Fel på Volvos autobroms – 736.000 bilar återkallas

Ett allvarligt fel har upptäckts på nya Volvobilars autobroms. Biltillverkaren återkallar därför 736.000 bilar globalt, varav nästan 70.000 bilar i Sverige.

”Systemet fungerar inte i alla situationer och det beror på fel i en mjukvara”, säger Stefan Elfström, presstalesperson på Volvo Cars.

Volvo Cars återkallar bilar på grund av ett fel på autobromsen.
Volvo Cars återkallar bilar på grund av ett fel på autobromsen.Foto:Thomas Johansson/TT

Autobromsen, eller AEB som den heter på fordonsspråk, är central för att förhindra kollisioner med andra bilar, fasta hinder, cyklister och fotgängare. Om föraren inte är tillräckligt uppmärksam och bromsar i tid gör bilen det automatiskt. 

Volvo Cars införde en ny mjukvara för autobromsen i början av förra året och den har visat sig fallera. Det gäller alla nya bilmodeller - V90/S90, V60/S60, XC90, XC60 och XC40 som tillverkats från vecka 4 i fjol fram tills nu. Endast den gamla modellen av V40 vars produktion upphörde i mitten av 2019 berörs inte.

Felet upptäcktes av den danska bilorganisationen FDM redan under förra året under ett test av Volvo XC60:s förarstödsystem. Bilen bromsade inte inför ett uppblåst hinder som den förväntades göra och det skedde upprepade gånger. FDM meddelade Volvo Cars, men åtgärden för att rätta till felet kommer först nu. FDM säger att Volvo tog till sig informationen, men att man sedan fått påminna om respons flera gånger.

”Vi förväntar oss inte att varje bil ska vara felfri, men vi förväntar oss att brister ska åtgärdas så fort de upptäcks. Särskilt om defekten rör bilens säkerhet. Volvo kan, och borde, sköta det bättre”, kommenterar Lone Otto som leder FDM:s tekniska kommitté.

Enligt Volvo Cars behövde man först göra egna tester.

”Det stämmer att vi har fått signaler både från den danska organisationen och från andra testinstitut som testar bilarnas autobroms mot ballongbilar. Men innan vi går ut till kunderna måste vi vara säkra på vår sak och ta reda på om det är ett systematiskt fel eller ett handhavandefel” säger Stefan Elfström.

Volvo Cars egna tester och analyser var nyss klara enligt Stefan Elfström.

”Det har visat sig vara ett fel i mjukvaran som styr autobromsen. Under vissa omständigheter och i vissa temperaturer bromsar den inte som den ska. De vanliga bromsarna påverkas inte alls utan det är endast systemet med automatisk broms vid nödlägen som berörs. Vi återkallar därför alla bilar för att de ska åtgärdas. Det handlar om att alla berörda Volvoägare ska ta sin bil till verkstad och få ny mjukvara nedladdad vilket är ordnat på 20-30 minuter”, säger Stefan Elfström.

Hur allvarligt är det för ett företag som Volvo Cars som profilerar sig så starkt inom säkerhet?
”Det är viktigt att vi är transparenta och rättar till felet så snabbt som möjligt när vi nu har hela bilden klar för oss. Trots att det rör sig om ett stort antal bilar har vi inte fått några rapporter om olyckor eller incidenter i trafiken på grund av felet”, säger Stefan Elfström.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ContentorAnnons

Contentor hjälper e-handeln att komma ur coronakrisen som vinnare

Coronapandemin har gjort att e-handeln ökat avsevärt och att företag vill starta e–handel i andra länder för att följa med i utvecklingen. Men många kämpar också med kostnadsbesparingar vilket gör det svårt att satsa på en internationalisering. Contentor är en content- och översättningsbyrå som är expert inom internationell e-handel med innovativa lösningar som hjälper företag att lyckas med expandering och digitalisering.

I och med restriktioner har människor behövt stanna hemma för att minska spridningen av coronaviruset. Det har inneburit att fler undvikit fysiska butiker och istället handlat över nätet. Rabie Salem, vd på Contentor, menar att det är mer läge än någonsin för företag att satsa på e-handel och på så sätt ta stora kliv.

– Vi har lösningen för handlarna som behöver SEO–texter för e-handel eller översätta en hemsida; dels eftersom vi kan ersätta många av processerna som tidigare gjorts manuellt, men även för att kostnadseffektivt kunna understödja en fortsatt expansion trots färre resurser och tuffare kostnadsbesparingar, säger Rabie Salem.

Erbjöd en lansering på 10% av den ursprungliga kostnaden

Contentor grundades 2007 då e-handeln började utvecklas i större skala. Det har gjort dem till experter på e-handelsbolagens innehålls- och översättningsbehov i över 13 år. Företaget har en stor kunskap om effektiva flöden som gör att kunderna snabbt når en bredare publik. Med hjälp av Contentors expertis kunde en kund snabbt gå in i ett nytt land med få kostnader. 

– Under början av pandemin blev vi kontaktade av en kund som såg en bra möjlighet att expandera i Finland. Vid första anblick skulle det kosta 1,5 miljoner kronor. Vi på Contentor kunde erbjuda en taktisk aspekt som bestod av mänsklig översättning och maskinöversättning. På så sätt kunde vi erbjuda en lansering på 10 procent av den ursprungliga kostnaden, säger Rabie Salem och fortsätter:

– Det spelar ingen roll för oss hur många länder man vill expandera i. Vi har hjälpt kunder expandera till flera marknader parallellt och det tar lika lång tid som när man gör det i ett land. Det här har gett våra kunder en möjlighet att vinna marknadsandelar under krisen.

Innovativa lösningar

Contentor erbjuder skalbart innehållskapande och experthjälp för att bygga en optimerad innehållstrategi med SEO i åtanke. Deras innovativa lösning för e-handlare är Optimised Return On Content Investment.

– Contentor hjälper företag att optimera sin investering på content. I vår approach i dag jobbar vi mycket med prioriteringar där vi kollar på kundens budget och anpassar investeringen efter det. Genom att prioritera vilka texter man kan lansera med och sedan följa upp det får man ut bästa möjliga resultat, säger Rabie Salem. 

Just nu arbetar Contentor med att bygga in det här i deras system, så att man datadrivet kan följa hur texterna fungerar på en hemsida och se vilka åtgärder som måste göras för att nå bästa resultat. Tanken är tjänsten ska erbjudas under 2021. 

Vill du läsa mer om Contentor? Klicka här

FAKTA: CONTENTOR

Contentor är en content- och översättningsbyrå. Med e-handelns unika krav i åtanke som snabba leveranser, SEO-anpassning och automatisering hjälper Contentor tusentals kunder. Några av Contentors kunder är Partykungen, Footway, Sportamore, CDON, Orkla, Gents, KitchenTime och Nordiska Galleriet.

 

Mer från Contentor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Contentor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?