1515

Google skrotar självkörande kultbil

Googles "Firefly" blev själva symbolen för självkörande bilar.
Men nu skrotas bilen med det udda utseendet – till förmån för en konventionell familjebuss.

 

Självkörande Firefly-bil.
Självkörande Firefly-bil.Bild:Weymo

Någon har liknat den vid en koala och det är ändå en av de snällare beskrivningarna av fordonets design. Andra har sagt att den ser ut som en kackerlacka som ligger på rygg.

Men så var heller aldrig tanken att den skulle sättas i serieproduktion, utan vara en testbänk för Googles steg in i bilbranschen – som nu har samlats under dotterbolaget Waymo.
I ett blogginlägg på Waymos hemsida berättar teknikerna bakom "Firefly" Jaime Waydo och YooJung Ahn om bakgrunden till fordonet.

När projektet startade 2013 var det "inte mycket mer än en origami på en post-it-lapp". Men det var resultatet av oräkneliga timmars drömmar om hur en självkörande bil skulle kunna se ut.

Bland de alternativ man lekte med fanns en batmobil från rymdåldern och ett vardagsrum på hjul.

"Till slut landade vi på en vänlig tvåsitsig bil, utan ratt och pedaler, och en dator under huven som hanterade varje del av körningen", skriver teknikerna.

Den döptes kärleksfullt till "Firefly".

I de första ritningarna fanns ett bakåtvänt tredje säte som skulle uppmuntra passagerarna till att prata med varandra, men det ersattes av förvaring, eftersom bakåtvända säten kan leda till åksjuka.

"Genom att konstruera och rita en sann självkörande bil från grunden kunde vi lösa några av de tidigaste pusslen med självkörning – var sensorerna ska placeras, hur datorn ska integreras, vilka kontroller passagerarna behöver i en bil som kör sig själv", skriver Jaime Waydo och YooJung Ahn.

Firefly definierade några av de mest typiska kännetecknen för Googles bilar, exempelvis placeringen av radarn och kamerorna på taket, vilket ger bättre och längre sikt.
"Firefly", som konstruerades i Kalifornien och handbyggdes i Michigan, har körts miljontals kilometer. Den mest anmärkningsvärda resa var kanske när Steve Mahan, som är helt blind, åkte med "Firefly" genom Austin utan någon annan människa var inblandad.

I den fortsatta utvecklingen av självkörande bilar satsar Waymo nu på familjebussen Chrysler Pacifica, som – till skillnad från "Firefly" – får köras i hastigheter över 40 km/tim.
Efter sin pensionering ska olika exemplar av "Firefly" bland annat kunna beskådas på Computer History Museum i Kalifornien och Design Msueum i London.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?