ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Vinnaren utsedd – här är Årets Bil 2020

Montrarna var redo och handspriten utställd. Men så ställdes Genèvesalongen in i sista stund. Den vanligtvis så välbesökta utdelningen av Årets Bil fick hållas inför tomma läktare. En speciell ceremoni, med en speciell vinnare - Peugeot 208.

Normalt drar utdelningen av Årets Bil igång hela Genèvesalongen, och salen på mässområdet burkar vara fylld av reportrar, tv-team och förhoppningsfulla representanter från bilindustrin. Så inte i år.

  • Foto:

 

  • Porsche Taycan Foto: Carl-Johan Lejland, Carl-Johan Lejland

 

  • Tesla Model 3 Foto: Carl-Johan Lejland

 

  • Renault Clio Foto: Carl-Johan Lejland

 

  • Toyota Corolla Foto: Oskar Omne

 

  • Ford Puma Foto: Carl-Johan Lejland, Carl-Johan Lejland

 

  • BMW 1 serie Foto: Oskar Omne

 

Mässans arrangörer väntade länge men kastade till slut in handuken och ställde in. En i princip färdigbyggd utställning, som skulle bli den 90:e i ordningen, ekar tom. 

”Vi hade inget val, vi var tvungna”, sa mässchefen Olivier Rihs i samband med ceremonin för Årets Bil på måndagen.

Juryns ordförande, Frank Janssen från tyska Stern, fick därför dela ut utmärkelsen utan publik.

Vinnarbilen, Peugeot 208, är intressant på många sätt, framför allt som den finns med bensin-, diesel- eller elmotor. Den vann en jämn omröstning där även elbilarna Tesla Model 3 och Porsche Taycan fick många röster.

”Vi är väldigt glada och det här är väldigt stort för vårt företag”, sa en mycket nöjd Jean-Philippe Imparato, vd på Peugeot, som fanns med på länk.

Det är som elbil nya Peugeot 208 verkligen imponerar, med fina köregenskaper och bra komfort. Räckvidden på 34 mil är tillräcklig för de allra flesta, med tanke på att modellen i första hand är en stadsbil. Elmotorns 136 hästkrafter räcker gott för bilstorleken och batteriet går att snabbladda på 30 minuter.

Peugeot har gjort ett smart val genom att lansera 208 med både förbränningsmotor och elmotor. Det gör att man kan hålla ned priset på instegsversionerna samtidigt som man kan stoltsera med att ha en renodlad elbil.

Den franska tillverkaren har också lyckats få till en design som sticker ut, både exteriört och interiört. Samtidigt är det en liten bil och därför ganska trång. Dessutom fick den ”bara” fyra stjärnor av krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP, och säljs därför med olika säkerhetsutrustning på olika marknader. Det hade självklart varit mycket bättre om Peugeot hade utrustat bilen med högsta säkerhetsutrustningen, då den får fem stjärnor av Euro NCAP, för alla marknader.

Juryns sammansättning gör röstningen intressant, från norra Europa där vi ligger ganska långt fram när det gäller elektrifiering med förhållandevis många elbilar och hybrider på vägarna, till södra Europa där elbilarna inte är lika många. Men Tesla fick inte bara höga poäng från starka elbilsländer som Norge och Holland, utan även från till exempel Ungern och Ryssland.

I juryn sitter 60 europeiska journalister och Sveriges tre representanter i juryn är, förutom undertecknad, Tommy Wahlström, Vi Bilägare och Jan-Erik Berggren, Expressen.

Tesla Model 3 var både min och Jan-Erik Berggrens favorit i finalen, medan Tommy Wahlström röstade på Toyota Corolla som vinnare.

Årets Bil är en av av bilvärldens mest prestigefulla utmärkelser, och som har delats ut sedan 1964. När Volvo XC40 utsågs till årets bil 2018 var det första gången som en svensk bil tog hem utmärkelsen. 

 

 

 

 

  • 2018 var det Volvo XC40 som blev Årets Bil. Foto: Carl-Johan Lejland
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer