ANNONS:
Till Di.se

Här är nya Volvo V60

Ersättaren till trotjänaren V70 är här och heter V60. Bilen visades på onsdagen på en villauppfart i Täby utanför Stockholm.

Den nya generationen av bilen tar plats strax under V90 i storlek och pris. Och chansen är stor att modellen kommer bli den vanligaste kombin på våra vägar.

Volvo Cars är som bekant inne i en intensiv period av modelluppdateringar och nu har turen kommit till nya V60. Den nuvarande modellen är inte någon global succé på samma sätt som exempelvis XC60, men är trots allt den fjärde mest sålda bilen i Sverige.

Den nya upplagan har växt och känns på många sätt som en mer naturlig arvtagare till trotjänaren V70 än vad V90 gör. Dessutom lär den ligga bättre i pris för att konkurrera med till exempel VW Passat som kombin framför andra på svenska vägar.

Designspråket liknar det hos storebror V90 och interiört har Volvo uppdaterat V60 rejält. Precis som i övriga nya modeller domineras förarmiljön av enkelhet och det mesta styrs via den svensk-kinesiska biltillverkarens utmärkta pekskärmsteknik.

  • Foto: Jack Mikrut

V60 bygger på samma plattform som XC60 och är betydligt rymligare än vad den utgående genrationen är. Baksätet känns exempelvis betydligt bättre än förr.

"Det här är en värdig efterträdare till ikoniska V70, och en bil för människor som kanske tycker att V90 är i största laget och förra V60 är lite för liten", säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.

Det finns en väldigt stark suv-trend på marknaden, hur står sig den traditionella kombin?

"Det är fortfarande ett väldigt stort och viktigt segment, både i Sverige och Europa, och speciellt för Volvo. Vi har många befintliga kunder som är på väg att byta upp sig från gamla V60, och nu har vi ett väldigt attraktivt erbjudande."

"Jag tror inte det är ett allt för vågat uttalande att säga att det här kommer bli den mest säljande Volvokombin. Det här är ett segment där vi ska ha en stark bil och det har aldrig funnits något tvivel om att vi skulle göra en ny V60", säger Håkan Samuelsson.

Han räknar med att modellen ska stå för åtminstone 10 procent av den globala försäljningen.

Nya V60 finns som laddhybrid och Håkan Samuelsson hoppas kunna nå en försäljningsandel för de laddbara bilarna på kring 25 procent.

"Det här är den första modellen som får twin engine i form av T6, vilket övriga modeller som bygger på SPA-plattformen också kommer att få. Det handlar inte främst om hästkrafter skulle jag säga, utan mer om en modern och mer miljövänlig bil."

Sedan presentationen av XC90 2014 har Volvo nu hunnit med att byta ut nästan hela sitt sortiment och har nu även nya S90/V90, XC60, XC40 och V60 att erbjuda.

"Vi har uppgraderat alla våra bilar till premiumsegmentet, vi måste erkänna att vi för några år sedan hade en bit upp till de allra bästa. Men med SPA-linjen har vi åtgärdat det, och när det gäller suvar är vi en av de absolut starkaste på marknaden med XC40, XC60 och XC90."

  • Foto: Jack Mikrut

I Genéve 2014 stod Håkan Samuelsson vid XC90 och sa att om fyra år kommer det här vara den äldsta bilen i modellprogrammet.

"Så är det. Senare i år kommer nya S60 som byggs i Charleston och då kommer vi ha infriat det löftet. Dessutom har vi också lanserat XC40, och den pratade vi inte ens om då."

Hur ser du på nuvarande marknadsläge?

"Vi har en väldigt stark global tillväxt, framför allt i premiumsegmentet som växer snabbare än marknaden för mer budgetinriktade bilar."

Håkan Samuelsson talar också om potentialen för nya ägar- eller hyrformer, som exempelvis Care by Volvo, där man leasar sin bil och får en del kringtjänster i priset. 25 procent av totalförsäljningen inom fem år är ingen omöjlighet enligt Volvos vd.

"Allmänt får vi bra reaktioner. Det är en affärsmodell som gör att vi kommer närmare våra kunder och lär känna dem bättre, vilket är strategiskt viktigt för en biltillverkare", säger Håkan Samuelsson.

  • Foto: Jack Mikrut
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies