Inget firande av historiskt handslag

Det är tio år sedan det historiska handslaget som tog Volvo Cars från att vara en belastning för en amerikansk biljätte till att vara draglok för en djärv kinesisk uppstickare. 

Med Geely istället för Ford som ägare har Volvo vuxit på alla håll, men coronakrisen gör att jubileet får anstå.

Geelys grundare Li Shufu tar Fords finanschef Lewis Booth i hand efter att ha gjort upp köpet av Volvo Cars den 28 mars 2010.
Geelys grundare Li Shufu tar Fords finanschef Lewis Booth i hand efter att ha gjort upp köpet av Volvo Cars den 28 mars 2010.Foto:BJÖRN LARSSON ROSVALL / TT
Utanför Volvohallen vajade amerikanska, svenska och kinesiska flaggorna när Geely köpte Volvo Cars från Ford den 28 mars 2010.
Utanför Volvohallen vajade amerikanska, svenska och kinesiska flaggorna när Geely köpte Volvo Cars från Ford den 28 mars 2010.Foto:BJÖRN LARSSON ROSVALL / TT

Söndagen den 28 mars 2010 vajade den amerikanska, svenska och kinesiska flaggan utanför Volvohallen i Torslanda när Volvo Cars blev det första västerländska bilbolag som köptes upp av ett kinesiskt företag.

Finanskrisen hade slagit hårt mot fordonsbranschen och Volvo var sargat av förluster, massuppsägningar och eftersatta investeringar. Ford, som elva år tidigare betalat 50 miljarder kronor till Volvokoncernen för att köpa personbilsdelen sålde för reapriset 13 miljarder kronor. 

Farhågorna var många. Både för de svenska jobben och för Volvos renommé. Geely var nykomling i branschen och bilarna var av usel kvalitet. Grundaren Li Shufu tvingades ta hjälp av kinesiska regioner och städer för att få ihop pengar till köpet. Men han hade en plan både för Volvo och för Geely - att skapa en global fordonskoncern. 

Det var efter handslaget som Li Shufu gjorde liknelsen som aldrig tidigare hörts från en bilchef. ”Volvo var en tiger som skulle befrias ur sin bur.”

Nu tio år senare har han realiserat många av sina drömmar. Volvo Cars har fått fabriker i både Kina och USA, förnyat hela modellprogrammet och slagit försäljningsrekord sex år i rad. Floran av bolag och nya märken i koncernen växer hela tiden och Geely äger numera storposter i Volvokoncernen samt rivalen Daimler.

Det är bara sex veckor sedan nyheten kom att det planeras för en sammanslagning av Volvo Cars och det kinesiska systerbolaget Geely Automobile med en tänkt börsnotering i både Kina och Sverige. Sedan dess har coronakrisen ändrat hela bilbranschens förutsättningar. Behovet av att samordna sina resurser för att klara sig har snarare ökat än minskat. 

Det blir inte något tioårsjubileum av Volvoköpet nu, enligt Geelys talesperson Ash Sutcliffe. Kanske i augusti när själva övertagandet ägde rum.

 


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?