Ferraris nya värsting

Årets julklapp?

För att fira 50 års närvaro i Japan har Ferrari tagit fram en specialmodell, J50, som på tisdagen avtäcktes på National Art Center i Tokyo.

Bild:Ferrari
Bild:Ferrari
Bild:Ferrari

Bara tio exemplar ska tillverkas, vart och ett utformat efter köparnas speciella önskemål.

Det blir i alla fall svårt att hitta något läckrare att parkera under granen i år.

Japan är en av Ferraris viktigaste marknader och det beslutades därför om denna specialversion, den första efter F60 – som togs fram för att fira märkets 60-årsdag.

Ferrari J50 ("Japan 50") är en tvåsits roadster, baserad på 488 Spider och skulle egentligen kunna kallas en 488 Barchetta. J50 söker rötterna i märkets modeller från 70- och 80-talen, har skapats av avdelningen för speciella projekt och ritats av Ferraris eget designcenter i Maranello, under ledning av Flavio Manzoni.

Bilen är något kortare och betydligt lägre än 488 Spider,

Motorn, placerad mitt i bilen, är en specifik version av V8-an på 3,9 liter, här med 690 hk.

Karossen är helt ny och har ett radikalt och futuristiskt designspråk, som ska fånga Ferraris inneboende värden av livlighet och rörlighet. På sidan av karossen finns två konvergerande linjer, en som löper längs sidofönstrets övre kant och en linje som börjar i fronten och löper längs sidan tills den liksom försvinner bakom dörrarna. "Hjälmvisir"-effekten ska påminna om Ferraris öppna tävlingsbilar från 50-talet, medan den svarta linjen längs karossen är en nytolkning av designelement som finns på ikoniska modeller som GTO, F40 och F50.

Läcker detalj är de två luftkanalerna i kolfiber på motorhuven och de kraftiga LED-ljusen fram. Motorn täcks av en genomskinlig polykarbonat. Baken har inspirerats av efterbrännare hos jetflyg och 20-tumshjulen är specialgjorda för modellen.

Sugen på ny bil? Få hjälp att sälja din gamla (extern tjänst)

Men allt handlar inte om utseende.

En rad olika aerodynamiska förbättringar har gjorts. De två kylarna har placerats närmare varandra och den främre stötfångaren är helt omgjord. Vindrutans övre kant har sänkts, för att tillåta en starkare luftström över bilen och över bakspoilern, för att motverka lyftkrafter.

Targataket, i två delar och gjort i kolfiber, kan enkelt stuvas undan bakom sätena.

Pris?

Just den detaljen har inte offentliggjorts, men räkna med en bit över 20 Mkr.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?