1515

Här finns kameran som fångar flest fartsyndare

Under årets första halva har omkring 145.000 personer fastnat på bild efter att de kört för fort på någon av landets vägar.

Den sträcka där störst andel tryckte lite extra på gasen ligger i Göteborg.

Foto:Björn Larsson Rosvall/TT

I dag finns omkring 2.000 fartkameror och tillsammans har de tagit omkring 300.000 fortkörare på bar gärning per år de senaste tre åren – 145.000 på sex månader är därför mer eller mindre enligt prognos.

En kamera i Göteborg toppar än så länge årets lista med flest fortkörare på bild – närmare bestämt 4.239 stycken på sträckan Bräckemotet – Eriksbergsmotet. Silver och bronsplats tar kameror i Stockholm på sträckorna Norra- och Södra länken, med 3.921 och 3.253 bilder respektive.

Men antalet fortkörare är inte viktigt, menar Eva Lundberg, nationell samordnare av trafiksäkerhetskamerorna hos Trafikverket.

”Vi tycker inte att antalet registrerade hastighetsöverträdelser är intressant, syftet med trafiksäkerhetskamerorna är att rädda liv och minska antalet allvarligt skadade.”

När trafikverket placerar ut nya kameror väljer de sträckor där medelhastigheten är mer än fem kilometer per timme över skyltad hastighet och beräknad olycksrisk är hög. Det innebär att de framför allt väljer 70, 80 och 90-vägar utan mitträcke.

”Det vi följer är hastighetsefterlevnad vid kamerorna och endast fem procent kör fortare än gällande hastighetsgräns”, säger Eva Lundberg.

Enligt polisen leder omkring 40 procent av ärendena de får in via kamerorna till att någon lagförs för brottet. Att inte alla som fångas på bild lagförs beror oftast på att väderförhållanden gör att bilderna blir suddiga.

”Vi är ganska nöjda med siffran. Syftet är inte att ta så många fortkörare som möjligt, utan syftet är att rädda liv. Kamerorna bidrar till att sänka hastigheterna vilket leder till färre döda och svårt skadade i trafiken”, säger Maria Kleemo, gruppchef och förundersökningsledare på polisens enhet för automatiserad trafiksäkerhetskontroll, ATK.

Sedan verksamheten med fartkameror startade inom polisen 2006 har statistiken talat sitt tydliga språk.

”När vi väl har etablerat kameror på en sträcka så ser vi att antalet dödsfall och svårt skadade i trafiken sjunker”, säger Maria Kleemo.

Trafiksäkerhetskamerorna räddar cirka 20-30 liv per år och minskar antalet svårt skadade i trafiken med omkring 30 procent, enligt Polisen och Trafikverket.

 


Innehåll från Call4UAnnons

Så kan AI-lösningen från Call4U skapa högre kundnöjdhet till lägre kostnad i en kundtjänst

Jonas Nilsson, marknadschef på Call4U.
Jonas Nilsson, marknadschef på Call4U.

Genom att tillämpa en AI-lösning i ett företags kundtjänst uppnås större kundnöjdhet, bättre arbetsförhållande för personalen, högre leveranssäkerhet samtidigt som företaget förbättrar sina affärsmöjligheter – och allt detta till en lägre kostnad. 

En effektiv och pålitlig kundtjänst är nyckeln till en framgångsrik och hållbar organisation. Brist på tillgänglighet av nödvändig information för kunderna kan i slutändan leda till att ett företag förlorar dem. 

Ofta är frågorna från kunder dessutom av rutinkaraktär, till exempel om betalningsalternativ, fakturor, leveranser eller varutillgång. Här kan en AI-baserad chatbot vara en attraktiv lösning. Med hjälp av artificiell intelligens kan en automatiserad kundtjänst ta över en stor del av arbetsuppgifterna. Det leder till ökad tillgängligheten med dygnet runt-öppet för kunderna.

En annan fördel med denna lösning är att personlig service kan hantera mer komplexa ärenden och att den totala kvaliteten på kundtjänsten därmed ökar.

Smart AI arbetar i fler kanaler

Företaget Call4U har utvecklat en molnbaserad AI-plattform baserad på Google Dialogflow som innehåller en rad olika tjänster samt FAQ, Behörighet, call transfer med mera. Tillsammans med Call4U:s AI-projektmetodik erbjuds kunden en snabb och strukturerad väg till sin första AI-implementering. 

Klicka här för att se Call4U:s introduktionsfilm och prova på Calls4U:s demotjänst 

Lösningen erbjuder kundsupport parallellt i flera kanaler, som chat, telefon, mejl, Facebook, Google Home och webb. För alla olika kanaler gäller samtidigt samma regelverk.

– Det är det som är det fina med vår lösning. Här ligger all logik samlad på ett och samma ställe och vår kund kan välja att enkelt koppla in de olika kanaler de önskar. Därefter kan deras kunder välja den kanal som passar dem bäst, säger Jonas Nilsson, marknadschef på Call4U.

Med hjälp av RPA, Robotic Process Automation, kan systemet samla in och förenkla processer och informationshantering. 

– Systemet kan samla in data och lägga den i flera olika register hos företaget helt automatiskt. Då frigörs tid för personalen som kan fokusera på mer vinstgenererande uppgifter samtidigt som de slipper monotona arbetsuppgifter. Dessutom minskar inmatningsfelen betydligt, säger Jonas Nilsson.

Branschöverskridande lösning

Lösningen från Call4U passar alla branscher, både inom B2C och B2B, där verksamheten behöver support 24/7 på olika språk och där trafikvolymen varierar vid olika händelser.

– Det kan handla om att hantera prenumerationsärenden, orderhantering eller felrapportering. Möjligheterna med AI är stora, säger Jonas Nilsson och tillägger:

– Nästa generations kunder, födda 1980-2000, är en viktig kundgrupp och de är vana digitala användare. De kommer att kräva denna typ av tillgänglighet och snabbhet i en kundservice.

Nöjda kunder

Företaget Greencharge Infra erbjuder elbilsladdning. Deras kunder behöver support dygnet runt och på olika språk. För att möte deras problem tog Call4U fram en AI-tjänst som via kanalerna chatt, telefoni och Facebook svarar kunden och vid behov även samlar in data för en vidare kontakt med personlig service i kundtjänst.

– Med en AI-bot från Call4U kan vi komplettera våra supportkanaler med den bästa support för våra kunder till lägre pris. Deras flexibla implementeringsmetodik passade oss ypperligt, säger Bengt-Åke Claesson, en av grundarna av GreenCharge Infra.

Om Call4U 

Call4U Solution Center AB startade 2005 och har stor kompetens gällande kundservice. Vi utvecklar kontinuerligt vår verksamhet för att ytterligare stärka vår position som den kompletta och marknadsledande leverantören inom kundkontakter.

I vår digitala satsning är vi en fullskalig leverantör inom alla kanaler. Företaget har tilldelats utmärkelsen Trygg Kundkontakt av branschorganisationen Kontakta.

Läs mer på http://www.call4u.se

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Call4U och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?