ANNONS:
Till Di.se
FREDAG 15 DEC Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
Infrastruktur 

Forskare: Nio av tio bilar försvinner i framtidens trafik

  • Alexander Ståhle, forskare på KTH och vd för Spacescape, förutspår stora förändringar av stadstrafiken. Foto: Claudio Bresciani/Mikael Damkier

I framtidens smarta stad gör sig svenskarna av med sina egna bilar, enligt forskare och taxibranschen. I stället är samåkning och självkörande fordon framtiden.

Den snabba utvecklingen av självkörande fordon kommer att innebära stora förändringar i våra stadskärnor, framöver, menar Alexander Ståhle, forskare i stadsbyggnad på KTH och vd för konsultföretaget Spacescape.

”Den stora skillnaden i stadsmiljön kommer att synas om folk börjar sälja sina egna bilar och övergå till ett delande av fordon”, säger han.

Om vi inte skulle äga våra egna bilar skulle 92 procent av fordonen i Stockholm kunna försvinna och ändå tillgodose dagens transportbehov, enligt ny forskning från KTH. Det skulle i sin tur drastiskt minska behovet av vägar och parkeringsplatser.

”Frågan är om dagens trafiksystem i städerna kommer att vara samhällsekonomiskt rimliga när det finns självkörande fordon, med ökad effektivitet inte minst för varor och gods”, säger Alexander Ståhle.

Bland fördelarna med autonoma fordon nämner Alexander Ståhle tidsvinster både för samhället och den enskilda personen, säkrare transporter och att fordonen kan kommunicera med varandra genom digitala nätverk.

Han pekar också på att en ny marknad för bildelning, samhällsinvånare emellan, kommer att växa fram.

”Det är ju rätt sannolikt att det kommer vara en bra affär för taxibolagen som bland annat blir av med personalkostnader. Taxiresorna kommer därigenom att bli väldigt mycket billigare”, säger han.

Taxi Stockholm är i dagsläget marknadsledande i huvudstaden inom sin bransch. Bolagets vd Johan Lagerhäll håller med om att deras affärsidé kommer att behöva omprövas i framtiden.

”Vi kommer förmodligen ha anledning att i framtiden ifrågasätta förarens roll. Då hamnar vi i ett helt annat konkurrensläge, där frågan om vem som ska äga flottan av de autonoma fordonen naturligtvis kommer upp”, säger han.

Samtidigt tror han att kontakten med en fysisk person i samband med transporter fortsatt kommer vara värdefull. Det gäller särskilt för skolbarn, äldre och funktionshindrade.

”Vår roll kanske omdefinieras från ett förarskap till ett värdskap. Vissa av våra kunder kommer alltid behöva ett inslag av övervakning och stöd under resan”, säger Johan Lagerhäll.

Han ser heller inte kollektivtrafiken eller elcyklar som konkurrenter. I stället utmålar han privatbilismen som taxinäringens största fiende.

”Förhoppningsvis kommer vi att kunna förlita oss på ett ekosystem där var och en är mindre beroende att äga sin egen bil, och att vi i stället har totalt sett fler gemensamt nyttjade fordon”, säger Johan Lagerhäll.

Samma bedömning gör utmanaren Uber, vars egna data visar att taxiresorna fungerar som ett komplement till kollektivtrafiken.

”De flesta resorna på vår plattform görs i anslutning till en hållplats eller station. Genom att ta en Uber den sista kilometern hem kan vi förlänga kollektivtrafikens räckvidd”, säger Bodil Sidén, presskontakt.

För två år sedan inledde bolaget tester av självkörande taxibilar i USA, bland annat i samarbete med svenska Volvo.

”Självkörande bilar kan göra städer säkrare, renare, mer effektiva och prisvärda”, säger Bodil Sidén.

Ungefär samtidigt lanserade man också en tjänst där flera passagerare som inte känner varandra men som ska åt samma håll kan resa i samma fordon.

”Det var ingen slump, för vi tror att framtidens mobilitet är just delad och självkörande”‚ säger Bodil Sidén.

Forskaren Alexander Ståhles bedömning är samtidigt att fordonstrafiken kommer att försvinna från stadskärnorna framöver, på grund av politiska beslut och lokal marknadsefterfrågan. En sådan utveckling har redan nu börjat skönjas i metropoler som New York, Paris och London.

Flera studier i de nordiska storstäderna visar att tillgången till bil inte påverkar marknaden för bostäder och kontorsfastigheter, eller deras värde.

”I stället är det gångavstånd till kollektivtrafik och service som avgör”, säger Alexander Ståhle, stadsbyggnadsforskare och vd på Spacescape.

Men än så länge tycks den stora autonoma revolutionen ligga långt fram i tiden. Vissa billtillverkare har uppgett att de kommer ha färdiga modeller redan inom några år – medan standardorganisationen SAE tror att självkörande fordon blir allmänt tillgängliga först 2052.