Historiskt ras i Kinas bilförsäljning

Bilförsäljningen i Kina minskade med 80 procent i februari. Ett historiskt ras som lägger sten på börda för världens biltillverkare. När coronaviruset stänger världens största bilmarknad är det miljontals fordon det handlar om.

Foto:Andy Wong

Coronaviruset tvingar världens tillväxtmotor att gå på tomgång. Det i ett skede när försäljningen i landet varit i en nedåtgående trend under de senaste två åren.

Men när minskningen under 2019 låg på i sammanhanget måttliga 8 procent, är det helt andra tal det handlar om nu. I februari minskade bilförsäljningen med 80 procent, och sammantaget under januari och februari ligger tappet på 40 procent jämfört med föregående år, enligt siffror från Bloomberg.

Med tanke på att totalmarknaden i Kina ifjol låg på nästan 26 miljoner bilar innebär siffrorna för januari och februari ett tapp som räknas i miljoner enheter.

Bilindustrin står nu inför en situation där man riskerar bli utan komponenter på grunda av stängda fabriker i Kina, och de bilar man bygger blir svåra att sälja när de kinesiska bilköparna uteblir från bilhallarna.

Utvecklingen för svensk-kinesiska Volvo Cars följde i princip marknaden i Kina i februari, med ett ras på 81,5 procent. Tack vare ökningar på andra marknader stannade minskningen totalt dock på 8 procent under februari jämfört med samma månad i fjol.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?