ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Först i världen: Solcellsdriven vätgasstation i Mariestad

  • Mariestad invigde sin första vätgasmack 2017. Nästa vecka öppnar kommunen en station kan producera vätgas från solenergi. Foto: Håkan Matson

Mariestad var tidigt ute med en tankstation för vätgas 2017. Nästa vecka tar kommunen nästa steg och blir först i världen med att öppna en solcellsdriven vätgasstation. Nu körs kommunens bilar i princip helt koldioxidneutralt.

Elbilar med batterier som energilagrare börjar bli vanliga på våra vägar. Men bilar som körs på vätgas, med en bränslecell som skapar elen, är fortfarande sällsynta. Det beror på flera faktorer, två av de viktigaste är att bilarna är dyra och att tankställena är få.

Men vätgasbilarna har också klara fördelar. Utsläppen består av värme och vatten och kan man dessutom framställa vätgasen utan koldioxidutsläpp är miljövinsten ännu större. Där är Mariestads kommun redan.

Själva vätgasstationen öppnades redan i början av 2017, men i nästa vecka presenteras en världsnyhet.

”Vi inviger världens första solcellsdrivna vätgastankstation. Det innebär att kommunens åtta bränslecellsbilar kan tanka vätgas med solen och vattnet från Vänern som ingredienser”, säger Jonas Johansson, utvecklingschef i Mariestad.

Kommunen har 8 bränslecellsbilar i en flotta om totalt cirka 100 bilar. Bland annat har hemtjänsten tillgång till en Hyundai IX35 Fuelcell.

”Den fungerar bra på långa sträckor på landsbygden och är väl anpassad eftersom den klarar tuffa vintervägar bra också.”

Bränslecellsbilen har andra fördelar också. Räckvidden påverkas inte negativt av kyla och det går snabbt att tanka, vilket gör att den kan passa vidsträckta kommuner bättre än batterielbilar.

”Att tanka våra bränslecellsbilar tar ungefär 4 minuter för att komma 50 mil. Det påminner ju väldigt mycket om konventionella bilar vilket gör att det är lätt även för icke-entusiaster att anamma den här tekniken.”

Ekonomiskt kommer Mariestads kommun kunna spara pengar när man kommer upp i cirka 40 bränslecellsbilar, bränslet får man ju ”gratis” när stationen väl är avbetalad.

I Sverige finns det bara en handfull tankstationer för vätgas, men det händer desto mer på andra håll i världen, Tyskland siktar på 400 tankstationer inom kort och i Norge ska man gå från 10 till 40 stationer på ett par år.

”I Sverige finns ingen nationell plan för olika energislag för transporter för att nå våra klimatmål. Vi behöver en infrastruktur för vätgas för att få genomslag för bränslecellsbilar samtidigt som vi bygger ut infrastrukturen för laddning av elbilar. Det finns inget motsatsförhållande där”, säger Jonas Johansson.

Mariestads kommun har fått mycket uppmärksamhet, både nationellt och internationellt för sin satsning på vätgas som produceras med solenergi. Delegationer från både Indien och Australien har varit på besök.

Anläggningen som invigs nästa vecka kan producera vätgas från solenergi så att det räcker till 15-20 bilar, men den kan byggas ut efter hand.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies