ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Forskaren: Så får vi ut fler elektriska fordon

  • Foto: Henrik Sandsjö

4 frågor till Linda Olofsson, ny chef för Swedish Electromobility Center, SEC i Göteborg.

Vad gör Swedish Electromobility Center?
”Vi är ett nationellt forskningscentrum som funnits sedan 2007 och består av sex universitet och institut samt tio industripartners, bland annat Scania, Volvo och ABB. Vi skapar samarbete mellan industri och lärosäten och har ett mycket levande nätverk. Arbetet är uppdelat i fem temagrupper där alla delar behövs för att den elektriska mobiliteten ska bli en framgång. Vi har systemstudier, elektriska drivlinor och laddning, energilagring i batterier och bränsleceller, elektromobilitet i samhället och vårt femte område som är nytt för den fjärde etappen som Energimyndigheten beviljade i somras – samverkan mellan fordon och elnätet.”

Hur står sig Sverige i en internationell jämförelse?
”Vi ligger långt fram forskningsmässigt och drar nytta av att det finns stora företag som har intresse av den här utvecklingen, både fordonsbolag och kraftbolag. I omställningen till ett fossilfritt samhälle är elektromobiliteten viktig och för att skapa hållbara transporter behövs samarbete mellan alla parter.”

Vad lockade dig till jobbet som chef för SEC?
”Jag har en bakgrund som forskare där jag doktorerade i teknisk fysik på Chalmers 2003 och jag har sedan arbetat bland annat med olika start-ups och haft olika roller på forskningsinstitutet Rise. Min drivkraft är att skapa bra nytta i samhället. Vi människor vill förflytta oss och det måste vi kunna göra hållbart. Jag själv och många med mig vill kunna bo utanför staden och för att kunna det krävs hållbara transporter. Jag vill vara med och bidra med att lösa den frågan.”

Vilka är hindren för att få ut fler elektriska fordon?
”Ett hinder är priset, att elbilarna är dyrare än andra bilar. Sedan måste laddningen fungera och då handlar det inte bara om laddinfrastruktur utan om hur laddningen och användning kan optimeras eftersom det påverkar batteriets livslängd. Hela kedjan måste också vara hållbar, från batteritillverkning till strömmen ett fordon laddas med.”

Fotnot: Linda Olofsson är en av deltagarna på Di:s Stora Mobilitetsdagen den 10 december.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer