1515
Annons

Geely rasar i Kina

Kinesiska fordonskoncernen Geely har bekymmer på hemmaplan med en försäljning som rasar. Ändå, eller kanske just därför, fortsätter Geely sin uppköpsstrategi för att växa. Brittiska lyxmärket Aston Martin uppges vara nästa drag.

Geelys grundare Li Shufu
Geelys grundare Li ShufuFoto:Bloomberg

Geelys mål är att bli en av världens tio största fordonskoncerner. Mellan 2015 och 2018 fördubblade Geelygruppen sin försäljning från drygt en miljon till 2,15 miljoner bilar. Uppgången 2018 jämfört med året innan var 18 procent. Framför allt för att det kinesiska bilbolaget Geely Auto, som är klart störst i koncernen, gick så bra. Men 2019 slog bromsen till. Geely Auto tappade 9 procent och även om andra Geelyägda märken som Volvo Cars, Lynk & Co, Lotus och Proton ökade har tillväxtkurvan planat ut och i gruppen såldes totalt 2,2 miljoner bilar i fjol.

Geely Auto skriver i sina pressmeddelanden inget om att försäljningen sjönk kraftigt förra året. Bolaget talar istället om att man är fortsatt största kinesiska bilmärke, har ökat marknadsandelen i Kina och att man överträffat sin reviderade prognos. 

Bakom försäljningstappet finns flera orsaker. Handelskonflikten mellan USA och Kina har spelat in genom att skapa osäkerhet. För andra året i rad minskade Kinas totala bilmarknad och nedgången är störst bland inhemska märken i lägre prisklasser, dit Geely hör. Lyx- och premiummärken har istället ökat.

En ny utsläppsstandard som infördes i somras gjorde att många dyrare märken behövde bli av med sina lager och gav stora rabatter vilket drev på försäljningen av de bilarna.

Geelys talesperson Ash Sutcliffe säger sig inte vara oroad av försäljningsnedgången.

”Så som marknaden såg ut är det naturligt. Tillväxten 2018 var snabbare än förväntat och 2019 siktade Geely på att ta marknadsandelar i Kina och att utöka teknikbasen med fokus på att bygga varumärket och utöka produktportföljen”, säger han.

För 2020 är prognosen att Geely Auto vänder uppåt med 4 procent. Kanske kan koncernen också lägga till ännu ett märke för att växa? Enligt uppgifter till Financial Times och Bloomberg News förhandlar Geely om att investera i brittiska Aston Martin som är i akut behov av ny finansiering. Det skulle innebära att Volvo Cars och det brittiska sportbilsmärket åter får samma ägare vilket man hade under Fordtiden.

För Geely följer det mönstret av att gå in i krisande bolag som man gjort med London Taxi, Proton och Lotus. Dessutom har Aston Martin det som Geely suktar efter - ett starkt varumärke med extra renommé tack vare James Bond. I vår ger sig Aston Martin in i suv-segmentet som hjälpt andra lyxmärken att bättra på lönsamheten och man har en ny fabrik i Wales. Med kapitaltillskott finns det goda framtidsutsikter. Geelys grundare Li Shufu har tidigare visat sig inte ha några problem med att få fram fram pengar. Han handlade Daimleraktier för motsvarande cirka 75 miljarder kronor efter att han hade köpt in sig som största ägare i AB Volvo för drygt 30 miljarder kronor.

Från Geely är det locket på kring frågan om Aston Martin.

”Inga kommentarer”, säger Ash Sutcliffe.

 


Innehåll från Energy Sourcing TechnologyAnnons

Så kan industri och offentlig sektor sänka sina elkostnader

Magnus Kjellin är vd och grundare av Energy Sourcing Technology.
Magnus Kjellin är vd och grundare av Energy Sourcing Technology.

Energiomställningen påverkar hela samhället i grunden och som en konsekvens av detta växer behovet av både konsulter och systemleverantörer som stöttar företag i den komplexa elaffären. Energy Sourcing Technology står bakom den första SaaS-lösningen som omfattar ett komplett affärssystem för inköp av el.

– Vi är en del i ett helt nytt leverantörssegment som vill skapa transparens och hjälpa industri och offentlig sektor att sänka sina elkostnader, säger Magnus Kjellin, vd och grundare på bolaget.

Ta kontroll över din elaffär

Energy Sourcing Technology har specialiserat sig på systemstöd för upphandling, styrning och uppföljning inom elinköp. I dag arbetar de gentemot industri och offentlig sektor där elinköp är en stor del av affären. Automatiserade lösningar och beslutsunderlag ökar transparensen och hjälper inköpare att se att elpriset och leveransen faktiskt stämmer. Nyckeln är bl.a. det nära samarbetet med kunderna och oberoendet från marknadens elleverantörer.

– Att ha kontroll över alla delar i elaffären är inte längre omöjligt eller tidskrävande. Vi ser till att de får full insyn i affären och tydliga rapporter som underlättar deras revisioner, säger Magnus Kjellin och berättar att de har utvecklat en SaaS-lösning som sätter kunden i förarsätet.

SaaS står för software-as-a-service och innebär programvara som molntjänst till skillnad från ett traditionellt system som körs med en lokal installation.

Han jämför situationen med den som tidigare rådde på den svenska betalmarknaden som förändrades i snabb takt, när nya aktörer med digital teknik och nytänkande skapade nya affärslösningar.

Smidiga och kostnadseffektiva elinköpsaffärer

Energy Sourcing Technologys nya affärssystem fokuserar på att skapa smidiga och kostnadseffektiva elinköpsaffärer.

– Med systemet bygger vi bort manuella rutiner och excellösningar samt möjliggör kostnadsbesparingar. Det är först när alla organisatoriska funktioner får möjlighet att både påverka och styra elinköpet, som till exempel med hjälp av uppföljning och kontroll, som affären blir långsiktig och professionellt hanterad, säger han.

I dag erbjuder många elleverantörer fint förpackade tjänster vilket gör att många kunder tycker att det är enkelt att skylla på dem när avtalet inte lever upp till deras krav. Men Magnus Kjellin betonar att även industri och offentlig sektor har ett ansvar.

– Den som skriver på ett standardavtal från en elleverantör är nästan alltid en ekonomisk förlorare på grund av bestämmelsernas formuleringar. Skillnaden mellan ett dåligt formulerat avtal och ett bra och balanserat avtal kan motsvara upp till tio procent av den totala elkostnaden. Lägger man till avsaknad av ett affärssystem för att styra och följa upp elinköpet och elavtalet finns det ytterligare, förutom kostnadssänkningar, också process- och riskhanteringsmässiga vinster.

”Tar elaffären till en helt ny nivå”

I dag fokuserar Energy Sourcing Technology på den svenska marknaden, men de har redan lämnat offerter till utländska kunder. Inom något år beräknas deras omsättning vara lika stor i Sverige som i övriga Europa.

– Hos oss finns det både erfarenhet och den digitala tekniken som tar elaffären till en helt ny nivå. Vi vill att bägge parter i en affärsuppgörelse ska ha samma fakta på bordet. Det handlar om rättvisa vilket är själva grunden för Energy Sourcing Technology.

Han vill också uppmärksamma både industri och offentlig sektor på de utmaningar som väntar under den samhällsomvälvande energiomställningen.

– Under de kommande fem till tio åren kommer marknaden att växa, både i volym och i komplexitet. För elinköpare som inte har byggt upp sina egna rutiner, processer och stödsystem för hantering av elaffären väntar en tuff tid, säger Magnus Kjellin.

För dig som ansvarar för inköp av el inom industri, i offentlig verksamhet eller för fastighetsbolag – läs här.

 

Mer från Energy Sourcing Technology

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Energy Sourcing Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?