Annons

Hemarbete? Så drar du in pengar på din stillastående bil

Coronautbrottet förändrade Lisa Stålstiernas vardag. Inga kundbesök och mer hemarbete. Hennes bil stod mest i p-huset. I stället för att sälja den hyr hon nu ut den via delningstjänster till andra privatpersoner - en verksamhet som har tagit fart under pandemin.

Marlowe Klingvall har hyrt Lisa Stålstiernas Suzuki Swift och lämnar tillbaka bilen och nycklarna. Betalningen är gjord via Gomores app.
Marlowe Klingvall har hyrt Lisa Stålstiernas Suzuki Swift och lämnar tillbaka bilen och nycklarna. Betalningen är gjord via Gomores app.Foto:Jack Mikrut
Marlowe Klingvall har hyrt en privatbil två gånger efter att han gick med i Gomore i helgen. ”Jag gillar delningsekonomin och det är ett smart sätt att utnyttja resurserna”, säger han.
Marlowe Klingvall har hyrt en privatbil två gånger efter att han gick med i Gomore i helgen. ”Jag gillar delningsekonomin och det är ett smart sätt att utnyttja resurserna”, säger han.Foto:Jack Mikrut
I coronatider är det fler som hyr ut sin bil privat och fler som vill hyra. Lisa Stålstierna har hyrt ut sin bil till Marlowe Klingvall.Foto:Jack Mikrut
De flesta som hyr ut sin bil privat måste personligen överlämna nycklar, men både Gomore och Snappcar har nyckellösa system.Foto:Jack Mikrut
Alkospray för avtorkning av ratt och växelspak.Foto:Jack Mikrut
Privat biluthyrning via appar enligt samma princip som Airbnb för bostäder har ökat i popularitet under coronapandemin.
Privat biluthyrning via appar enligt samma princip som Airbnb för bostäder har ökat i popularitet under coronapandemin.Foto:Jack Mikrut

Direkt efter att Lisa Stålstierna i april la upp sin röda Suzuki Swift på de två olika delningsapparna Gomore och Snappcar började bokningsförfrågningarna trilla in. Sedan har det fortsatt. Hon har haft sin bil uthyrd runt 30 tillfällen. 

”Folk jag pratade med innan trodde att jag skulle få en massa krångel, men det har fungerat så himla bra. De som hyrt bilen har passat tiderna och det har inte varit några skador på bilen. För mig känns det bra att bilen används och extrapengarna jag får in gör att jag kan ha kvar den. Vill jag använda bilen själv är det heller inga problem. Det styr jag själv”, säger Lisa Stålstierna som jobbar som säljare på Bauer Media i Stockholm.

När Di träffar henne ska hon få tillbaka bilen efter en uthyrning och strax efter kommer en ny hyrestagare. Förutom den egna försäkringen är bilen när den hyrs ut via delningstjänsterna extraförsäkrad. I appen kan hon också se hur de som vill hyra har blivit bedömda och hon själv har också fått betyg.

”Det blir ett mer personligt sätt att hyra bil så jag tror att folk tar mer ansvar”, säger hon.

Betalningen får hon via appen och eventuell trängselskatt får hyrestagaren swisha. Att hyra hennes Suzuki Swift årsmodell 2011 i ett dygn med 20 fria mil kostar 430 kronor där 55 kronor går till Gomore för försäkring och administration.

Marlowe Klingvall, som lämnar tillbaka Lisa Stålstiernas bil, har nyss upptäckt systemet.

”Jag var ute efter billig biluthyrning i Stockholm och gick med i Gomore i helgen. Nu har jag redan hyrt bil så här två gånger. Jag gillar idén att utnyttja resurserna smart. Man kan hyra väldigt många gånger innan man når kostnaderna för att äga en bil och de vanliga hyrbilsfirmorna kan inte matcha i pris. Jag bryr mig inte om att bilen måste vara ny”, säger han.

Både Gomore och Snappcar vittnar om en ökad tillströmning av såväl bilägare som hyreskunder den senaste tiden. Uthyrningarna har ökat flera hundra procent i april och maj jämfört med samma tid i fjol. Gomore hade 30.000 fler aktiva användare i maj i år jämfört med förra året. 

”Coronasituationen har inneburit en skjuts framåt för oss. Folk tänker mer på sin ekonomi nu och dessutom är det fler som jobbar hemma och inte använder bilen lika mycket samtidigt som det är lättare för dem att vara tillgängliga för att möta hyrestagare. Det är också fler som vill få tillgång till en bil när man ska undvika trängseln i kollektivtrafiken”, säger Klara Bergkvist, marknadschef på Gomore.

”I början av coronautbrottet minskade allt och det var många avbokningar, men efter en vecka eller två började det gå upp igen och nu har vi nya rekord nästan varje dag”, säger Li Höglund på Snappcar Sverige.

Båda delningstjänsterna berättar om att de får in nya bilägare som har köpt bil på grund av pandemin och som vill få kalkylen att gå ihop genom att hyra ut. 

”Bland hyrestagarna är det fler som gör halvdagsbokningar för att kunna handla eller göra ärenden i bil. Annars är det vanligaste att man hyr på 1-3 dagar för att resa utanför stan”, säger Li Höglund.

De flesta bilägarna måste möta hyrestagarna för att lämna över nyckeln, men både Gomore och Snappcar har ett system där bilen kan öppnas via appen.

”Med nyckellösa system tror vi att intresset kommer att öka ännu mer”, säger Li Höglund.


Innehåll från Bristol-Myers Squibb Annons

Uppköpet stärker BMS:s läkemedelsportfölj

I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.
I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.

Med uppköpet av läkemedelsbolaget Celgene stärker Bristol Myers Squibbs sitt erbjudande av läkemedel och vårdlösningar. Bolaget kommer även fortsätta att samarbeta med andra vårdaktörer för att utveckla behandlingar för svårt sjuka patienter.

I november förra året fullbordade BMS, Bristol Myers Squibb, sitt uppköp av Celgene och de båda bolagens produkter finns nu under BMS varumärke.

– Bägge bolagen var framgångsrika både globalt och här i Sverige. Tillsammans har vi nu möjligheten att hjälpa än fler patienter inom olika sjukdomsområden. Vi har redan ett flertal ledande produkter på marknaden och bara under de kommande två åren lanserar vi ytterligare åtta nya läkemedel, säger Michaël Lugez, vd på BMS Sverige och tidigare vd på Celgene Nordics. 

Ledande biofarmabolag

Celgene var innan sammanslagningen en världsledande aktör inom läkemedelsutveckling för behandling av bland annat blodcancersjukdomar, solida cancertumörer samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS var ett globalt biofarmabolag som utvecklade innovativa läkemedel inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, immunologi och fibros.

– Tillsammans har vi en av industrins bredaste pipelines och tack vare att vi nu kan slå samman kunskaperna och erfarenheterna från de båda bolagen kommer vi bli ännu starkare. Medarbetarna är vår främsta tillgång och de drivs av att hitta nya läkemedel och innovativa behandlingslösningar för vården. Både Celgene och BMS har tidigare också investerat stort i forskning globalt och det är något vi kommer att fortsätta med, säger Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer - så verkar Bristol Myers Squibb i Sverige.

Under kommande år avser BMS i Sverige att arbeta mot tre huvudmål.

– Vår första prioritet är nu att färdigställa sammanslagningen av bolagen för att patienterna ska kunna ta del av fördelarna. Vidare har vi som mål att våra nya produkter ska bli tillgängliga för patienter i Sverige så snart som möjligt. Det tredje målet är att ge vår personal fler möjligheter att växa och utveckla vår affär, säger Michaël Lugez.

Patienterna är allt fokus

Patienterna och deras vård står ständigt i fokus i allting som BMS gör och bolaget vill vara med genom hela patientresan. Därför utvecklar de nu bland annat en app där patienter kan följa sin behandling, få svar på frågor och prata med en läkare.

– Vi vill inte bara vara en läkemedelsleverantör, utan även en partner till alla som är involverade inom hälso- och sjukvård. BMS var till exempel med och grundade organisationen ”All.Can” vars mål är att frigöra resurser för sjukhus för att optimera behandlingen av patienter. För att uppnå detta måste vi arbeta tillsammans. Ett annat exempel är hur vi i den pågående pandemin arbetar tillsammans med andra företag och organisationer för att donera pengar, labbutrustning och produkter för att stötta kampen mot coronaviruset, säger Michaël Lugez.

Ny logotyp

I samband med uppköpet av Celgene uppdaterar BMS även sitt varumärke med en ny logotyp.

– Även om vi fortfarande heter BMS är vi ett nytt bolag och det vill vi visa med vår nya logotyp. Motivet är en hand som är en universell symbol för läkande. Den representerar att ge och ta emot vård och visar på vårt engagemang för att sätta människan i första rummet, det är personligt, avslutar Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Bristol Myers Squibb här 

Fakta Bristol Myers Squibb
Bristol Myers Squibb, BMS, är ett globalt biofarmaceutiskt bolag som utvecklar innovativa läkemedel för svåra sjukdomar. Bolaget kombinerar smidigheten hos ett bioteknikbolag med räckvidden och resurserna hos ett etablerat läkemedelsföretag. BMS är bland annat verksamma inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, cancersjukdomar samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS deltar i flera globala samarbeten för att utveckla och optimera vårdlösningar med patienten i fokus.

Mer från Bristol-Myers Squibb

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bristol-Myers Squibb och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?