ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil
Så slår coronaviruset mot ekonomin

Gnosjöföretagare kippar efter andan – rustar för det värsta

  • HÅLLER I GÅNG. Gnosjö automatsvarvning, med vd:n Linda Fransson, märker ingen tvärnit än. Foto: Bo Håkansson, Bilduppdraget

Med pausad bil- och lastbilstillverkning i coronakrisens spår pressas underleverantörerna i Gnosjöregionen där det är tätt med fordonskomponentföretag. 

Här rustar man nu för det värsta – men det finns också ljusglimtar.

Förra veckans besked om att tillverkningen på Scania, Volvo och Volvo cars pausas och personalstyrkan korttidspermitteras innebär att efterfrågan hos fordonsunderleverantörerna i Gnosjöregionen kraftigt dämpas. 

”Fram till förra veckan var vi ganska opåverkade av corona och tuffade på i full fart, men nu har vi fått veta att våra kunder, som bland annat levererar till Scania och Volvo stänger ner, och det påverkar i sin tur vår orderingång”, säger Tomas Enocson, vd för Emab i Anderstorp.

  • Tomas Enocson, vd EMAB Foto:

Företaget verkar inom plåtbearbetning, varav ungefär hälften av produktionen går till fordonsbranschen.

”Nu ser vi över likviditet och tittar på olika scenarion för att bromsa utvecklingen. Vi utesluter inte att vi kommer att få stänga delar av produktionen och nyttja korttidspermitteringarna.”

Bland komponenttillverkarna i Gnosjöregionen är det flera som inte vill prata med Di, och hänvisar till att det är katastrof. Medan i andra bolag, som till exempel familjeföretaget Gnosjö automatsvarvning, som tillverkar komponenter som specialdesignade skruvar till fordons- och verkstadsindustrin, upplever man ingen tvärnit än. 

”Vi påverkas inte bara av det som händer i Sverige, utan globalt och framför allt om stora svenska industri- och verkstadsbolag stänger ner”, säger vd:n Linda Fransson.

För tillfället rullar produktionen som vanligt, med undantag för att fler anställda stannat hemma med sjukdomssymtom.  Men man har tittat på kortidspermitteringar som ett alternativ om orderna skulle avta, samtidigt argumenterar Linda Fransson för att en total lamslagning av industrin bör försöka undvikas till varje pris. 

”Vi tror inte på att stoppa verksamheter. Tvärtom, stoppar vi allt kan vi vara säkra på att situationen inte självläker”, säger hon och fortsätter:

”Men i det här läget försöker jag hålla mig lugn när många andra är panikslagna där ute i världen. Min syster som jobbar med inköp har sett att Kina börjar komma igång, så det är en liten ljusning.”

Att Kina skulle kunna vara lokomotivet ur coronakrisen har dock Anton Svensson, som är vd och tredje generationen på stålfjädertillverkaren Ewes, svårt att se. 

”Aktiviteten i Asien har kommit igång de senaste veckorna, och det är bra för moralen att allt inte går på sparlåga, men Kina är för beroende av Europa och Amerika för att få igång det här på egen hand”, säger han. 

I dagsläget har flera av bolagets kunder stoppat order, då de inte har möjlighet att ta emot godset. För att få en mer hållbar situation efterfrågar Anton Svensson tydligare riktlinjer från regeringen.

”Just nu är hela fordonsindustrin i limbo. Det vi behöver är hållpunkter, struktur och tidpunkter att förhålla oss till för att kunna fatta rätt beslut i våra verksamheter.”

Hur ser du på de krisåtgärder som hittills har presenterats?
”Det är lån, lån och lån och det tycker jag är osmakligt. Nu måste man börja förbruka pengarna man har i ladorna för att putta igång industrin så fort som möjligt. Det här är en strukturell förändring där vi kan få ett övertag om vi agerar rätt och till exempel lägger mer produktion närmare, men då måste staten vara beredd att betala.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer