1515
Annons

Förbud mot försäljning av bensin- och dieselbilar i Storbritannien redan 2030

Storbritannien kommer att förbjuda försäljningen av bensin- och dieseldrivna bilar redan från år 2030. Det skriver Financial Times.

Trafik på Tower bridge i Lindon.
Trafik på Tower bridge i Lindon.Foto:Tony Hicks

Tidningen uppger att försäljningsstoppet är en del i det bredare gröna paket som premiärminister Boris Johnson i veckan ska presentera.

Om uppgifterna stämmer skulle det flytta fram försäljningsstoppet med fem år mot vad har Johnson tidigare har sagt, i februari i år uppgav han att försäljningsstoppet flyttas från år 2040 till 2035.

För att Storbritannien ska uppnå sina miljömål vill Johnson nu genom förslaget försöka sätta press på bilbranschen. Hybridbilar uppges få fortsätta säljas fram till 2035.

Elbilar står i dag bara för 7 procent av all bilförsäljning i landet och företrädare för bilindustrin säger enligt Financial Times att det kommer att krävas väldiga satsningar på infrastruktur för att få fler bilägare att byta bensin mot el.

Johnsons regering väntas lägga fram ett förslag om runt 500 miljoner pund, drygt 5,7 miljarder kronor, för att få i gång byggandet av denna infrastruktur under nästa år.


Här portas var tredje dieselbil på fredag

Nu höjs kraven på dieselfordon i Stockholm. Från och med fredag blir enbart fordon med utsläppsklass Euro 6 tillåtna på Hornsgatan. Det innebär att var tredje dieselbil inte längre får trafikera gatan. 

Tuffare tag väntar äldre dieselbilar på Hornsgatan på Södermalm i Stockholm.
Tuffare tag väntar äldre dieselbilar på Hornsgatan på Södermalm i Stockholm.Foto:Jonas Ekströmer/TT

”Ju färre dieselbilar på stadens gator, desto bättre. Föräldrar som promenerar med sina barn i Stockholm ska inte behöva oroa sig över hälsoskadlig luft. Därför är det bra att vi steg för steg sätter stopp för utsläpparna”, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm, i ett pressmeddelande. 

I januari 2020 infördes Miljözon 2 på Hornsgatan som sträcker sig från Hornstull till Slussen på Södermalm i Stockholm. Gatan är en av Sveriges mest förorenade. Utsläppen av kväveoxider har visserligen minskat sen dess men ligger fortfarande långt över WHO:s gränsvärden. 

Hornsgatan är i dag den enda gatan i Sverige med Miljözon 2, men enligt pressmeddelandet från Miljöpartiet vill den blågröna ledningen i Stockholm öppna upp för så kallade dynamiska miljözoner. Det innebär att man tillfälligt, under perioder då luften överskrider gällande gränsvärden, kan införa dem även på andra gator. 

”Digitala skyltar skulle kunna tala om för bilisterna om miljözonen gäller eller ej”, säger Daniel Helldén.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?