ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Geelys försäljning rasar i Kina

  • Foto: Pontus Lundahl/TT

Världens största bilmarknad, den kinesiska, fortsätter nedåt. Juli blev den 13:e månaden i rad med minus.

Bland de största förlorarna finns Volvo Cars kinesiska syskon Geely Auto och det nya märket Lynk & Co som tappade hela 30 procent.

Boomen för laddbara bilar har också kommit av sig. 

Efter över två årtionden med ständig tillväxt slog bromsen till i Kinas bilförsäljning i fjol. Allt tyder på att 2019 blir ännu ett år med nedgång. Analysfirman LMC Automotive spår ett tapp på 5 procent, men årets första sju månader signalerar ett ännu större ras där försäljningen hittills minskat 11,4 procent jämfört med samma period i fjol, enligt den kinesiska branschorganisationen CAAM. I juli var tappet 4,3 procent till 1,8 miljoner bilar.

Handelskonflikten och avmattningen i den kinesiska ekonomin är viktiga faktorer. Kinesiska konsumenter känner en ökad oro. Dessutom påverkar nya tuffare avgasregler som infördes 1 juli som säger att alla bilar måste klara den högre utsläppsstandarden China 6 vilket i många fall har gjort dem dyrare. Tillverkare som hade gamla bilar i lager före regeländringen sålde dem med stora rabatter och skapade en förköpseffekt.

Det är framför allt de inhemska tillverkarna med bilar i lägre prisklasser som har drabbats av försäljningsras. Kinesiska märken tappade 13 procent av sin försäljning i juli och de står nu för en andel på 36 procent, vilket är nästan 4 procentenheter lägre än samma tid förra året.

Flera av de europeiska premiumtillverkarna som BMW, Mercedes-Benz och Volvo Cars har ökat sin Kinaförsäljning i år. Detsamma gäller Toyota och Honda.

Geely Automobile, som liksom Volvo Cars ägs av Zhejiang Geely Holding Group, har däremot fått stora problem. I juli gick försäljningen ned med 24 procent. Bolaget vinstvarnade tidigare i somras och har skrivit ned sin årsprognos från 1,5 miljoner bilar till 1,3 miljoner bilar vilket innebär en 10-procentig minskning mot fjolåret. 

Något som borde bekymra storägaren Li Shufu, som siktar på att med förvärv och växande volymer göra Geelykoncernen till en av världens tio största, är att det nya märket Lynk & Co tappar rejält. Bilarna är utvecklade i Göteborg av det Geelyägda utvecklingsbolaget Cevt och Lynk & Co, som ägs till 30 procent av Volvo Cars, planerar att börja sälja bilarna i Europa nästa år. Men man vill först etablera sig i Kina. Försäljningen startade succéartat i fjol med över 120.000 sålda bilar första året, men i år har det gått trögare. Första halvåret såldes cirka 55.000 Lynk & Co och i juli endast 8.600 bilar, en minskning med 30 procent jämfört med juli i fjol.

Kina har också blivit världens största marknad för elektrifierade bilar där volymen skjutit i höjden mycket på grund av generösa subventioner. I fjol såldes över en miljon laddbara bilar – en ökning med 79 procent. Stöden har dock börjat fasas ut och nu märks konsekvenserna. Laddhybrider minskade med 20,6 procent i juli och rena elbilar ökade marginellt med 1,6 procent. Handelskriget med USA påverkar även där eftersom amerikanska elbilstillverkaren Tesla har drabbats av ökade tullar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer