1515
Annons

Geely i ny satsning på batteribyten

Volvo Cars systermärke Geely Auto har aviserat en ny satsning på batteribytesstationer för elbilar. Tillsammans med Lifan Technology har Geely bildat ett samriskbolag som ska resultera i 5.000 stationer för batteribyte i Kina 2025.

Batteribytesstation, Geely
Batteribytesstation, GeelyFoto:Geely

Geely Auto har utvecklat bytesstationer för elbilsbatterier sedan 2017 och öppnade sin första under 2020. Nu vill bolaget öka takten och tillsammans med komponent- och fordonstillverkaren Lifan Technology har man bildat ett samriskbolag, Chongqing Livan Automotive Technology. Målet är att ha 5.000 stationer i gång 2025 och samriskbolaget har motsvarande nästan 900 Mkr till sitt förfogande, rapporterar Just-Auto.com.

Den kinesiska börsraketen Nio som är på väg till Sverige är det mest kända märket som satsar hårt på att kunderna ska kunna byta batteri på några minuter istället för att behöva vänta på en laddning längs vägen. Bilföraren parkerar helt enkelt sin bil och sedan byts batteriet automatiskt på bara några minuter. Nio har nyligen öppnat sin första bytesstation i Norge. 

En nackdel med att bygga stationer för batteribyten är att det kostar pengar och att man måste stå till tjänst med laddade batterier. Fördelen är att man kan sälja sina bilar till ett lägre pris och sedan erbjuda olika typer av batterihyra. Nio vill till exempel att kunder ska kunna köpa en bil med ett litet batteri för vardagsändamål, och att de sedan kan byta till ett större när det är dags för långresa.

Att snabbt byta batterier är en idé som inte riktigt fått fäste i Europa. Men i Kina är det en relativt etablerad service. I december invigde Nio till exempel station nummer 700 på hemmamarknaden och en av världens största batterileverantörer, CATL, har också startat en tjänst, Evogo, vars bytesstationer i ett första skede ska byggas i tio kinesiska städer.

Enligt CATL är det är resursslöseri att åka omkring med batterier som klarar 50 mil i räckvidd när man till vardags klarar sig med 20 procent av den kapaciteten. Istället vill man erbjuda batterimoduler, vardera med 20 mils räckvidd, som kan användas var för sig eller i kombination för lång räckvidd vid behov.

Batterijätten hävdar att batterierna i sig är kompatibla med – och kan anpassas för att passa – 80 procent av dagens elbilar som är byggda på renodlade elbilsplattformar.


Bosch investerar i kinesisk startup inom autonom körning

Foto:THOMAS KIENZLE

Bosch har investerat en hemlig summa i den kinesiska startupen Weride, som är verksamma inom autonom körning. Det uppgav de båda bolagen i ett uttalande på onsdagen, skriver Technode.

Weride backas av en grupp stora biljättar som Nissan och statligt ägda GAC, medan rivalerna Pony.ai och Momentum har länkar till Toyota respektive General Motors.

Samarbetet kommer att göra vägen till massproduktion av självkörningslösningar kortare, enligt vad Li Yin, chef för Boschs enhet för självkörning i Kina, säger i ett pressmeddelande.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?