1515

Här är nya Volvo XC40: "Utmanar världen"

MILANO. Nya Volvo XC40 ska bli bilvärldens svar på mobilabonnemang.
Bilen kan leasas på ett helt nytt sätt, där kunden ska få full service – men det blir ingen billig lösning.

Nya Volvo XC40, med Di:s Håkan Matson
Nya Volvo XC40, med Di:s Håkan Matson
Nya Volvo XC40

Också det mesta annat med bilen är nytt, såväl teknik som – inte minst – design.
Di fick en exklusiv förhandstitt inför torsdagens världspremiär i Milano.

Det är första gången sedan XC60 lanserades 2008 som Volvo lägger till en helt ny modell i programmet.

Eller som Jonas Engström, affärsansvarig för 40-serien, säger:

"För oss är det en helt ny bil i ett helt nytt segment, med helt nya kunder och en helt ny väg till marknaden".

För att bättre förstå de nya kundernas behov gjordes hundratals intervjuer med och även hembesök hos ägare av konkurrenternas bilar i klassen, något som sedan vägledde utvecklingen av modellen – ett arbetssätt som Toyota använde inför lanseringen av Lexus i USA i slutet av 80-talet.

Men mycket kring XC40 handlar om design.

I vanliga fall är designen av en bil en kedja av beslut. Först görs en massa skisser, sedan tas det fram olika förslag. Det röstas i omgångar och till slut brukar det finnas ett par fullskalemodeller att välja mellan.

Alla dessa steg hoppades över med nya XC40.

"Vi tog en skiss från en av våra unga designers och gjorde en fullskalemodell direkt. Sedan skickade vi den runt till våra tre huvudmarknader Sverige, USA och Kina och fick det svar vi ville ha. Designen är polariserande, inte utspädd, inget mediokert misch-masch", säger Thomas Ingenlath.

Den unge designern heter Ian Kettle och han berättar nöjt om hur hans chef reagerade när han i oktober 2013 visade sitt förslag, tillsammans med andra alternativ från kollegerna på Volvos designavdelning:

"Bilen skulle ha en tydlig identitet som suv, vara ungdomlig och, kanske mest viktigt, inte se ut som en lillebror till våra andra modeller. Jag vill hellre se den som en kusin, samma dna-bas, men egen karaktär". Och jag kunde se att Thomas Ingenlath blev såld i samma ögonblick som han såg min skiss".

Jag talar med Thomas Ingenlath och vi enas bakom den i och för sig självklara strategin att inget kunde riskeras med XC90, eftersom det var första modellen med Geely som ägare av Volvo. Inget kunde heller riskeras med XC60, eftersom den är märkets mest sålda modell.

"Men XC40 är en helt annan historia. Vi kände en möjlighet att ändra människors uppfattning om Volvo. Familjekänsla behöver inte betyda att den ena modellen ser exakt ut som den andra".

Sedan lägger han på det tidigare kända symboliska djuransiktet för XC90: ett lejon.
Och så samma djuransikte för XC40: en bulldogg.

"Bilen är som ett ungt djur som springer runt och utmanar världen", säger Thomas Ingenlath måleriskt.

XC40 är den första modellen från Volvo som baseras på en ny bottenplatta, CMA (Compact Modular Architecture), som tekniskt har stora likheter med SPA-plattan som ligger till grund för 60- och 90-serien.

Jämfört med XC60 är nya XC40 26 centimeter kortare (443 cm), 3,9 centimeter smalare (186 cm), men faktiskt bara 3 millimeter lägre (166 cm).

Bagageutrymmet är 460 liter stort och innehåller som i tidigare Volvomodeller ett fiffigt golv, som kan fällas upp och användas för att säkra lasten.

I början lanseras nya XC40 med två fyrcylindriga tvålitersmotorer: en diesel på 190 hk och en bensinmotor på 250 hk, båda med automatlåda och fyrhjulsdrift.

Om ett halvår kommer svagare motoralternativ, bland annat en trecylindrig 1,5-litersmotor, framhjulsdrift och manuell växellåda – och ytterligare lite senare en laddhybrid. Den renodlade elbilen kommer 2019 och ska tillverkas i Kina, medan övriga modeller görs i Gent i Belgien.

En provsittning avslöjar att utrymmena i bilen är klart godkända och den som har kört de senaste Volvomodellerna kommer att känna igen sig på i förarplatsen.

Man kan hitta reglage och knappar som är direkt hämtade från de större XC60 och XC90, liksom de två skärmarna – en 12,3 tum stor bakom ratten och en 9 tum stor i mitten av instrumentbrädan.

XC40 innehåller inga revolutioner när det gäller säkerheten, men bjuder på tre nyheter: den kan automatiskt väja för mötande bilar, systemen fungerar i upp till 60 km/tim (mot 50 tidigare) och tekniken som varnar för korsande bilar kan nu dessutom bromsa.

Bilen har inga högtalare i dörrarna, utan en subwoofer under motorhuven, som drivs av luft. Istället finns otaliga möjligheter till förvaring och en välbehövlig, löstagbar sopkorg.
Men interiören innehåller också element som är unika för modellen. Istället för en traditionell panel på instrumentbrädan kan köparen exempelvis välja en tredimensionell karta i svart plast över Göteborg, faktiskt fräckare än det i förstone kan låta.

"Det är ett briljant exempel på hur man kan skapa värde också med en panel i plast. Interiören är inte som i XC90 och XC60 som ett varmt och mjukt skandinaviskt rum. Här handlar det mer om den uttrycksfullhet som finns i skandinavisk musik och konst", säger Thomas Ingenlath.

På versionen R-design bär insidan på dörrarna och golvmattorna färgen orange. Samma version har alltid tak i svart, som kan kombineras med andra färger, medan de andra versionerna Momentum och Inscripion kan fås med vitt tak i kombination med en rad färger med fantasifulla namn, som "Denim Blue", "Amazon Blue", "Fusion Red" och "Pine Grey".

"Den senare är för de 85 procent av kunderna som inte är så djärva", säger Thomas Ingenlath.

Nya XC40 ska både säljas och leasas på traditionellt vis, men samtidigt lanseras ett helt nytt sätt att ha bil. På märkets eget fikonspråk heter det Care by Volvo. Det kan bäst liknas vid ett abonnemang på en mobiltelefon. Allt ska ingå: leasing, försäkring, service, reparationer, däck, olika extratjänster, som leverans till bilen eller att den hämtas och tvättas eller tankas. Abonnemanget ska löpa på 24 månader.

Tanken är att kunden betalar en fast summa för sitt bilinnehav, sedan tar Volvo hand om resten.

"Tid är lyx och människor vill kunna göra det mesta av sina liv. Vi erbjuder därför en problemfri lösning, som gör att kunden kan ägna sig åt att njuta av sin bil", säger Thomas Andersson, som är ansvarig för Care by Volvo.

Faktum är att Volvo redan på 80-talet arbetade med liknande tankar, under ledning av den dåvarande marknadschefen Carleric Häggström. Då ingick också möjligheten att byta bil efter behov: stor kombi på skidsemestern, cabriolet på sommaren – ett erbjudande som testades i Sverige också av Saab på 90-talet.

Men inget av dem fungerade i verkligheten, beroende på att kostnaderna sköt i höjden.
Thomas Andersson poängterar nu att det nya erbjudandet inte är ett alternativ till privatleasing:

"Detta är inget billigt sätt att skaffa bil. Det är ett premiumerbjudande", säger han.
Care by Volvo lanseras från och med i dag i Sverige, Norge, Tyskland, Spanien och Italien – men ska sedan spridas ut i världen.

"Vi har en vision att detta kan bli stort", säger Thomas Andersson.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?