ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Här är påvens nya el-popemobile

Påven Franciskus predikar enkelhet, social rättvisa och miljöansvar.
Då är det inte mer än rimligt att han också väljer bil efter sådana förutsättningar.
Här får han nycklarna till en Opel Ampera-e av märkets högste chef Karl-Thomas Neumann.

Bilen lämnades över nyligen i samband med konferensen "Laudato Sì: the Sustainability of Communication and Innovation" nyligen, där entreprenörer, experter och opinionsledare diskuterade framtidens mobilitet.

Vatikanstaten har som mål att bli världens första koldioxidfria land och vägen dit är att köra elbil och att använda förnybara resurser.

Genom historien har påvarna varit kända för att åka allt annat än miljöbilar. Det har oftast handlat om stora, förstärkta och därmed tunga bilar, inte sällan från Mercedes. Var tredje "Popemobile" har kommit från det tyska märket.

Men när påven besökte USA för ett par år sedan överraskade han många genom att åka från flygplatsen Joint Base Andrews till Vatikanens ambassad i Washington i en Fiat 500L, en modell baserad på gamla Punto, dessutom utan säkerhetsutrustning eller skottsäkert glas.

När påven Franciskus tillträdde för två år sedan förklarade han också omgående att han inte vill åka omkring som i "en sardinburk av glas", utan möta folket.

Påven Franciskus kan teoretiskt köra 52 mil med sin nya Ampera-e, men i verkligheten är bilens räckvidd runt 35 mil på en laddning.

Hans nya "Popemobile" är tillverkad i Michigan, USA, tillsammans med systermodellen Chevrolet Bolt.

Påvar har åkt i bilar från Michigan förut.

År 1929 försåg Detroit-baserade Graham-Page Vatikanen med en "Type 837". Bilen kom senare att användas av påven Pius XI för att fira hans 50-årsjubileum som präst – för övrigt den första resa en påve gjorde utanför Vatikanen på 59 år.

Vid det allra första påvebesöket i USA 1965 åkte påven ocksås amerikanskt: en Lincoln Continental från 1964. Bilen stannade kvar i USA och användes senare till andra celebriteter. Bland annat färdades astronauterna Neil Armstrong och Buzz Aldrin i den efter sin lyckade månvandring.

Den allra första bil som verkligen kallades "Popemobile" var en hiskeligt ful lastbil, en Ford Custom från 1979, som hade byggts om och som gav plats åt 15 åkande.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies