Forskaren: Därför är elbilen bästa valet för miljön

Intresset för eldrivna bilar ökar stadigt. När tekniken utvecklas, blir elbilarna också ännu mer miljövänliga. Men det finns problem.

”Att återvinna batterierna är på flera sätt en utmaning”, säger Anders Nordelöf, miljöforskare på Chalmers.

Foto:Anders Wiklund/TT

I helgen arrangeras elbilmässan Ecarexpo för tredje året, nu i betydligt större lokaler på Svenska mässan i Göteborg. Ett 20-tal biltillverkare deltar, flera av dem med hybrider eller eldrivna modeller som inte visats i Sverige i tidigare.

Varianter av eldrift har blivit vardagsmat i bilbranschen, och fordonen är inriktade mot framtiden.

”Det är elbilens långsiktiga potential som är det riktigt intressanta. Den skapar en möjlighet att driva bilar med nåt annat än fossila bränslen”, säger Anders Nordelöf, doktor i miljösystemanalys på Chalmers tekniska högskola.

Han gör en jämförelse med biobränslen, till exempel diesel gjord på avfall.

”Alla biobränslen har utmaningar i att komma upp i stora volymer. Samtidigt är de mycket användbara, men vi kan behöva dem till annat än vägfordon”, resonerar Anders Nordelöf.

Utvecklingen mot mer miljö- och klimatvänlig elproduktion talar givetvis för eldrivna fordon.

”I dag kostar det mer koldioxid att tillverka en eldriven bil än en konventionell bil. Men det kör man nästan alltid ikapp under bilens livslängd, oavsett var i världen man bor. Man kan hamna i ett gränsland om man kör nästan bara på väldigt koldioxidtung el från kolkraft”, säger Anders Nordelöf.

Produktionen av batterier till eldrivna fordon blir allt mindre miljöstörande, främst genom utvecklad teknik och de samordningsvinster som stora fabriker ger.

”Där finns en stor potential”, bedömer Nordelöf.

En nyckel i batterierna är den mjuka metallen litium. Den utvinns främst ur saltsjöar, men även ur berggrunden. Ju högre efterfrågan, desto mer blir lönsamt att utvinna.

Ett amerikanskt forskningsinstitut har pekat ut tillgångar på sammanlagt 47 miljoner ton litium världen över. Samtidigt var världsproduktionen av litium under 2016 inte högre än 35 000 ton.

Litiumet räcker alltså. Ett tag.

”Tittar vi hundratals år framåt, så är det risk för brist på nästan alla metaller som vi byggt vårt moderna samhälle på”, säger Anders Nordelöf.

Därför är återvinning så viktigt. Men än så länge har få fordonsbatterier för eldrift kommit så långt i livscykeln, och det finns mycket kvar att lösa.

”Återvinningen av batterier är svår på flera sätt: tekniskt, organisatoriskt och ekonomiskt.”

”Det finns redan tekniska processer för mycket, men de leder ofta till ganska stora förluster av värdefulla material. Om man ska få ut allt, måste batterierna först demonteras till mindre enheter, och det är kostsamt”, säger Anders Nordelöf.

I den bästa av världar borde ett system för återvinningen skapas redan nu, så att det kan trimmas och stå klart om 20 år – när det finns större mängder av batterier att återvinna.

”Men det är svårt bygga upp systemet innan det finns ekonomiska incitament”, påpekar Nordelöf.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från TrusTraceAnnons

Spårbara försörjningskedjor ger mersmak

Konsumenternas ökade efterfrågan på hållbara produkter ställer allt högre kontrollkrav på producenter och återförsäljare inom livsmedelsbranschen. Lösningen finns hos TrusTrace som hjälper företag att vända kraven till en konkurrensfördel. Med blockkedjeteknik och AI blir komplexa och snåriga försörjningskedjor tydliga och transparenta. Såväl producenter som återförsäljare och inte minst konsumenter får den helhetsbild av produktens miljöpåverkan man tidigare saknat.

– Du kommer inte längre undan genom att hävda att det är omöjligt att ha kontroll på alla delar, säger Shameek Ghosh, vd för TrusTrace.

Inom kort kommer Coop att lansera en hållbarhetsdeklaration för mer än 10 000 varor. Tillsammans med TrusTrace kartlägger man samtliga försörjningskedjor och visar varje varas avtryck ur flera olika perspektiv – klimat, miljö, vatten, biologisk mångfald, bekämpningsmedel, övergödning, djuromsorg, arbetsförhållande mm. Kunderna tillåts på så sätt göra sina produktval utifrån ett bredare perspektiv med flera hållbarhetsaspekter. Det gör det också lättare för Coop att själva hålla koll på och utveckla sitt hållbara sortiment.

TrusTrace startade 2016 med en dröm om en mer hållbar mode- och livsmedelsbransch. Idag är man ett väletablerat företag med expertkunskap inom teknologi och spårbarhet. De har redan säkrat leveranskedjan hos en kvarts miljon produkter för välkända varumärken inom modeindustrin såsom Filippa K, Decathlon och Fjällräven m fl. 

– Produktionen av mat och kläder står för ett enormt avtryck på planeten, ett avtryck som är svårt att påverka utan kunskap och ökad medvetenhet, säger Shameek Ghosh. 

Därför vänder sig TrusTrace till hela kedjan – till producenter och återförsäljare som verkligen vill veta vad de säljer och till konsumenter som verkligen bryr sig om vad de köper. Shameek Gosh tvekar inte – ska vi nå en hållbar planet måste alla vara med och vår roll är att göra det möjligt.

Läs mer! 

 

Mer från TrusTrace

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med TrusTrace och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?