1515
Annons

Hon tar över vd-posten i Volvo Car Sverige

Efter turbulensen mellan Volvohandlarna och Volvo Cars svenska försäljningsbolag sker ett byte på toppen.

Jessica Span, som jobbat i bilindustrin hela sitt liv, blir ny Sverige-vd från 1 januari.

Hennes företrädare Jon Wakefield går vidare till en roll inom Volvos Europaorganisation.

Jessica Span, som i dag är vd för Volvo Bil tar över som vd för Volvo Car Sverige den 1 januari 2021.
Jessica Span, som i dag är vd för Volvo Bil tar över som vd för Volvo Car Sverige den 1 januari 2021.Foto:Volvo Car Sverige

Britten Jon Wakefield, som tidigare var chef för Volvo Cars VOLCAR B +0,08% Dagens utveckling marknad i Storbritannien, har bara suttit på vd-posten i Sverige i 1,5 år när han nu lämnar. 

Efter att han tog över i juni 2019 intensifierades kritiken från de svenska återförsäljarna som ansåg att bilbolaget inte längre lyssnade på dem och att de inte involverades i omställningen mot elektrifiering och nya affärsmodeller. I MRF:s årliga rankning över generalagenter, som publicerades i våras, föll Volvo Cars mot botten efter att tidigare länge varit i toppen.

Båda parter har sedan dess vittnat om att man har förbättrat dialogen och Volvo Cars lyfter fram att återförsäljarna är viktiga partners för biltillverkaren.

Med vd-skiftet tas ytterligare steg för en närmare relation. Jessica Span kommer närmast från jobbet som vd för Volvos egen återförsäljare Volvo Bil och hon har tidigare varit försäljningsdirektör för den svenska marknaden. Under de åren slogs svenskt försäljningsrekord tre år i rad.

”Jessica har visat att hon är en skicklig och inspirerande ledare. Med hennes erfarenhet, kunskap och starka relation till våra återförsäljarpartners är jag säker på att hon kommer att verkställa och bygga på den strategi som Jon Wakefield har lagt grunden för”, kommenterar Björn Annwall, ansvarig för EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) på Volvo Cars.

Jon Wakefield lämnar det svenska bolaget och får en ny roll på Volvo Cars huvudkontor där han ska ansvara för en rad olika marknader i Europa.

49-åriga Jessica Span är utbildad civilekonom och har lång erfarenhet av försäljning och marknadsföring inom bilindustrin. Hon började på Volvo Cars 2005 och var bland annat ansvarig för företagsförsäljningen. Dessförinnan hade hon jobbat på Saab Automobile i Trollhättan och för General Motors i tyska Rüsselsheim. 

”Vi känner att det är en person som har god insikt i den svenska verksamheten som tar över och det är värdefullt. Samtidigt inser vi att allt inte blir som förut utan de påbörjade förändringarna kommer att fortsätta”, säger Janola Gustafson, vd för Volvohandlarnas förening.


”Alla suvars moder” gör comeback

Ford Bronco och Chevrolet Blazer i all ära. Men föregångaren var International Scout. Ett märke som nu väcks till liv av Volkswagen för att bygga eldrivna pickuper.

Foto:Wikipedia

Den något fyrkantiga, klassiska Scouten byggdes 1961 till 1980 av International Harvester, mer känt för sina jordbruksmaskiner och lastbilar. Det är en bil som fått status som alla suvar och pickupers moder.

Konkurrenterna såg snabbt potentialen i pickuper och redan 1965 kom Ford Bronco som var en direkt utmanare till Scout. Ford har därefter skördat stora framgångar med sina pickuper, Ford F150 har i många år varit en av USA:s, och världens, mest sålda bilar. Samtidigt har klassiska stadsjeepar, som gamla Bronco-modeller, jeepar och scouter, blivit populära bland bilsamlare de senaste åren. 

International Harvester blev på 1980-talet Navistar och 2021 köpte Traton Group, som samlar Volkswagens lastbilstillverkare, bolaget och fick därmed rättigheterna till det nedlagda Scout-märket.

Nu hänger Volkswagen på trenden att väcka liv i gamla varumärken. Från 2026 ska Scout börja bygga och sälja en elektrisk suv och pickup i USA.

”Fordonen ska konstrueras och byggas i USA för amerikanska kunder”, skriver Volkswagen i ett pressmeddelande och utlovar att de första prototyperna presenteras nästa år. 

När de stora biltillverkarna lanserar renodlade elbilar använder de gärna gamla modellnamn. Fords första elbil heter Mustang och har ponnymärket i fronten. General Motors tog nyligen tillbaka Hummer-namnet för en ny elektrisk bil. Volkswagen har i sin tur återlanserat den klassiska folkabussen som elektriska ID Buzz.

Den nya Scouten blir också en utmanare till uppstickaren Rivian som säljer eldrivna pickup-lastbilar och suvar. Den tidigare så haussade elbiltilstillverkarens aktie har kollapsat sedan årsskiftet när bolaget bland annat drabbats hårt av komponentbristen.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?