Gasbil att räkna med

Tekniken bakom bränslecellerna har tagit dramatiska steg de senaste åren.
”Sedan 2008 har vi lyckats sänka kostnaden till en tjugondel”, säger Yoshikazu Tanaka, chefsingenjör för världens första serietillverkade bränslecellsbil, Toyota Mirai.
Nu är siktet på fler förbättringar – och troligen också en mindre modell.

Yoshikazu Tanaka.
Yoshikazu Tanaka.Bild:Håkan Matson

Sedan i början av oktober testkör Dagens industri den första Toyota Mirai som sålts i Sverige.

Men när vi träffar bilens chefsingenjör Yoshikazu Tanaka sker det i Toyota City utanför Nagoya i Japan, där han tar emot tillsammans med sin bränslecellexpert Mikio Kizaki. Båda har jobbat i många år med att sänka kostnader, vikt och storlek på stacken, paketet där bränslecellerna ligger, samtidigt som prestanda ständigt har förbättrats.

”Genombrottet kom när vi började med serietillverkning. Det är ett mycket stort och annorlunda steg, jämfört med de 20 åren innan. En Mirai måste ha samma tillförlitlighet som vilken annan Toyota-modell som helst”, säger Yoshikazu Tanaka.

Mirai har två tuber, där vätgasen förvaras flytande under högt tryck: 70 Megapascal. Bilen drivs av en elmotor, som får el genom att vätgasen reagerar med luftens syre (se faktarutan ovan).

Mirai har också ett batteri, faktiskt samma som i hybridmodellen Lexus RX450h, som dels lagrar bromsenergin, dels tar hand om överproduktion av el från bränslecellen. El från batteriet kan sedan användas vid accelerationer.

Yoshikazu Tanaka berättar hur tekniken har förbättrats de senaste sex åren:

”Vi har ändrat kolfibervävens mönster i vätgastanken och kunnat minska tjockleken i tubväggen från 40 mm år 2008 till 25 mm. Därmed kunde underleverantörerna minska materialkostnaden, med hjälp av vår teknik. Det är nästan 40 procent lägre vikt på tankarna nu.”

Tankens ventil är också en av de absolut dyraste komponenterna:

”Kostnaden har sänkts genom att vi har övergått till massproduktion.”

Under laddtiden är trycket ännu högre, 87,5 Megapascal vilket fyller tanken mer och snabbare, men Toyota anser att det inte är någon poäng att öka trycket ännu mer.

”Även när det dubblades från 35 till 70 blev det inte dubbelt så mycket vätgas i tanken, utan bara 40 procent mer. Men både stationen och tanken i bilen blev betydligt dyrare”, säger Yoshikazu Tanaka.

Men viktigaste förbättringarna har skett med nyckelkomponenten – själva bränslecellen.

”Vår nya stack är mer kompakt, har lägre kostnad och ger möjlighet till massproduktion. Densiteten, ett mått på effektiviteten, har ökat från 1,4 kilowatt per liter till 3,1 kilowatt per liter – eller från 0,83 kilowatt per kilo till 2 kilowatt per kilo. Vikten har nästan halverats, från 108 till 56 kilo, samtidigt som motoreffekten har ökat från 120 till 154 hästkrafter”, säger Mikio Kizaki inte utan stolthet.

Detta har skett genom en rad förbättringar av processen i bränslecellen. Bland annat dras vattnet ur cellen snabbare, för att inte hindra flödet av syre. Detta har gjorts genom att cellmembranen har gjorts tredimensionella, något som skapar mer turbulens i flödet.
Men bränslecellen kan utvecklas betydligt mer och bli ännu effektivare.

Ska du sälja din bil? Få den värderad här (extern tjänst)

Väljer man att jämföra med 1992, då Toyota startade utvecklingen av bränsleceller, har effektiviteten blivit 20 gånger bättre.

”Tekniken är fortfarande ung, så kanske kan vi vänta oss att utvecklingen fortsätter, men inte i samma tempo. Det blir mer som i utvecklingen av hybriderna”, säger Yoshikazu Tanaka.

En utmaning är att minska användningen av ädelmetaller. Platina är en nyckelkomponent i bränslecellens membran, en metall med ett dagspris å runt 400 kronor per gram.

”Sedan 2008 har användningen av platina minskat till en tredjedel och ändå har vi ökat prestandan”, säger Mikio Kizaki, utan att ange hur mycket det handlar om i varje bil.
Andra källor säger dock att Toyota har minskat mängden platina från 100 gram till 30 gram, genom ny teknik. Det skulle betyda besparingar på 28 000 kronor per bil.


Innehåll från Range RoverAnnons

Rymlig och lyxig – med prestanda som en sportbil

Trygg, säker och med plats för hela familjen.

Men också fulladdad med eldrift, smart teknik och sportig känsla.

Allt fler får upp ögonen för den ikoniska suven Range Rover Sport.

2020 var året när biltillverkaren Land Rover firade ett halvt sekel med sin modell Range Rover. Sedan dess har den tidlösa designen och självklara sättet att ta sig fram i princip överallt gjort Range Rover till en föregångare – men också en förebild för hur dagens smarta och snygga suvar byggs. 

50 år senare är den välskräddade kostymen fortfarande som formsydd. Och kanske med ännu mer tydlighet framhävs idag den nyskapande tekniken och de lyxiga detaljerna, utan att för den skull släppa ambitionen att ha skapat världens bästa fyrhjulsdrivna bil.

Får hjärtan att bulta

En av de bilmodeller som fått många hjärtan att bulta lite extra snabbt är Range Rover Sport, som lanserades för första gången 2004 som en mer sportig och aktiv version av den ursprungliga, klassiska Range Rovern. Sedan dess har modellen gjorts om i nya generationer vilket resulterat bland annat i ett luftigare intryck, något bilbyggarna lyckats med tack vare en ny aluminiumkaross som gett en lättare vikt.

Mer om Range Rover Sport här 

Idag finns en övervägande del av den brittiska bilflottans modeller som laddhybrider. 

För två år sedan var den stora nyheten från den klassiska biltillverkaren plug-in hybriden Ranger Rover Sport PHEV. Under ett både muskulärt och stilrent yttre väntar numera över 400 hästkrafter i ett sportigt paket – från fälgarna till den leende kylargrillen.

Elmotorn i Range Rover Sport ger upp till 51 kilometer av avgasfri bilkörning och väljer man standard som körläge sker den tysta växlingen mellan bensin- och elmotor helt sömlöst. Men oavsett varifrån energin hämtas är kraften och den kompromisslösa ambitionen att ta föraren exakt dit man vill lika stark. En markfrigång på dryga två decimeter hjälper förstås till.

Bekväm och säker – i alla situationer

Tekniska finesser och modern teknologi skapar säkrare körning, inte minst under rådande vinterväglag. För att göra bilkörningen så bekväm och säker som möjligt i varje situation kan man välja mellan sex olika lägen: Dynamic, ECO, Comfort, Gräs/grus/snö, Lera och hjulspår. Och med hjälp av teknologin Terrain Response 2 anpassas responsen hos bilens motor, växellåda, differentialer och chassisystem efter körförhållandena. Accelerationen 0-100 km görs på 6,7 sekunder, vilket skapar tryggare omkörningar.

Viktigaste funktionerna i Range Rover Sport 

Bäddat för långresor

Bekväma framstolar och en mjukt sofistikerad förarmiljö bäddar för långresor, liksom ett rymligt baksäte bekvämt även för tre personer. Sköna färgskalor i kupén anpassas lätt med diskreta belysningsknappar efter humör och tid på dygnet.

På många sätt fortsätter Range Rover Sport att förknippas med trygga komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper – men allt tydligare inramade i en form som andas lika mycket lyx som sportighet. Detta alldeles oavsett om man väljer att ta sig fram på vindlande, vita vintervägar eller i mer aktiv stadstrafik.

Just nu erbjuds olika specialpaketerade Range Rover Sport-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen för privatpersoner 

Mer om kampanjen för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?