ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Geely rasar i Kina

  • Geelys grundare Li Shufu Foto: Bloomberg

Kinesiska fordonskoncernen Geely har bekymmer på hemmaplan med en försäljning som rasar. Ändå, eller kanske just därför, fortsätter Geely sin uppköpsstrategi för att växa. Brittiska lyxmärket Aston Martin uppges vara nästa drag.

Geelys mål är att bli en av världens tio största fordonskoncerner. Mellan 2015 och 2018 fördubblade Geelygruppen sin försäljning från drygt en miljon till 2,15 miljoner bilar. Uppgången 2018 jämfört med året innan var 18 procent. Framför allt för att det kinesiska bilbolaget Geely Auto, som är klart störst i koncernen, gick så bra. Men 2019 slog bromsen till. Geely Auto tappade 9 procent och även om andra Geelyägda märken som Volvo Cars, Lynk & Co, Lotus och Proton ökade har tillväxtkurvan planat ut och i gruppen såldes totalt 2,2 miljoner bilar i fjol.

Geely Auto skriver i sina pressmeddelanden inget om att försäljningen sjönk kraftigt förra året. Bolaget talar istället om att man är fortsatt största kinesiska bilmärke, har ökat marknadsandelen i Kina och att man överträffat sin reviderade prognos. 

Bakom försäljningstappet finns flera orsaker. Handelskonflikten mellan USA och Kina har spelat in genom att skapa osäkerhet. För andra året i rad minskade Kinas totala bilmarknad och nedgången är störst bland inhemska märken i lägre prisklasser, dit Geely hör. Lyx- och premiummärken har istället ökat.

En ny utsläppsstandard som infördes i somras gjorde att många dyrare märken behövde bli av med sina lager och gav stora rabatter vilket drev på försäljningen av de bilarna.

Geelys talesperson Ash Sutcliffe säger sig inte vara oroad av försäljningsnedgången.

”Så som marknaden såg ut är det naturligt. Tillväxten 2018 var snabbare än förväntat och 2019 siktade Geely på att ta marknadsandelar i Kina och att utöka teknikbasen med fokus på att bygga varumärket och utöka produktportföljen”, säger han.

För 2020 är prognosen att Geely Auto vänder uppåt med 4 procent. Kanske kan koncernen också lägga till ännu ett märke för att växa? Enligt uppgifter till Financial Times och Bloomberg News förhandlar Geely om att investera i brittiska Aston Martin som är i akut behov av ny finansiering. Det skulle innebära att Volvo Cars och det brittiska sportbilsmärket åter får samma ägare vilket man hade under Fordtiden.

För Geely följer det mönstret av att gå in i krisande bolag som man gjort med London Taxi, Proton och Lotus. Dessutom har Aston Martin det som Geely suktar efter - ett starkt varumärke med extra renommé tack vare James Bond. I vår ger sig Aston Martin in i suv-segmentet som hjälpt andra lyxmärken att bättra på lönsamheten och man har en ny fabrik i Wales. Med kapitaltillskott finns det goda framtidsutsikter. Geelys grundare Li Shufu har tidigare visat sig inte ha några problem med att få fram fram pengar. Han handlade Daimleraktier för motsvarande cirka 75 miljarder kronor efter att han hade köpt in sig som största ägare i AB Volvo för drygt 30 miljarder kronor.

Från Geely är det locket på kring frågan om Aston Martin.

”Inga kommentarer”, säger Ash Sutcliffe.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer