ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

EU höjer säkerhetskraven – kräver autobroms på alla bilar

  • I framtiden ska det bli obligatoriskt med autobroms och smart farthållare för alla bilar, bussar och lastbilar som säljs i EU enligt en preliminär överenskommelse som EU-parlamentet offentliggjorde på tisdagen. Foto: Johan Nilsson/TT

EU höjer säkerhetskraven för bilar. Autobroms, adaptiv farthållare, distraktionsvarnare och flera andra tekniska system föreslås bli obligatoriska.

Planen är att kraven ska börja gälla 2022 för nya bilmodeller och två år senare för alla nya bilar.

Bilarnas säkerhetssystem har förbättrats mycket de senaste åren och de flesta tillverkare har någon form av automatisk nödbroms, men inte alla. Det varierar också om man har autobromsen som standard eller som dyrt tillval. 

Den europeiska säkerhetsorganisationen Euro NCAP konstaterade att 82 procent av de nya bilarna som testades 2017 hade autobroms som reagerade på fotgängare, men endast 62 procent erbjöd det som standard.

Allt fler biltillverkare har numera intelligenta farthållare som gör att bilen anpassar avståndet till framförvarande bil och även kan följa gällande hastighetsbegränsningar genom kartdata. Men det är långt ifrån alltid standard.

I framtiden ska det bli obligatoriskt med autobroms och smart farthållare för alla bilar, bussar och lastbilar som säljs i EU enligt en preliminär överenskommelse som EU-parlamentet offentliggjorde på tisdagen.

EU vill skärpa lagstiftningen för att minska trafikolyckorna. Över 25 000 personer dödades på europeiska vägar 2017 och 135 000 blev allvarligt skadade.

”Den här lagstiftningen banar väg för att rädda tusentals liv under kommande år. Den introducerar avancerade system som assisterar bilförarna istället för att bara informera dem”, kommenterar Rózà Thun som är parlamentets rapportör i frågan.

Helt klart blir det först sedan EU-parlamentet har röstat och det krävs också godkännande från medlemsländerna i ministerrådet. 

Totalt handlar det om runt 30 olika tekniska system som ska införas. Bland annat avancerad distraktions- och trötthetsvarnare, filhållningshjälp, backsensorer och standardkoppling för alkolåsinstallation. 

Kraven ska börja gälla från maj 2022 för helt nya bilmodeller och från maj 2024 för alla nya bilar.

Volvo Cars, som var först i branschen med autobroms som standard när XC60 kom 2008, har fått lämna synpunkter under lagstiftningsprocessen. Volvobilar har också varit några av exempelbilarna för att undersöka olika system.

”Vi tycker det är bra att kraven på säkerhet höjs, men det är också väldigt viktigt att föraren fortfarande känner att det är han eller hon som har ansvaret. Det finns en risk att invaggas i falsk trygghet. Man måste vara alert bakom ratten. Det blir en annan sak med självkörande bilar, men där är vi inte ännu”, säger Jan Ivarsson, chef för strategisk utveckling på Volvo Cars säkerhetscentrum.

EU vill också införa krav på att bilar ska ha utrustning liknande flygplanens svarta lådor för att registrera data som kan analyseras efter en olycka.

”Vi samlar redan in olycksdata från våra egna bilar som vi använder i vår forskning och utveckling. Om data från alla bilar ska registreras är det viktigt att den tas om hand på ett bra sätt”, säger Jan Ivarsson.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies