ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Framtidens Volvobilar ska rulla långsammare

  • Foto: Volvo Cars

Volvo Cars går i bräschen och stryper farten. Från och med nästa år kan nya Volvobilar inte köra fortare än 180 kilometer i timman.

”Vi gör det för att spara liv och jag tror att fler kommer att följa oss”, säger vd:n Håkan Samuelsson.

Åtgärden är en del i bolagets säkerhetsvision om att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i en Volvobil 2020.

”Årtalet för vår nollvision närmar sig och vi känner att tiden är mogen nu för att ifrågasätta farten. Vi har gjort väldigt mycket med tekniska lösningar som autobroms, filkörningsstöd och annat för att öka säkerheten, men vi vet att hastigheten dödar och därför vill vi göra något åt det”, säger Håkan Samuelsson.

Idag har de flesta konventionella bilar en toppfart på 250 kilometer i timman, men för många eldrivna bilar har vi vant oss vid en betydligt lägre toppfart, från 130 kilometer i timman. Det hänger ihop med att räckvidden skulle minska mycket om elbilarna skulle gå att köra fortare. 

Tanken om en fartgräns för både säkerhet och miljö är inte ny. För tio år sedan försökte till exempel Naturskyddsföreningen få igenom en EU-lag som gjorde att bilarna kunde köra max 150 kilometer i timman för att få ner utsläppen. Frågan har diskuterats i EU-parlamentet och i Tyskland rasar just nu en debatt om att förbjuda fri fart på Autobahn för att rädda klimatet. Ett förslag är att införa en hastighetsgräns på 130 kilometer i timman vilket har mött motstånd och ses av vissa som en försämring för den tyska bilindustrin - Volvos konkurrenter.

”Jag tror att det här med fri fart kommer att försvinna. Och vi vill inte medverka till att folk använder sin bil som lek- eller tävlingsfordon på allmän väg”, säger Håkan Samuelsson.

180 kilometer i timman är rejält över högsta tillåtna hastighet i Sverige och i de flesta länder. Varför har ni valt att inte gå lägre? 

”Det är en avvägning. Hur långt kan man gå i att begränsa människor, hur mycket storebror kan man vara? Vi ser det här som ett första steg och ett sätt att få fart på debatten. Jag kan ju påminna om att det fanns de som tyckte att det var en inskränkning i människors frihet med bilbälten när de kom på 1950-talet”, säger Håkan Samuelsson.

Volvo utreder också möjligheterna att använda ny smart teknik, så kallad geofencing som är ett slags digitala staket, för att tvinga förare att köra långsammare på vissa platser som förbi skolor eller när det är dåligt väder. 

Volvovd:n ser ingen risk i att Volvo tappar kunder på grund av den lägre toppfarten.

”De som vill ha snabba bilar och stora motorer väljer nog ändå inte Volvo. Vi tror faktiskt att vi kan locka fler kunder genom att visa att vi är ansvarstagande”, säger Håkan Samuelsson.

Den nya toppfarten gäller för alla Volvobilar av årsmodell 2021. De börjar byggas under våren 2020. 

Volvo Cars elektrifierade prestandamärke Polestar, som är ett eget bolag, ingår inte i beslutet. Första bilen från Polestar är en laddhybrid med hela 600 hästkrafter som marknadsförs som ett kraftpaket. 

”Det här handlar enbart om Volvo Cars varumärke och hur Polestar gör får de svara för”, säger Håkan Samuelsson.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies