Här har elbils-utmanarna chansen att bräda Tesla

Biltillverkarna lanserar elbilar i rasande takt för att överleva omställningen från bensin och diesel till kilowatt. Marknadsledande Tesla har ett viktigt försprång – men striden står fortfarande öppen om att vinna budgetklassen, enligt en branschanalytiker.

Hyundai Ioniq 5, VW ID.4, BMW IX och Porsche Taycan är fyra exempel på rena elbilar från klassiska tillverkare av förbränningsmotorer som konkurrerar med Tesla om kunderna. Men den amerikanska elbilskungen, med Elon Musk, i spetsen har ett stort försprång, menar analytiker.
Hyundai Ioniq 5, VW ID.4, BMW IX och Porsche Taycan är fyra exempel på rena elbilar från klassiska tillverkare av förbränningsmotorer som konkurrerar med Tesla om kunderna. Men den amerikanska elbilskungen, med Elon Musk, i spetsen har ett stort försprång, menar analytiker.

De stora fordonstillverkarna rör sig mot en framtid utan fossila drivmedel. På senare år har flera av dem konverterat redan befintliga, fossildrivna modeller genom att ersätta förbränningsmotorerna med elmotorer. Eller helt enkelt utrusta dem med båda delarna, så kallade hybrider och laddhybrider.

I den nuvarande fasen av omställningen lanseras bilmodeller som aldrig kommer att säljas med vare sig tanklock eller avgasrör. Som färska exempel finns Volvo C40, Audi e-tron, Volkswagen ID.3 och ID.4, BMW IX, Hyundai Ioniq 5 och Porsche Taycan, för att nämna några.

 I bakgrunden spökar marknadsledande uppstickaren Tesla, som inte behöver ödsla kraft på att ställa om produktionen till eldrift eftersom bolaget aldrig har tillverkat bilar med förbränningsmotorer, men som däremot tampas med att vara nykomling.

”Just nu går utvecklingen väldigt fort”, säger Kristofer Barrett, som bevakar elbilsbranschen på Swedbanks fondförvaltarbolag Robur.

”De traditionella biltillverkarna har sakta men säkert börjat producera elbilar, och fokuserat på premiumsegmentet, men nu ska den stora delen av flottan gå över till eldrift. Anledningen till att de inte har gjort det hittills är att omställningen inte går över en natt, det finns inte tillräckligt mycket batterier på marknaden”, säger Barrett.

Han tror att Tesla fortsätter vara marknadsledande under kommande år – trots de traditionella biljättarnas ansträngningar för att hinna ikapp. En förklaring är mjukvaran i Teslabilarnas datorer, som är en stark konkurrensfördel gentemot de traditionella tillverkarna eftersom den upplevs som mer användarvänlig och mindre problemtyngd, enligt Barrett. 

Tesla har också en egen batterifabrik i Nevada i USA – just tillgången till batterier lyfts fram som en nyckelfråga när elbilar ska massproduceras.

”Tesla var inte först med elbilar, men de var först med att bara satsa på elbilar. De har kontroll över batteriprodukten, till skillnad från de flesta andra biltillverkare som köper in batterier från Kina och Sydkorea”, säger han.

Biljättarna sinkas av sin bakgrund eftersom personalens kompetens i första hand finns inom bilar med förbränningsmotorer, samtidigt som just bensin- och dieselmotorer är en del av företagskulturen, fortsätter Barrett.

”Det kan bli tufft för de stora, lite byråkratiska, organisationerna som ska göra många bilar att bli absolut bäst”, säger han.

”Ett välkänt fenomen är det som kallas för innovatörens dilemma, svårigheten att förändra sig och göra något helt nytt. Man fortsätter att förbättra det man redan kan i stället.”

Teslas stora problem – som företaget delar med konkurrenterna – är litiumbatteriernas höga kostnader som trissar upp slutpriserna till nivåer som många konsumenter inte har råd med. De biltillverkare som lyckas bygga en någorlunda billig elbil som är tillräckligt rymlig för barnfamiljer kommer därför att kunna konkurrera om den stora budgetmarknaden.

”Ska du sälja bäst i fråga om volym och vinst, handlar det till syvene och sist om att leverera det som kunden vill ha”, säger Barrett.

”De stora vinnarna blir de som kan leverera antingen den mest prestigefyllda lyxversionen av bilarna, där tror jag det finns en efterfrågan som är prisokänslig, och de som först tar det stora steget ut i massmarknaden.”


Innehåll från HörmannAnnons

Hörmann sätter säkerheten först

Vd Richard Thomsen tror på en uppsving av portabla fordonshinder som Oktablock framöver.
Vd Richard Thomsen tror på en uppsving av portabla fordonshinder som Oktablock framöver.

För Hörmann-gruppen har kvalitet, hållbarhet och säkerhet varit ledorden i decennier vid tillverkning av villa- och industriportar. Nu tar företaget nästa steg i produktutvecklingen och presenterar säkerhetsklassade, moderna pollare. 

Som ledande leverantör på marknaden för portar, dörrar och drivenheter är det ingen slump att Hörmann ligger i framkant gällande innovativa produkter och lösningar. Merparten av företagets försäljning är villa- och industriportar, där portar för logistikcenter har fått ett ordentligt uppsving i och med pandemin. 

– Efterfrågan kring våra produkter ökar i och med att e-handeln växer och har vuxit frekvent under pandemin. Det byggs allt fler logistikcenter och efterfrågan av våra produkter för det ändamålet ökar, säger Richard Thomsen, vd på Hörmann. 

Uppdämt behov av pollare

Nu utvecklar Hörmann produktkatalogen genom det senaste tillskottet pollare – det moderna fordonshindret med många användningsmöjligheter. Hörmanns pollare gör det möjligt med en flexibel och samtidigt tillförlitlig reglering av infart och genomfart. 

– Pollare är en marknad som har ett uppdämt behov, inte minst sett för att kunna skydda mot terrordåd. De fungerar också utmärkt om man vill spärra av vissa delar av vägar och vid specifika tider genom automatiska pollare, säger Richard Thomsen.  

Ett säkrare alternativ

Hörmanns fordonshinder utmärker sig genom en kompakt och flexibel montering och kan, beroende på modell, i nödfall köras upp på bara 1,5 sekunder. Richard Thomsen förklarar att pollarna är fastgjutna med betong och är betydligt säkrare än betongsuggor. 

– En betongsugga kan man flytta på med ett fordon, men det går inte med en säkerhetsklassad pollare. Våra produkter är trygga och säkra. 

Oktablock för säkra evenemang

Hörmann erbjuder dessutom portabla fordonshinder, så kallade Oktablock, där produktens användningsområde är till för bland annat tillfälliga avspärrningar för fordonstrafik. Dessa kräver inget markarbete utan placeras på befintlig hårdgjord markyta. Oktablock klarar kraschtester som PAS68 och är ett säkrare alternativ till betongsuggor och stängsel. 

– De är till exempel estetiskt snyggare och mer flexibla eftersom man fortsatt kan ha gång- och cykeltrafik genom avspärrningar, men framförallt ökar säkerheten med Oktablock. Vi har fått fint genomslag med men tyvärr bromsar pandemin oss. I och med att det inte är några tillställningar är det heller inget folk i rörelse. Men, vi tror på sikt att våra produkter kommer att få ett uppsving och göra skillnad säkerhetsmässigt, säger Richard Thomsen. 

Läs mer om Hörmanns pollare här

Om Hörmann:

Hörmann Svenska AB grundades 1997 och är en del av Hörmann KG, en av Europas största leverantör och tillverkare av portar, portmotorer och dörrar. I dag är det cirka 140 anställda på företaget som är en av Sveriges ledande leverantörer av portlösningar till villa och industri. Huvudkontor och lager ligger placerat i logistiknavet Örebro.

Läs mer om Hörmann här

Mer från Hörmann

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hörmann och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?