Annons

Håkan Matson: Regeringen vek sig för miljöopinionen – och det är bra

Det nya och slutgiltiga (?) förslaget till en ny fordonsbeskattning i Sverige ger en bättre styrning mot lägre utsläpp än det tidigare förslaget.
Men till sitt eget mål når regeringen inte den här gången heller.

Di:s Håkan Matson.
Di:s Håkan Matson.Bild:TT

Frågan om en ny fordonsbeskattning, baserat på ett så kallat bonus-malus-system, har ältats i många år. Låga utsläpp av koldioxid ska gynnas, medan törstiga bilar ska straffas genom en ny försäljningsskatt.

I april i fjol förslog den statliga utredaren Petter Classons att bilar med ett koldioxidutsläpp på 0 gram per km – alltså elbilar – skulle få en bonus på 60.000 kronor.

Men regeringen ville först sänka det till 40.000 kronor, men sedan Vänsterpartiet satt sig på tvären höjdes det till 45.000 kronor.

Jag menade då att det knappast skulle få någon avgörande effekt på försäljningen av elbilar.
I det nya förslaget, som presenterades av finansminister Magdalena Andersson och biträdande finansminister Per Bolund i Svenska Dagbladet i helgen, är regeringen nu tillbaka på ruta ett och bonusen blir 60.000 kronor.

Det borde ge ökad försäljning av elbilar, alldeles särskilt som det nu lanseras allt fler modeller.

Bra är också att bonusen till gasbilar höjs till 10.000 kronor och att skattesystemet anpassas efter den nya testcykeln WLTP från 1 januari 2020.

Dåligt är, som alltid, att det inte finns några krav på bilarnas säkerhet för att de ska skattesubventioneras.

Men samtidigt höjs straffskatten för törstiga bilar ännu mer än i det förra förslaget. Den ska, som tidigare, tas ut under de första tre åren och regeringen anger som exempel att en ny bil som släpper ut 150 gram koldioxid per kilometer får betala knappt 4.000 kronor i extra skatt per år, medan en bil som släpper ut 200 gram drabbas av drygt 8.000 kronor extra i skatt per år.

Det är naturligtvis drastiska skattehöjningar, men samtidigt har politikerna bara en chans att påverka fordonsbeståndet – och det är när bilen säljs som ny.

Om vi menar allvar med att nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta år 2030 krävs det tuffare åtgärder än vad vi sett hittills.

Målet, som faktiskt är beslutat av regeringen, har senare omformulerats av miljömålsberedning till det något mildare att utsläppen för inrikes transporter ska senast år 2030 vara minst 70 procent lägre jämfört med 2010 års nivå.

Men trots att regeringen samtidigt satsar på en reduktionsplikt, med krav om att bensin och diesel ersätts av biobränsle, är vi fjärran från att nå det tidigare, så stolta målet. De två ministrarna skriver:

"Till 2030 är målsättningen att utsläppen ska minska 40 procent, vilket innebär att ungefär hälften av all bensin och diesel som säljs då måste vara förnybar."

Inte alla bilar, utan bara hälften, blir sålunda fossiloberoende.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Advokatfirman WåhlinAnnons

Advokatfirman Wåhlin erbjuder heltäckande och situationsanpassad affärsjuridisk rådgivning

Fredrika Hörlin t.v. och Jonas Holmstedt.
Fredrika Hörlin t.v. och Jonas Holmstedt.

Anrika Advokatfirman Wåhlin har fokuserat på affärsjuridik sedan 1964, vilket har resulterat i en byrå med en unik bredd i sin kompetens. I kombination med ett kreativt och dynamiskt arbetssätt, gör detta Wåhlin till en skicklig och heltäckande affärsjuridisk rådgivare.

Wåhlin skiljer sig från konkurrenterna på mer än ett sätt; förutom att byrån har en stark kultur med nära koppling till klienterna, präglas verksamheten också av stor tilltro till medarbetarna som utgörs av i princip lika många kvinnor som män. Kvinnorna återfinns även bland delägarna och i byråns styrelse. För partnern Fredrika Hörlin är detta en avgörande faktor i byråns framgång. 

– Eftersom vi har full tillit till hela vår personal, har var och en av oss – även vi delägare – insikt i uppdragen och direktkontakt med beslutsfattarna hos våra klienter. För att kunna leverera rätt råd i rätt tid är vi kreativa, professionella och situationsanpassade.

Flexibelt angreppssätt en tillgång

Byråns flexibla angreppssätt är en stor tillgång i den ofta föränderliga affärsjuridiken och utgör också en viktig resurs i vad gäller att stötta klienter under olika utvecklingsprocesser. Jonas Holmstedt, byråns Managing partner, ansvarar för Wåhlins engagemang i Interlaw, ett internationellt nätverk av oberoende advokatbyråer. Han betonar att metodiken också har varit mycket värdefull under den rådande pandemin.

– Andreas Magnusson som ansluter till byrån som delägare den 1 september, betonar vikten av omvärldsanalys. I framtiden kommer vi att se på historien i termer av före och efter Covid-19. Därför är det en utveckling vi följer noga för att snabbt kunna hantera nya omständigheter; situationen kan visa sig vara en utmaning för många ägarledda bolag.  Som affärsjurister utgör vi en omfattande del av ledningens och ägarnas omvärldsbevakning både vad gäller juridiska och branschspecifika frågor.

Ger stöd i komplexa frågor

Den rådande situationen har ställt höga krav på digitaliserade arbetssätt och rutiner, men Wåhlin har stått väl rustat för att både själv möta de förändrade förutsättningarna och för att vara en komplett rådgivare kring de nya villkor som pandemin har medfört. I kriser ökar tvisterna och byrån har ett stort team som arbetar med tvistefrågor, särskilt inom det entreprenadrättsliga området.

– Genom att Wåhlin lyckats skapa en arbetsmiljö med balans mellan trivsel och lönsamhet har vi kunnat handplocka medarbetare med unik kompetens. Detta är vår största styrka, avslutar Managing partner Jonas Holmstedt.

Läs mer om Advokatbyrån Wåhlin här www.wahlinlaw.se  

FAKTA OM ADVOKATBYRÅN WÅHLIN

Wåhlin är en affärsjuridisk advokatbyrå som etablerades i Göteborg 1964. För att kunna erbjuda rätt kunskap till våra klienter har vi medarbetare olika specialkompetenser och vårt team  varierar från case till case. Byrån har kontor i Göteborg, Stockholm, Malmö och Helsingborg, och utmärker sig bland annat genom sitt starka jämställdhetsarbete. 

 

Mer från Advokatfirman Wåhlin

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Advokatfirman Wåhlin och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?