1515

Fortsatt snurr på bilhandeln i Europa

Bilförsäljningen fortsätter uppåt i Europa. I januari var ökningen drygt tio procent.
Volvo Cars hänger med i uppgången och behåller sin marknadsandel på 1,8 procent.

Volvo S90
Volvo S90Bild:TT

2016 var tredje året i rad med tillväxt för bilbranschen i Europa och 2017 har börjat med plus. På alla stora marknader har antalet nyregistreringar ökat i januari jämfört med samma månad förra året. I Storbritannien är dock ökningen mer blygsam än hos de övriga.

I EU och Efta (Island, Norge och Schweiz) rullade det ut 1,2 miljoner nya bilar, en ökning med 10,1 procent.

Europa största märke, Volkswagen som fick se 2016 sluta med en liten nedgång, har vänt och visar en uppgång med 10 procent. 

Alla märkena i VW-gruppen ökar. Seat allra mest med nästan 27 procent. 

Andra märken som gått starkt framåt i januari är Jaguar, + 45 procent, medan koncernsyskonet Land Rover har backat med 17 procent.

Suzuki och Kia ökade också stort medan det fortsätter att gå dåligt för PSA-märket DS. Även Honda backar liksom Mazda.

Försäljningen för de tyska premiummärkena Mercedes, BMW och Audi går också uppåt. I deras inbördes kamp var Mercedes starkast som både ökade mest, plus 15,6 procent, och tog marknadsandelar. Audis ökning var endast 3,1 procent och märket tappade marknadsandelar.

Volvo Cars sålde 22.106 bilar i EU och Efta i januari vilket var en ökning med 12,3 procent jämfört med januari i fjol.

Dags att sälja bilen? Lämna den på säljuppdrag och slipp allt arbete (extern tjänst)


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?