


Som koreanska Hyundai tidigare aviserat har nya elbilen Ioniq 5 otroligt snabb laddning. Ingen konkurrent är just nu i närheten av samma laddeffekt, 350 kW.
Den koreanska biljätten Hyundai, som också äger Kia, är redan en framträdande spelare på elbilsmarknaden. Framöver kommer de helt elektrifierade bilarna gå under namnet Ioniq och med en ny plattform lär Hyundai sätta fart på sina konkurrenter.
Det mest slående med den första modellen ut, Ioniq 5, är laddningen som tack vare ett 800-voltsystem ligger på maximalt 350 kW. Under optimala förhållanden tar det 18 minuter att ladda från 10-80 procent.
Andra biltillverkare kallar allt över 100 kW för snabbladdning, men det här är något helt annat. Närmst i effekt ligger Porsche Taycan, med i sammanhanget beskedliga 270 kW.
Teoretisk laddeffekt är visserligen sällan möjlig att nå i realiteten, men kommer man i rimlig närhet till 350 kW blir det rekordkorta kaffestopp vid laddstolpen.
En annan kul finess är att det går att använda bilen som en jättestor powerbank för att ladda upp andra batteridrivna apparater och verktyg med upp till 3,6 kW. I nödfall kan du faktiskt hjälpa till och ladda andra elbilar. Ioniq 5 kan även utrustas med solpaneler i taket vilket kan förbättra effektiviteten något.
Hyundais nya elbil är en suv eller crossover i mellanstorlek, jämförbar med till exempel VW ID4 och Skoda Enyaq IV. Tack vare ett axelavstånd på tre meter blir det generöst med utrymme i kupén.
Modellen kommer att säljas med två olika batteristorlekar, 58 respektive 72,6 kWh, vilket ger en räckvidd på maximalt 48 mil. Toppversionen med fyrhjulsdrift accelererar från 0-100 km/tim 5,2 sekunder.
Ioniq 5 kommer till den svenska marknaden till sommaren. Något svenskt pris är inte officiellt men i England går en välutrustad specialversion på 48.000 pund, cirka 560.000 kronor, innan miljöbilsbonus.
Hyundai har anslutit sig till laddnätverket Ionity och man kan hoppas att lanseringar som den här får fart på utbyggnaden av snabbladdare i hela Sverige.
Läs mer om den nya plattformen här.
BILTEST Litet batteri räcker för galant vardagskörning