1515
Annons

Här är Sveriges bästa bilverkstäder

Från sluten och kritiserad till öppen och betygsatt. Bilverkstäderna tvingas skärpa sig för att ha en chans att hamna på topplistor i digitala tjänster.
"Mer transparens tjänar både kunder och verkstäder på", säger Nonny Davidsson, marknadschef på Lasingoo.

Bild:TT

Bilverkstäder är en bransch som har anklagats för att skinna kunder på pengar och göra undermåliga jobb. Men med nätets hjälp förstärks konsumentmakten.

Det finns flera digitala tjänster med betyg och offertmöjligheter som Reco.se, danska Autobutler som kom till Sverige 2011 och Lasingoo som har funnits i tre år. Den startade som ett branschinitiativ från märkesoberoende verkstadskedjor. Sajten har just släppt sin topplista som baseras på uppemot 1500 omdömen.

Kunderna använder Lasingoo för att få tips på närmaste verkstad, jämförelsepriser och fasta priser för önskad reparation och kan sedan betygsätta bemötandet och hur jobbet har utförts.

"Syftet är att driva digitaliseringen i branschen och göra det på egna villkor", säger Nonny Davidsson.

Ägare är AD-bildelar, Autoexperten, Bosch Car Service, Hedin Bil, Mekonomen Group och OKQ8. Ännu så länge är sajten en förlustaffär. I fjol var omsättningen 5,4 miljoner kronor med ett minusresultat på 16 Mkr.

Verkstäderna betygssätts med stjärnor och det kärvs minst tio omdömen för att konkurrera om en plats på topplistan. Cirka 35 verkstäder når upp till den nivån. Över 2.000 verkstäder är hittills anslutna till Lasingoo. Även verkstäder som inte hör till ägarkedjorna får vara med.

"Stjärnmärkningen motiverar verkstäderna att jobba mer med kundnöjdheten. I början var verkstäderna lite skraja inför bedömningarna, men när de ser att de kan få fina omdömen skapar det stolthet och det kan användas för att motivera personalen" säger Nonny Davidsson.

På tio-i-topp-listan är det främst verkstäder i storstäderna och Speedy, som jobbar mycket med digitalisering och att mäta kundnöjdhet, har tagit tre platser.

En annan typ av kvalitetssäkring är Kontrollerad Bilverkstad (KBV) som är bilbranschens kontrollföretag. De verkstäder som ansluter sig får ett grönt märke och kunderna vet att de utsätts för kontroller.


Smarta saker till ett svårslaget pris

Alla vill vara premium och ingen tror på den klassiska familjebilen. Men att inte göra som alla andra har fått Dacia att rusa rakt upp i försäljningstoppen. Med nya sjusitsiga Jogger får köparen flest säten per krona.

Foto:Jan-Erik Berggren

Bilvärlden är i snabb förändring. För att hitta pengar till nödvändiga investeringar i nya plattformar för elbilar, teknik för självkörande bilar och nya uppkopplade tjänster vill alla ta mer betalt för ny teknik. Bilarna blir dyrare och vi ska lockas att betala för kringtjänster och nedladdningsbara finesser.

Dacia kör åt ett annat håll och märkets roll i Renault-gruppen har renodlats. Transportbilarna har plockats bort, vi kommer alltså inte att se en skåpbilsversion av Jogger och ingen ny pickup, och istället har Dacia fått ta över ansvaret för familjebilarna sedan Renault slutat med bland annat Espace.

Hittills är det ett framgångskoncept. Nya Sandero och Sandero Stepway säljer som smör, och inte minst på marknaden för privatkunder har Dacia lyckats.

Sandero ligger i toppen på listan över sålda bilmodeller i Europa till privatkunder och var tvåa totalt förra året. Duster var den suv som sålde mest till privatkunder förra året. När nya elbilar och laddhybrider kostar minst 400.000 kronor är det många som faller för ett pris som är mindre än hälften av det.

Priset är en stor del även av Joggers försäljningstrick. Grundpriset för utrustningsnivån Essential är 163.900 kronor. Men du behöver nivån Comfort för att få tillgång till de två extra stolarna som gör den sjusitsig. I Comfort-utförande blir priset 185.900 kronor för fem platser och 194.400 kronor för sju.

Foto:Jan-Erik Berggren

Inte ens tillvalsutrustningen är speciellt dyr. Mediapaketet, som du behöver om du vill ha pekskärmen på åtta tum, kostar 5.500 kronor. Väljer du bort det får du i stället ett litet fack för din telefon som tillsammans med Dacias gratisapp blir som en pekskärm.

Då använder du telefonens navigator och övriga funktioner. Smart men mediapaketet innehåller också en extra telefonhållare och Apple CarPlay och Android Auto. Det är ett ganska billigt sätt att få bilen att framstå som lite mer påkostad.

Svenska kunder får en trecylindrig bensinmotor på 110 hästkrafter och 200 Nm kopplad till en sexväxlad manuell låda med start i backe-hjälp. Visst är motorn i minsta laget för den här stora bilen men har du inte allt för bråttom så fungerar det. När motorn inte belastas finns ett tyst och bekvämt läge där motorn spinner fint, till och med på motorvägen. Vid cirka 100 km/tim tar vindbruset från a-stolpen över och överröstar motorn. Det här är inte marknadens bäst isolerade bil om man säger så.

Det finns ingen filkörningsassistent och styrningen är snabb men utan någon vidare kontakt med vägen. Du som kört en äldre Renault Espace vet hur det känns. 

Jogger har samma smarta takrails som Duster och Sandero Stepway där du enkelt kan fälla över två delar och få ett räcke. Den femsitsiga versionen rymmer 708 liter bakom baksätet, med sju platser ryms 160 liter. Bagageutrymmet är hela 1,1 meter brett och 66 centimeter högt. Här finns 12-voltsuttag, krokar och säkringsband för last.

Foto:Jan-Erik Berggren

Vi gav nyligen Dacia kritik för att de säljer uppdaterade Duster utan autobroms. I Jogger är det bättre, här finns Renaults autobroms som använder en radar för att upptäcka rörliga och stillastående hinder framför bilen. 

Systemet fungerar mellan 7 och 170 km/tim för rörliga hinder och 7 och 80 km/tim om hindret står stilla. Systemet varnar först för att sedan hjälpa till att bromsa. Det är inte den modernaste autobromsen och att inte upptäcka stillastående hinder i vanlig krypfart på en parkering imponerar inte. Samma system fick kritik när det användes av Renault och visst borde Dacia kunna montera den senaste säkerhetsutrustningen. Döda vinkel-varnaren fungerar mellan 30 och 140 km/tim så samma sak där, den fungerar alltså inte när bilen står parkerad och du ska öppna dörren.

Dacia Jogger erbjuder många smarta saker till ett svårslaget pris. Men man får leva med bristande komfort och säkerhetssystem som inte är av senaste snitt. Och först nästa år kommer modellen som hybrid och blir därmed Dacias första delvis elektrifierade modell.

Foto:Jan-Erik Berggren

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?