ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Energi

Europeiskt laddnät stänger ute Tesla

  • Foto: BMW

De fyra biljättarnas laddnätverk för elbilar, som presenterades i går, är öppet för alla bilar – oavsett märke.

Utom för världens mest sålda elbil, Nissan Leaf.

Och utom för Tesla.

Det råder knappast några tvivel om att Teslas framfart har provocerat de stora, etablerade biltillverkarna. Trots att märket fortfarande är förtvivlat litet – Volvo säljer lika många bilar bara i Sverige som Tesla säljer globalt – har Tesla och grundaren Elon Musk lyckats sätta agendan för utvecklingen av elbilar.

Affärsmässigt ligger Teslas stora utmaningar ännu i framtiden. Hur produktionen ska kunna öka tio gånger på några få år, hur miljardförlusterna ska kunna vändas till vinst, hur nya pengar ska lockas fram till de tunga investeringar som krävs.

När de etablerade biljättarna BMW, Mercedes, Daimler och Volkswagen nu satsar på att bygga upp ett eget nätverk för snabbladdning över hela Europa har de valt att satsa på standarden CCS (Combined Charging System).

Det är knappast förvånande: EU har ställt sig bakom CCS som den officiella tekniken för snabbladdning i Europa. Men initiativet kom inte från EU, utan från ett konsortium, CII, (Charging Interface Initiative), som i stort sett alla europeiska biltillverkare står bakom – bland annat Volvo Cars – plus ett antal andra intressenter.

I våras gick också Tesla utan särskilt mycket buller med i konsortiet, men valet av tekniken CCS gör ändå att märkets bilar stängs ute från möjligheten att ladda batterierna.

Det är därför svårt att se de fyra biljättarnas massiva satsning på laddinfrastruktur med just den tekniken annat än som en infam attack mot Tesla.

Också Nissan ställs utanför de nya snabbladdarna, eftersom märket använder en annan och japansk teknik för snabbladdning – CHAdeMO. Den har EU-kommissionen tidigare sagt sig vilja fasa ut senast under 2018.

Tesla körde redan från början sin egen väg och har byggt upp ett imponerande, men också dyrt nät av såväl destinationsladdare som snabbladdare, Superchargers, som enbart kan ladda Teslas bilar.

I världen finns i dag 744 stationer med 4.703 laddare.

I Europa finns drygt 250 stationer med 1.600 laddare.

Det ska jämföras med gårdagens planer från biljättarna, som siktar på att 400 CCS-stationer ska vara byggda redan nästa år – och att det ska finnas "tusentals" snabbladdare år 2020.

Det ställer Tesla inför en rad svåra och avgörande val.

Officiellt heter det att utbyggnaden av det egna nätverket ska fortsätta och att målet – när Model 3 lanseras – ligger på 7.200 laddare globalt.

Men tvingas Tesla nu konstruera om nya modeller och installera också CCS-laddning, åtminstone i de bilar som skeppas till och byggs i Europa? Vad skulle extrakostnaden för det bli? Går det ens tekniskt?

Den vägen skulle innebära ytterligare tunga investeringar för pengar som bolaget inte har, samtidigt som det nya nätverket i Europa byggs upp och är öppet för alla konkurrenter. Dessutom kommer det nya nätverket att ha snabbladdning upp till 350 kW, vilket skulle vara oerhört attraktivt för Teslas bilar med sina stora batterier. Teslas egna Superchargers ger bara 120 kW.

Tesla har förvisso lyckats ordna en adapter för att bilarna ska kunna laddas i det tredje systemet, japanska CHAdeMO, men det är enligt experter enklare att lösa än med CCS.

Köpa ny bil? Vi säljer den gamla åt dig (extern tjänst)

Allt pekar på att CCS blir den ledande tekniken också globalt. Koreanska Hyundai bytte nyligen hastigt fot inför lanseringen av Ioniq och erbjuder CCS-laddning.

Onekligen finns det en del för Elon Musk att fundera över – när hans konkurrenter nu bygger muskler.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies