ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Energi

Håkan Matson: Ampera-e lovar mycket

  • Foto: Håkan Matson

Det kanske inte alls är lilla, fräcka och hajpade uppstickaren Tesla som öppnar massmarknaden för elbilar.

Det kanske är stora och i mångas ögon tröga och trötta General Motors.

Nya Opel Ampera-e lovar nämligen mycket – och den går att köpa om några månader.
Medan många otåligt väntar på Teslas omtalade Model 3, som inte ser ut att dyka upp i Europa förrän tidigast 2018 och kanske ännu senare, kan andra köpa en modern, säker och rymlig elbil som har en officiell räckvidd på 500 km – 100 km längre än någon konkurrent.

Nu gäller den siffran den hårt kritiserade, men fortfarande officiella NEDC-testcykeln i Europa. Men Opel har också testat Ampera-e efter den testcykel, WLTP, som väntas gälla inom ett par år. Då nåddes 380 kilometers räckvidd.

För att bevisa att räckvidden håller hyfsat också i verklig körning körde i höstas en Ampera-e från London till Paris, i samband med bilsalongen där.

Efter 417 km nådde bilen Eiffeltornet, med 81 kilometers räckvidd kvar i batteriet.
Just denna bil har Di nu som första svenska tidning fått åka i. Bakom ratten satt dessutom en av förarna från i höstas, Manfred Herrmann, som är ansvarig för drivsystemet i bilen.
Di frågade om han hade ägnat sig åt extrem snålkörning för att klara resan London-Paris, men Manfred Herrmann försäkrade att han och hans kolleger hade hållit tempot uppe och exempelvis kört runt 100 km/tim på motorväg.

Vi kunde själva konstatera att räckvidden under vår testkörning inte rasade snabbt, trots helt vanlig körning.

Elförbrukningen låg visserligen snarare runt 50 procent högre än den officiella siffran 120 Wh per kilometer, men den verkade inte påverkas dramatiskt av gaspådrag. Dessutom var testbilen försedd med vinterdäck.

Det finns flera knep för att återvinna eller spara energi.
Växellådan har en lågväxel, som kan användas för att bromsa bilen till stillastående utan hjälpt av den mekaniska bromsen – samtidigt som energi återvinns.

Det går också att ställa lådan i N-läget och låta bilen frihjula.
På skärmen framför föraren visas också hur snålt eller törstigt man kör.

Batteriet har en kapacitet på 60 kWh, består av 288 celler och kommer från koreanska LG Electronics. Det tar onekligen lång tid att ladda. Helt tomt till fulladdat kräver 14 timmar från ett vanligt uttag hemma med 20 Ampere. Men det är inte troligt att den som kör bilen helt tömmer batterierna – och de går att snabbladda. En halvtimmes snabbladdning ger 150 km extra i räckvidd.

Manfredd Herrmann har arbetat med eldrift i 20 år och säger:

"Batterierna är den största skillnaden sedan jag började. Tekniken med litium-jon har ändrat mycket".

Ampera-e är konstruerad som en elbil från grunden, vilket ger helt andra egenskaper än elbilar baserad på konventionella bottenplattor. Alla batterier ligger i golvet och trots att bilen bara är 417 centimeter lång är utrymmena därför imponerande. Jag hade med mina 188 centimeter inga problem att sitta i baksätet under en del av testkörningen. Möjligen kan bredden inne i kupén kännas begränsad, Bagageutrymmet är 381 liter stort, som vilken bil som helst i Golf-klassen.

Manfred Herrmann ger också prov på bilens prestanda.
Effekten från elmotorn är 204 hk och vridmomentet hela 360 Nm. Ampera-e blir en vinnare vid trafikljusen, med en acceleration från 0 till 50 km/tim på 3,2 sekunder.
Till 100 tar det 7,3 sekunder – men den viktigaste siffran för acceleration gäller från 80 till 120: 4,5 sekunder. Omkörningar kommer att gå som en dans.

Toppfarten är begränsad till 150 km/tim, för att spara energi.

"Vi på GM har själva utvecklat tekniken i cellerna. Och vi har satsat mer på att spara energi och få längre räckvidd än rena prestanda", säger högste Opel-chefen Karl-Thomas Neumann till Di.

Alla moderna säkerhetssystem finns i bilen, som har en läcker och futuristisk design, både utanpå och inuti.

Ampera-e börjar säljas i Europa till våren, men det är oklart exakt när den kommer till Sverige – och vad priset blir. En rimlig gissning hamnar strax under 400.000 kronor.

"Med Ampera-e undanröjer vi det stora hindret kunderna haft med elbilar: räckvidden. Nu kan du köra utan att konstant oroa dig för att du måste ladda batteriet", säger Karl-Thomas Neumann.

LÄS MER BILNYHETER HÄR.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer