Fordonsunderleverantörerna: ”Det finns inte mycket buffert”

Över 90.000 jobb hotas efter tvärnit hos fordonsunderleverantörerna. Ska branschen överleva krävs mer stöd, anser branschorganisationen Fordonskomponentgruppen, FKG. 

Fredrik Sidahl, vd för branschorganisationen FKG.
Fredrik Sidahl, vd för branschorganisationen FKG.Foto:Jack Mikrut

Stängd produktion hos fordonsjättarna är en hård smäll för underleverantörerna. 

”Ingen har bruksanvisningen till den här situationen där det tagit tvärstopp, och i branschen famlar man efter vad vi ska göra nu”, säger Fredrik Sidahl, vd för branschorganisationen FKG.

Enligt en uppskattning är drygt två tredjedelar av FKG:s leverantörskollektiv helt beroende av fordonsindustrin, och tillsammans har de omkring 93.000 anställda. I en enkät som genomfördes förra veckan svarade 70 procent av medlemmarna att de hade börjat planera för varsel eller permittering. Men enkäten genomfördes innan Volvo Cars meddelade att man pausar tillverkningen i Torslanda, och nu är situationen betydligt allvarligare.

”Det finns inte mycket buffert hos företagen och de signaler jag får från medlemmar är 'nu stänger vi'. Att Volvo Cars var igång hade ett stort signalvärde, men när de kastade in handduken var det sista bastionen som föll.”

Fredrik Sidahl för en daglig dialog med regeringen om åtgärder för att rädda företagen. Enligt honom krävs mer än det som hittills presenterats.

”Korttidspermitteringarna fungerar inte om du inte har några intäkter, och att låna till löner rekommenderar vi inte. Det gjorde vissa under krisåren 2008/2009 och de kostnaderna har flera fortfarande kvar. Vi vill att staten ska ta ännu större del av kostnaden vid permittering, i all fall i vissa branscher, och att staten går i borgen för de pengar man nu lånar ut.” 


Innehåll från OracleAnnons

Tre viktiga områden – som gett stora vinster

När Oracle tog sin egen medicin och gjorde om hel sina affärsmodell med hjälp av Oracle Cloud var en del extra viktig: ekonomihantering och finansiella operationer. Tack vare det revolutionerades tre viktiga områden, något som har gett stora tidsvinster.

Vill du veta mer om Business Transformation in Finance? 

När Oracle digitaliserade sin ekonomihantering hade man tre viktiga mål.

– För det första ville vi möjliggöra obegränsad skalbarhet genom att eliminera den mänskliga faktorn i våra affärsprocesser, säger Enzo Tolino, VP Finance EMEA på Oracle.

Det krävde i sin tur transaktionshantering som inte har några stegvisa kostnadsökningar, ingen mänsklig inblandning och inte heller någon kostnadsökning på grund av ökande volymer.

Bästa beslutsunderlaget

Det andra målet var att skapa det bästa beslutsunderlaget genom att kontinuerligt förbättra rapportering och analysförmåga, framförallt genom AI och maskininlärning.

– Att använda de teknikerna gör det möjligt för oss att förbättra våra sökinsatser och därmed våra analyser och insikter över tid.

Det tredje målet handlade om människorna.

– Vi ville skapa ett system som kunde glädja både våra kunder och anställda genom en bättre användarupplevelse.

De här målen valde Oracle att försöka nå genom att automatisera tre nyckelområden inom ekonomihanteringen, områden där man skulle kunna få stora effekter direkt efter införande: rapportering via Oracle ERP Cloud, planering via Oracle EPM Cloud samt utgiftshantering Oracle ERP Cloud. Och visst gav det resultat.

- Inom rapporteringen kunde vi till exempel se stora tidsvinster och  bättre rapportering och beslutsunderlag, något som gör att våra anställda kan lägga mer tid på att utveckla affären istället för att ägna sig åt administration.

Prediktiva analyser

Samma resultat ser man inom planeringen. 

– Nu får vi kontinuerligt rekommendationer och prediktiva analyser som är en stor hjälp i vår utveckling och i vårt strategiarbete.

Och inom utgiftshanteringen har automatiseringen verkligen skapat stor glädje hos de anställda, som nu slipper sitta och manuellt gå igenom kreditkortsräkningar och hotellkvitton.

– Att använda det automatiska systemet för första gången var himmelskt, säger Samuel Witt, vice president, product managment på Oracle.

– Det känns som att jag tidigare har ägnat flera år av mitt liv åt att gå igenom utgiftsredovisningar, så det här var en fantastisk upplevelse. Stort tack till teamet som har gjort det här möjligt.

 

Mer från Oracle

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oracle och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?