Annons

Fatal begreppsförvirring när datorer tar över bilarna

Blind Spot Intervention, Distronic Plus, Autopilot. Biltillverkarnas namngivning på hjälpfunktioner förvirrar. Och ibland kan det sluta riktigt illa. Nu har flera amerikanska organisationer, inklusive standardiseringsorganisationen SAE, tagit fram en gemensam terminologi för att hjälpa konsumenterna. 

En av många olyckor där Teslas Autopilot varit inblandad.
En av många olyckor där Teslas Autopilot varit inblandad.Foto:TT

Att förstå skillnaden mellan förarassistans och ett självkörande system är en fråga om liv och död. Ofta har marknadsjargong med rätt så överdrivet tonfall fått råda och suddat ut linjen mellan de båda systemen. 

I dag har 93 procent av alla nya bilar någon form av förarassistans, och ju vanligare det blir desto större blir behovet av att kunna jämföra och förstå olika tillverkares lösningar. 

Amerikanska organisationer har nu gått samman och tagit fram ett förslag på en gemensam terminologi. Nyligen anslöt sig även den stora standardiseringsorganisationen SAE till detta, vilket är ett stort steg framåt.

LÄS OCKSÅ Här hittar du den gemensamma terminologin (extern länk)

Vad man har gjort är att definiera varje systems funktion utifrån ett konsumentperspektiv. Vilka grundläggande assistanssystem finns och vad innebär de. Några exempel på såna system är adaptiv farthållare, kollisionsvarning och parkeringshjälp.

”Dessa rekommendationer är inte avsedda att ersätta biltillverkarnas egna system- eller paketnamn, utan snarare avsedda för att identifiera nyckelfunktioner i dessa paket och ge kunderna tydlighet,” säger Keith Wilson, teknisk programchef på SAE International i ett pressmeddelande.  

”När säkerhetsteknologierna utvecklas och när nya system kommer till marknaden, planerar vi att förfina namngivningen för att hålla allmänheten och branschen informerad”, fortsätter han.

Frågan handlar ytterst om hur biltillverkarna namnger olika assistans-funktioner (se faktaruta nedan) på sina bilar, och vad man som konsument läser in i dessa.  Ofta har biltillverkarna olika namn för samma funktion – vilket skapar förvirring för användarna. 

”I det mest extrema fallet hittade man över 20 olika namn för en och samma funktion bland 30 bilmärken. När man köper en bil eller lånar en så kan det uppstå otäcka saker om man inte vet vad funktionen står för”, säger Jan Hellåker, ordförande i Drive Sweden, ett statligt finansierat innovationsprogram.  

Problemet har ställts på sin spets i samband med flera olyckor där Teslas Autopilot varit inblandad. Ett exempel då det slutade riktigt illa var dödsolyckan i Florida som var den första i en Tesla Model S där föraren använt Autopilot – biltillverkarens självkörande assistanssystem. Autopilot har kritiserats av bland annat BMW och Volvo för att lura föraren in i en falsk trygghet och därmed helt överlåtit körningen till bilens system. 

Tesla har varit tydliga med att deras Autopilot är ett assistanssystem som hjälper föraren i vissa situationer – men föraren måste dock alltid övervaka körningen och ta ansvar för att inga olyckor sker. 

Det har uppenbarligen inte varit glasklart till vilken grad föraren kan överlämna körandet till bilens automatiska system.  Det kan vara en stor risk om man trycker på fel knapp i en okänd hyrbil, eller förlitar sig på en funktion som man tror gör på ett visst sätt.

Förhoppningsvis kan initiativet från SAE och de andra organisationerna bidra till att göra konsumenterna mer medvetna om vad systemen faktiskt gör – och inte gör.

 

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?