ANNONS:
Till Di.se

Högt tryck för att testa självkörande teknik

  • På Asta Zero kan bilar med självkörande teknik testas i olika trafikmiljöer. Foto: Jonas Ingman @ Bruksbild

Testanläggningen Asta Zero utanför Borås har vuxit med fler testvägar och eget 5G-nät som har ökat intresset från både fordonstillverkare och forskningsinstitut.

I fjol bröts 100 miljonersgränsen i omsättning och tillväxten väntas fortsätta nästa år.

Fordonsindustrin har autonom körning högt på dagordningen och det satsas mångmiljardbelopp. Asta Zero, som ligger utanför Borås, är i dag världens enda provningsanläggning som helt fokuserar på självkörande fordon. Efterfrågan för att hyra in sig på anläggningen ökar, särskilt som tester på allmänna vägar ifrågasätts efter att det har skett olyckor i USA.

"Det blir ännu viktigare att kunna säkra systemen till en högre grad genom att testa dem i en autentisk miljö, men utan vanliga trafikanter", säger Peter Janevik, vd för Asta Zero.

På Asta Zero finns det alla vägtyper och även stadsmiljö. Nyligen invigdes en ny testväg som är utformad som en flerfilig motorväg. Testanläggningen har också fått ett eget 5G-nät som möjliggör mer långtgående tester av autonom körning. Systemet kan återskapa en vägkorsning var som helst i världen samt all datatrafik mellan mobiltelefoner och byggnader.

Från starten 2014 har testanläggningen vuxit kraftigt och omsatte i fjol strax över 100 miljoner kronor. Omsättningen väntas bli liknande i år och öka ytterligare nästa år. 2017 investerades nästan 25 Mkr och investeringstakten fortsätter ligga på samma nivå.

Ägare är statliga forskningsinstitutet RISE tillsammans med Chalmers Tekniska Högskola.

Asta Zero satsar inte bara på att utöka den fysiska testanläggningen, utan även den digitala miljön.

"I takt med att antalet provningar blir fler blir det också fler databeräkningar. Därför har vi också ett virtuellt Asta Zero", säger Peter Janevik.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies