Bilverkstäder är en bransch som har anklagats för att skinna kunder på pengar och göra undermåliga jobb. Men med nätets hjälp förstärks konsumentmakten.
Det finns flera digitala tjänster med betyg och offertmöjligheter som Reco.se, danska Autobutler som kom till Sverige 2011 och Lasingoo som har funnits i tre år. Den startade som ett branschinitiativ från märkesoberoende verkstadskedjor. Sajten har just släppt sin topplista som baseras på uppemot 1500 omdömen.
Kunderna använder Lasingoo för att få tips på närmaste verkstad, jämförelsepriser och fasta priser för önskad reparation och kan sedan betygsätta bemötandet och hur jobbet har utförts.
"Syftet är att driva digitaliseringen i branschen och göra det på egna villkor", säger Nonny Davidsson.
Ägare är AD-bildelar, Autoexperten, Bosch Car Service, Hedin Bil, Mekonomen Group och OKQ8. Ännu så länge är sajten en förlustaffär. I fjol var omsättningen 5,4 miljoner kronor med ett minusresultat på 16 Mkr.
Verkstäderna betygssätts med stjärnor och det kärvs minst tio omdömen för att konkurrera om en plats på topplistan. Cirka 35 verkstäder når upp till den nivån. Över 2.000 verkstäder är hittills anslutna till Lasingoo. Även verkstäder som inte hör till ägarkedjorna får vara med.
"Stjärnmärkningen motiverar verkstäderna att jobba mer med kundnöjdheten. I början var verkstäderna lite skraja inför bedömningarna, men när de ser att de kan få fina omdömen skapar det stolthet och det kan användas för att motivera personalen" säger Nonny Davidsson.
På tio-i-topp-listan är det främst verkstäder i storstäderna och Speedy, som jobbar mycket med digitalisering och att mäta kundnöjdhet, har tagit tre platser.
En annan typ av kvalitetssäkring är Kontrollerad Bilverkstad (KBV) som är bilbranschens kontrollföretag. De verkstäder som ansluter sig får ett grönt märke och kunderna vet att de utsätts för kontroller.