Annons

Här kör bilen själv från fabriken

När bilen rullat av det löpande bandet i fabriken kan den ta hand om sin egen logistik och själv köra till parkeringen. Det spar tid, plats och resurser samtidigt som säkerheten blir bättre.

Ett forskningsprojekt i Göteborg har nu visat att det fungerar.

Volvos självkörande XC90.
Volvos självkörande XC90.Bild:Cicci Jonson/Bilduppdraget

Ett tryck på datorn så rullar en Volvo XC90 i väg på parkeringsplatsen utanför Semcon på Lindholmen i Göteborg. Förarsätet är tomt och ratten snurrar automatiskt. Här demonstreras projektet Born to Drive publikt för första gången.

En docka, som agerar fotgängare, står i vägen och då stannar bilen på säkert avstånd. Den kör sedan själv in på en parkeringsficka.

Bilen har en ny mjukvarulösning som gör att logistikkedjan inne på bilfabriken kan bli förarlös.

I dag flyttas en bil mer än 25 gånger från det att den byggts klart tills den når kunden.

"Det är många tillfällen när en person ska hoppa i och ur bilen och köra en bit. Kan bilen köra själv finns det stora vinster", säger Kent Eric Lång, vice vd på forskningsinstitutet Rise Viktoria.

Born to drive startade för två år sedan och är ett samarbete mellan flera ingenjörsföretag, myndigheter och bilindustrin i form av Volvo Cars. Vinnova har bidragit med hälften av budgeten på 21 miljoner kronor.

I första steget handlar det om att bilen tar sig från produktionsbandet till en uppsamlingsplats inne på fabriksområdet. I nästa steg ska den kunna köra upp på en fordonstransport, tåg eller fraktfartyg på egen hand. Tanken är inte att den ska köra på vanliga vägar.

Tekniskt handlar det om en mjukvarulösning och att elektroniskt kunna styra gas, broms, styrning och växellåda. Bilen måste vara uppkopplad och för att den ska hitta bättre används differentiell GPS. Genom att det är hög precision kan bilarna parkera nära varandra. Dörrarna behöver heller inte kunna öppnas när det inte sitter någon förare i.

Hela tiden kommunicerar bilen med datorn där trafikkontrollen sitter. Varje bil får sin egen order om hur den ska köra.

"Systemet kan fungera för alla typer av fordon. Vi ändrar inget på själva fordonet utan utgår från den självkörandeteknik som redan finns ombord och adderar mer mjukvara", säger Martin Wahlgren, vd för Consat och den som kom med första initiativet.

Han betonar hur viktigt samarbetet har varit för att nå fram till en lösning. Projektet hoppas att det finns kunder både i Sverige och utomlands.

"Realistiskt tror vi att systemet kan vara färdigutvecklat och användas i industrin runt 2021", säger Martin Wahlgren.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?