1515
Annons

Ford går mot helelektriskt i Europa

Amerikanska Ford planerar att lansera tre nya personbilar och fyra nya transportbilar, alla med 100 procent eldrift, i Europa inom två år. Till sin hjälp har man möjligheten att bygga på VW-plattformen MEB. 2030 är det slut med personbilar med fossildrift för Ford i Europa.

Ford Mustang Mach-E, snabbladdning vid Ionity.
Ford Mustang Mach-E, snabbladdning vid Ionity.Foto:Carl-Johan Lejland

Ford har just nu bara en elbil på den europeiska marknaden, Mustang Mach-E. Men de kommande två åren ska totalt 7 nya eldrivna fordon lanseras. 

Bland de aktuella fordonen finns den kompakta suven Puma som kommer i elversion 2024 samt transportbilen E-Transit som lanseras senare i år. Tillverkningen kommer att ske i tyska Köln samt i rumänska Craiova.

För sina nya personbilar med eldrift har Ford möjlighet att använda sig av Volkswagengruppens MEB-plattform som ligger till grund för till exempel Volkswagen ID3 och Audi Q4 E-Tron. Specifikationerna på kommande Ford-modeller låter likartade med bilarna från VW, med en räckvidd på över 50 mil till exempel.

Ford ska också bygga en batterifabrik i Turkiet, nära Ankara, med en kapacitet på 30-45 gigawattimmar årligen.

Biltillverkaren räknar med att sälja 2 miljoner elfordon i årstakt 2026, varav 600.000 i Europa.

2030 kommer Ford inte att sälja några nya personbilar med fossilmotor i Europa och 2035 ska bolagets bilar och tillverkningen av dem vara koldioxidneutrala.

Satsningen på de nya elbilarna hamnar under det nya affärsområdet Ford Model E som ska ansvara för bolagets utveckling av batterielbilar. 


Bilhandeln förändras – men döm inte ut återförsäljarna

Biltillverkarna har byggt bilar och återförsäljarna har sålt dem. Det har varit normen. Men modellen är under förändring, påskyndad av digitalisering, elektrifiering och uppstickare som hellre säljer bilarna direkt till slutkunden.

Foto:Håkan Matson

Först hände ingenting, sedan nästan ingenting och nu händer allt på samma gång. Ungefär så kan man sammanfatta läget i bilbranschen.

För det är inte bara elektrifieringen av fordonen som förändrar hela spelplanen. Biltillverkarna måste också anpassa sig till nya sätt att köpa bil, som direkt på nätet, eller genom olika typer av abonnemang eller hyra, mest uppenbart genom det stora genomslaget för privatleasing.

Det här är en utveckling som skapat friktion mellan tillverkare och återförsäljare, inte minst i USA där Tesla utmanat den gamla sanningen att bilförsäljning måste gå genom en oberoende återförsäljare. 

Även i Europa och i Sverige är det här en fråga som är i högsta grad aktuell. Polestar säljer till exempel sina bilar direkt till kund och Volvo Cars har köpt Upplands Motor. Och nu gör Volkswagen som Mercedes och inför en agentmodell mellan tillverkare och återförsäljare. 

För bilhandeln innebär det mer central styrning och prissättning och i hallarna försvinner prutmånen på produkterna. Tanken är att man som agent får en slant för att förmedla bilen till en kund, men i högre grad ska tjäna pengar på service och kringtjänster. 

Men det kan också innebära att antalet återförsäljare, eller agenter då, blir färre. I Mercedes fall har bolaget till exempel aviserat en minskning med 10 procent globalt och att man inom tre år ska sälja 25 procent över nätet och att 80 procent av försäljningen i Europa ska gå genom agenter.

En inte allt för vågad gissning är att konsolideringen av branschen kommer att fortsätta och att resultatet blir färre mindre spelare. Bilmärken som Tesla, Nio, Xpeng med flera vill inte ens ha några bilhallar i traditionell mening. Istället ska varumärkena finnas representerade i shoppinggallerior eller i egna så kallade ”show rooms”.

Ändå är det för tidigt att döma ut återförsäljarna. För hur digitalt ett bilköp än kan bli så är produkten i sig påfallande fysisk. Bilar måste transporteras och repareras, däck ska bytas och plåtskador ska fixas. En två ton tung klump på fyra hjul som av någon anledning inte vill flytta på sig kommer att behöva tas om hand av någon även i framtiden. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?