Annons

Här är bilarna med flest haverier - och bilarna som klarar sig bäst

Tyska Porsche och BMW är bland bilmärkena som oftast drabbas av maskinskador, visar en genomgång som Länsförsäkringar har gjort. Lägst andel skador har däremot några asiatiska märken.

Bild:TT

Länsförsäkringar har gått igenom 4.000 försäkringsärenden som kommit in under 2015 och som gäller årsmodellerna 2007-2013.

Bilmärkena som har den högsta andelen maskinskador i genomgången är Land Rover/Range Rover, Porsche, Mini, Seat och BMW.

Lägst skadefrekvens har däremot Kia, Hyundai, Honda, Lexus och Toyota.

Skador som inträffat inom garantitiden finns inte med i kartläggningen.

"Rapporten kan ge hjälp på vägen för alla som ska köpa en begagnad bil. En ökad medvetenhet om risken för skador och vad det kostar kan påverka vilket märke konsumenterna väljer. Samtidigt hoppas vi kunna påverka biltillverkarna att ta ett större ansvar för kvalitén", säger Petra Wahlund, produktchef för motorförsäkring på Länsförsäkringar i ett pressmeddelande.

Stockholmare: Så säljer du bilen smidigt och snabbt (extern tjänst)

Enligt Länsförsäkringar kostar den genomsnittliga maskinskadan cirka 17.000 kronor att reparera och inträffar vid 7.700 körda mil. De vanligaste maskinskadorna är skador på motorkomponenter, och de är också bland de dyraste att reparera, i snitt kostar det 27.400 kronor. Efter motorskador är skador på kyl- och värmesystem samt växellåda/drivning vanligast.

I genomsnitt anmäls 1,4 skador per 100 bilar per år.

Cirka var tredje bil i Sverige är försäkrad via Länsförsäkringar.


Innehåll från Artificial SolutionsAnnons

Conversational AI: en möjlighet för investerare

Efterfrågan på chattbotar, digitala anställda och virtuella assistenter ökar allt mer, berättar Johan Gustavsson.
Efterfrågan på chattbotar, digitala anställda och virtuella assistenter ökar allt mer, berättar Johan Gustavsson.

Smarta chattbotar, virtuella assistenter och digitala anställda. De senaste åren har efterfrågan på automatiska lösningar ökat markant. Enligt Johan Gustavsson, styrelseledamot på det svenska börsbolaget Artificial Solutions, kommer pandemin bidra till att ännu fler företag får upp ögonen för konversationell AI. 

Läs mer om konversationell AI här 

När Johan Gustavsson var med och startade Artificial Solutions i början av 2000-talet var marknaden ännu inte redo för konversationell AI – en artificiell intelligens som låter människor och teknik samtala på ett naturligt och intuitivt sätt. Idag ser det helt annorlunda ut och efterfrågan på chattbotar, digitala anställda och virtuella assistenter ökar allt mer. 

– Vi har äntligen sett en acceleration i användandet och intresset för den här typen av lösningar. Det är ett område inom IT där det förväntas en stark tillväxt framöver, något som också underbyggs av analyser och rapporter från analysföretag som Gartner, berättar han.

År 2025 kommer kundtjänstorganisationer som bäddar in AI i flerkanaligt kundengagemang att öka effektiviteten med 25 procent, skrev Gartner i en rapport i juni 2020.

Används av globala bolag

Artificial Solutions är ledande inom konversationell AI genom den patenterade plattformen Teneo, som används av flera av världens största företag i hundratals applikationer. Johan Gustavsson berättar att de tidigt bestämde sig för att fokusera på storbolagskunder, för att växa tillsammans med dem.

– För att vara ett så pass litet företag har vi en global närvaro med kunder som exempelvis AT&T, Volkswagen Group, med den lösning som byggts för Skoda, och Vodafone. En framgångsfaktor för oss i början var att vi lyckades få in bland annat IKEA som kund. Det samarbetet bidrog i sin tur till att vi redan på ett tidigt stadium byggde programvaran så att den enkelt skulle kunna användas på många olika språk. 

En häpnadsväckande utveckling

Under flera år har Artificial Solutions arbetat med en debiteringsmodell som kopplas till hur mycket kunderna använder deras lösningar. Nu har de börjat se att det slår igenom i resultaträkningen. Användandet av bolagens lösningar har ökat med hela 700 procent de senaste 12 månaderna, samtidigt som orderintaget har gått upp med 57 procent under det tredje kvartalet i år. 

– Vi har sett en häpnadsväckande utveckling hos vissa kunder och vi tror att den kommer att fortsätta. Det blev en explosionsartad ökning i våras när pandemin bröt ut och vi hade ökningstal som var helt sanslösa, säger Johan Gustavsson och fortsätter:

– Under den perioden var det callcenters som fick stänga i vissa länder och det har bidragit till att behovet av automatiserade kundtjänstlösningar har stärkts. Företagen har insett att den här typen av lösningar är en form av försäkringspremie, eftersom den står och går oavsett vad som händer i samhället.  

Ladda ner den perfekta guiden till chatbottar 2020 

Fakta: Artificial Solutions och Teneo 

Artificial Solutions är den ledande specialisten inom Conversational AI som är en form av artificiell intelligens som låter människor samtala med applikationer, webbplatser och uppkopplade teknikenheter med ett vardagligt och naturligt språk.

Bolagets patenterade AI-plattform Teneo låter företag på kort tid bygga sofistikerade applikationer för flera olika plattformar och kanaler. I dag används Teneo dagligen av miljontals människor på 35 språk över hela världen genom bland annat virtuella assistenter, chattbottar och talbaserade konversationsgränssnitt för uppkopplade teknikenheter.

Grundat: 2001 i Stockholm

Huvudkontor: Stockholm. Artificial Solutions har även kontor över Europa, i USA och i Asien och Sydamerika.

Marknadsplats: Listat på Nasdaq First North.

Kunder: Flera Fortune 500-företag använder Teneo och på kundlistan finns bland annat biltillverkare, banker, reseplattformar och energi-, underhållnings- och telekombolag.

Antal anställda: Drygt 100

 

Mer från Artificial Solutions

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Artificial Solutions och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?