ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Försäljningskollaps för elbilar i Danmark

  • Elbilar på laddning. Foto: Håkan Matson

Den danska elbilsförsäljningen har kollapsat med över 80 procent på två år efter att regeringen fasat ut skattesubventioner för elbilar. Nu öppnar statsminister Lars Løkke Rasmussen för att se över subventionerna igen i en intervju med Bloomberg.

Försäljningen av elbilar har dalat dramatiskt i Danmark sedan regeringen började fasa ut skatteundantag. Under fjolåret såldes bara knappt 700 elbilar på den danska marknaden, ner från närmare 5.000 två år tidigare. Det rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

Tesla har drabbats särskilt av den sviktande marknaden och sålde bara 98 enheter i Danmark under fjolåret.

Elbilar har länge undantagits den  höga danska registreringsskatten som uppgår till som mest 180 procent på bilar som drivs av en traditionell förbränningsmotor.

För tre år sedan meddelade den konservativa regeringen under statsminister Lars Løkke Rasmussen att skattelättnaden skulle fasas ut till 2020, då elbilar skulle beläggas med samma registreringskatt som andra bilar.

Det kom dock bara till 40 procent. För ett drygt år sedan meddelade regeringen att planerna pausats tills tillräckligt många elbilar sålts. Osäkerheten kring beskattningen tycks dock fortsätta ligga som en våt filt över den danska elbilsmarknaden.

Branschbedömare har varnat för att den generella sänkning av registreringskatten som aviserades i höstas, där maxnivån sänks till 150 procent, också riskerar att påverka elbilsförsäljningen negativt.

Nu tycks den danska regeringen ändra melodin vad gäller subventioner för elbilar efter försäljningsraset

"Vi har skatteincitament för elektriska bilar och man kan diskutera om de ska vara större. Jag utesluter inte det", säger statsminister Lars Løkke Rasmussen till Bloomberg.

Samtidigt som den danska regeringen presenterade satsningar för 12 miljarder danska kronor, motsvarande närmare 17 miljarder svenska kronor, på förnybar energi framhåller statsministern dock att det är dags att minska subventionerna av exempelvis elbilar.

"Vi kan fortsätta att bygga kapacitet utan att nödvändigtvis investera skattebetalares pengar. Det är första gången i dansk historia som vi kan bli grönare och billigare på samma gång", säger Lars Løkke Rasmussen till Bloomberg.

Samtidigt som den danska elbilsmarknaden sviktar fortsätter försäljningen att öka i andra nordiska länder med stora subventioner. Över hälften av nybilsregistreringarna i Norge förra året gällde elbilar och laddhybrider. Elbilarna stod ensamma för en femtedel av nyregistreringarna.

Samma fordonskategori utgjorde jämförelsevis låga 5,1 procent av nybilsregistreringarna i Sverige under fjolåret enligt Bil Swedens statistik. Det är dock en ökning från 3,5 procent under 2016.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies