1515
Annons

Här är Årets Bil 2021

Toyota Yaris är Årets Bil 2021. Den fjärde generationen av den japanska tillverkarens småbil har förbättrats på alla punkter. Den är roligare att köra, men går också snålt tack vare den uppdaterade hybriddrivlinan.

Toyota Yaris, Årets Bil 2021.
Toyota Yaris, Årets Bil 2021.Foto:Carl-Johan Lejland
Citroën C4
Citroën C4Foto:Carl-Johan Lejland
Land Rover DefenderFoto:Carl-Johan Lejland
Volkswagen ID3Foto:Carl-Johan Lejland
Skoda OctaviaFoto:Carl-Johan Lejland
Cupra FormentorFoto:Carl-Johan Lejland
Fiat 500
Fiat 500Foto:Carl-Johan Lejland

Genèvesalongen står som traditionen bjuder som värd för utdelningen av Årets Bil. Medan mässan kastade in handduken i sista sekunder ifjol har årets evenemang varit inställt sedan länge. Med undantag för Årets Bil, ett av branschens finaste priser om delats ut sedan 1964. 

Bilarna i final, och juryns ordförande Frank Janssen, var på plats för att direktsända utdelningen av utmärkelsen av Årets Bil 2021. Vinnaren, Toyota Yaris, tog hem priset tack vare en kombination av goda köregenskaper och en pålitlig och snål drivlina. 

Med högre effekt har Toyota förbättrat upplevelsen rejält. Dessutom bygger den japanska biljätten nya Yaris i en utpräglad sportversion, den fyrhjulsdrivna GR. 

Bilen har också blivit betydligt bättre när det gäller komfort och har en god standard när det gäller både passiv och aktiv säkerhet, med till exempel en krockkudde i mitten av bilen för att ge ökat skydd vid sidokollisioner. Nya Yaris har även adaptiv farthållare och filhållningsassistans som standard.

Att storsäljaren Yaris tog hem priset innebär att modellen är en av få genom åren som fått utmärkelsen två gånger. Den första generationen blev Årets Bil 2000.

Får man önska en ytterligare version av vinnarbilen så vore det en renodlad elbil. Det skulle vara högintressant att se hur de redan goda köregenskaperna skulle utvecklas med en elmotor som slapp arbeta tillsammans med en bensinmotor. 

Nya Fiat 500 som kom på andra plats visar hur bra elektrifieringen passar små bilar gjorda för stadskörning. Den andra elbilen i finalen, VW ID3, kom på fjärde plats.

Sverige har tre jurymedlemmar och min högsta poäng gick i år till just Toyota Yaris. Övriga svenska jurymedlemmar är Tommy Wahlström, Vi Bilägare, vars favorit var Skoda Octavia och Jan-Erik Berggren, Expressen, som gav flest poäng till Citroën C4.

På de stora europeiska marknaderna fick Fiat 500 och Volkswagen ID3 lika många röster av de tyska jurymedlemmarna. Fiat 500 fick flest röster i Italien, medan de franska jurymedlemmarna gav flest poäng till Toyota Yaris. Cupra Formentor var klar vinnare i Spanien medan nya Land Rover Defender var populärast i Storbritannien. 

Toyota Yaris fick höga poäng på många marknader och kunde tack vare det ta hem flest totalt. 

Volvo Cars har vunnit utmärkelsen en gång, när XC40 blev Årets Bil 2018.

 


Färgen viktig för värdet – ”en av de främsta faktorerna”

Bilar i ovanliga färger som gult, orange och lila behåller sitt värde bättre än bilar lackade i de mer vanliga färgerna. Det visar en ny undersökning från dataanalysföretaget Iseecars.com.

Foto:Laurent Gillieron

Bilens färg kan spela en stor roll för begagnatpriset, menar Iseecars.com som jämfört priser och färg på över 650.000 bilar, alla tre år gamla, som legat ute till försäljning på den amerikanska marknaden. 

 ”Ett fordons färg är en av de främsta faktorerna för ett bilköp efter att kunden bestämt sig för märke och modell”, säger Iseecars chefsanalytiker Karl Brauer. 

Bolagets analys visar att  mesta populära färgerna, som svart eller vitt, har mycket liten påverkan på begagnatpriset, men de hjälper inte heller till att behålla bilens värde. 

De bästa färgerna ur ekonomisk synpunkt är gult, orange och lila. Gula bilar tappar 70 procent mindre i värde än genomsnittsbilen.

”Gult är en av de minst populära färgerna och vanligast hos sportbilar som behåller sitt värde relativt bra. Eftersom gula bilar är ovanliga så är köparna beredda att betala lite mer för dem”, fortsätter Karl Brauer.

Orange som kommer på andraplats är också en färg som biltillverkarna gärna använder till sina specialmodeller och sportbilar som tillverkas i små volymer.

De bilar som tappar mest är lackade i brunt eller guld, vilket visar att en ovanlig färg inte automatiskt innebär att bilen behåller sitt värde. Det måste finnas tillräckligt med köpare för att bilens värde inte ska påverkas av färgen.

Vitt, svart, grått och silver är de mest vanliga bilfärgerna och faller i genomsnitt lika mycket i pris och påverkar inte andrahandsvärdet så mycket.

”Många konsumenter väljer gråskalefärgerna. Inte för att de gillar dem, utan för att de antar att alla andra gör det,” säger Karl Brauer. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?