ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil
Volvo Cars samgående med Geely

Inget firande av historiskt handslag

  • Geelys grundare Li Shufu tar Fords finanschef Lewis Booth i hand efter att ha gjort upp köpet av Volvo Cars den 28 mars 2010. Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / TT
  • Utanför Volvohallen vajade amerikanska, svenska och kinesiska flaggorna när Geely köpte Volvo Cars från Ford den 28 mars 2010. Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / TT

Det är tio år sedan det historiska handslaget som tog Volvo Cars från att vara en belastning för en amerikansk biljätte till att vara draglok för en djärv kinesisk uppstickare. 

Med Geely istället för Ford som ägare har Volvo vuxit på alla håll, men coronakrisen gör att jubileet får anstå.

Söndagen den 28 mars 2010 vajade den amerikanska, svenska och kinesiska flaggan utanför Volvohallen i Torslanda när Volvo Cars blev det första västerländska bilbolag som köptes upp av ett kinesiskt företag.

Finanskrisen hade slagit hårt mot fordonsbranschen och Volvo var sargat av förluster, massuppsägningar och eftersatta investeringar. Ford, som elva år tidigare betalat 50 miljarder kronor till Volvokoncernen för att köpa personbilsdelen sålde för reapriset 13 miljarder kronor. 

Farhågorna var många. Både för de svenska jobben och för Volvos renommé. Geely var nykomling i branschen och bilarna var av usel kvalitet. Grundaren Li Shufu tvingades ta hjälp av kinesiska regioner och städer för att få ihop pengar till köpet. Men han hade en plan både för Volvo och för Geely - att skapa en global fordonskoncern. 

Det var efter handslaget som Li Shufu gjorde liknelsen som aldrig tidigare hörts från en bilchef. ”Volvo var en tiger som skulle befrias ur sin bur.”

Nu tio år senare har han realiserat många av sina drömmar. Volvo Cars har fått fabriker i både Kina och USA, förnyat hela modellprogrammet och slagit försäljningsrekord sex år i rad. Floran av bolag och nya märken i koncernen växer hela tiden och Geely äger numera storposter i Volvokoncernen samt rivalen Daimler.

Det är bara sex veckor sedan nyheten kom att det planeras för en sammanslagning av Volvo Cars och det kinesiska systerbolaget Geely Automobile med en tänkt börsnotering i både Kina och Sverige. Sedan dess har coronakrisen ändrat hela bilbranschens förutsättningar. Behovet av att samordna sina resurser för att klara sig har snarare ökat än minskat. 

Det blir inte något tioårsjubileum av Volvoköpet nu, enligt Geelys talesperson Ash Sutcliffe. Kanske i augusti när själva övertagandet ägde rum.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer