer så i Norge än i Sverige. Det finns en uppfattning att det ska vara billigare att köra en elbil än en bensin- eller dieselbil, och konsumenterna jämför med vad de betalar för sin ström hemma med priset vid en snabbladdare. Det är inte en rättvis jämförelse eftersom vi betalar effekttariffer som gör det dyrare, och våra laddare kostar mycket mer än en laddbox hemma.”

Den här prisjusteringen, tror du den kan skrämma bilköpare som funderar på elbil?
”Nej, det tror jag inte. Jag tror att vi har fått en reaktion nu och att det behövs mer kunskap om att man ska ladda hemma och använda snabbladdningen mer sällan. Ska laddbranschen överleva och växa måste priset täcka kostnaderna.”

Bakom Ionity står stora biltillverkare som BMW, Daimler, Ford och Volkswagen. Trots prishöjningen låter det inte som att Ionity väntar sig gå med vinst än på ett bra tag.

”En stor del i att kunna tjäna pengar är att få upp volymen och än så länge finns det för få renodlade elbilar på de flesta marknader, Norge är ett undantag”, säger Jan Haugen Ihle.

Vad säger du om Tesla, vars kunder erbjuds gratis laddning?
”Den modellen går ut på att laddningen ingår som en del i köpet av bilen. Vår modell går inte ut på en liknande förhandsbetalning. Och erfarenheten från Tesla är att man får ett överutnyttjande av snabbladdning eftersom den är gratis, folk använde den dyra infrastrukturen som vore det hemmaladdare.”

Hur ligger Ionity till när det gäller utbyggnaden av antalet stationer?
”Målet är att ha 400 på plats till nyår, och vi har fler än 200 i gång i dagsläget”, säger Jan Haugen Ihle.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer