1515
Annons

EU-kommissionen synar Tyskland i VW-affär

EU-kommissionen meddelade på torsdagen att den startar ett förfarande mot Tyskland för brott mot EU-rätten.

Tysklands förbundskansler Angela Merkel
Tysklands förbundskansler Angela MerkelBild:Fabrizio Bensch/Reuters

Kommissionen anklagar den tyska regeringen för att inte ha bestraffat Volkswagen för att ha manipulerat utsläppsvärden på dieselbilar, vilket först avslöjades i USA i september 2015 och sedan uppdagades över hela världen.

EU-kommissionen anser att de tyska tillsynsmyndigheterna inte har kontrollerat landets största biltillverkare tillräckligt, uppger den tyska nyhetssajten Focus. Den tyska regeringens åtgärder mot avgasfusket anses vara bristfälliga.

Enligt affärstidningen Financial Times tänker kommissionen starta undersökningar mot uppemot sex andra EU-länder, bland annat Storbritannien, som har velat skydda sin bilindustri. De har antingen underlåtit att reagera på resultaten av undersökningarna kring avgasfusket eller struntat i att använda lagar mot miljöbrott.

Stockholmare: Så säljer du bilen smidigt och snabbt (extern tjänst)

EU:s industrikommissionär Elzbieta Bienkowska hotade redan i september med förfaranden mot de EU-länder som inte genomdriver de europeiska avgasriktlinjerna. Hon har också flera gånger tillbakavisat den tyska regeringens åsikt att EU-lagarna är så oklara att det är svårt att utdöma straff, uppger FT.

 

 


Racingstjärnans bilar under klubban för mångmiljonbelopp

Oroliga krigstider, högre inflation och stigande räntor verkar inte bita på marknaden för samlarbilar. Auktionshuset RM Sotheby´s slog nyligen rekord på Monaco-auktionen med en omsättning på motsvarande 325 miljoner kronor. Högst pris inbringade två F1-bilar med Nigel Mansell som tidigare förare och ägare.

Williams FW14 från 1991 och Ferrari 640 1989.
Williams FW14 från 1991 och Ferrari 640 1989.

Att äga bilar med proveniens från världens racingbanor slår högt bland samlarbilsentusiaster med tjock plånbok. När det dessutom rör sig om tävlingsbilar från formel 1 tenderar budgivningen att sticka iväg.

Det senaste beviset på det är att två av den brittiske racingstjärnan Nigel Mansells F1-bilar gick under klubban på RM Sotheby´s Monaco-auktion för sammanlagt motsvarande drygt 80 miljoner kronor.

En Williams FW14 från 1991 blev den med högst prislapp, 42,5 miljoner kronor. Budgivningen landade cirka 10 miljoner kronor över det på förhand uppskattade priset. I just den här bilen tog Nigel Mansell fem segrar under säsongen 1991 och i en uppdaterad version tog han hem mästerskapet året efter.

Nigel Mansells andra bil på auktionen, en Ferrari 640 från 1989, ropades in för 38 Mkr. Den bilen vann den brittiske föraren med i Brasiliens Grand Prix 1989, hans enda förstaplats som Ferrariförare i F1. Nuförtiden körs F1 med 1,6-liters turbomotorer, 1989-års Ferrari hade en V12:a på 3,5 liter.

”Jag är glad över allt arbete som RM Sotheby’s gjorde för att få ut mina älskade bilar på marknaden. Att bestämma sig för att sälja dem efter alla dessa år var ett väldigt stort beslut”, kommenterar Nigel Mansell auktionen.

Båda bilarna har varit i racingförarens ägo sedan han fick dem i gåva av respektive stall efter säsongerna 1990 och 1991. Enligt auktionsfirman har de stått stilla i tre decennier och behöver därför viss mekanisk översyn innan de rullas ut på banan igen. När det gäller Ferrari 640:n har den inte körts en meter sedan Portugals Grand Prix 24 september 1989.

Nigel Mansell, som fyller 69 år i augusti, gjorde sin första säsong i F1 för Lotus-Ford 1980 och på 15 säsonger vann britten 31 tävlingar. Efter karriären i formel 1 blev han mästare i amerikanska Cart 1993. Trots att han nu gjort sig av med några av sina bilar har han fortfarande en imponerande privat samling.

Sammanlagt bytte bilar för 325 miljoner kronor ägare under en och samma dag i Monaco, nytt rekord enligt auktionsfirman. Som vanligt hörde italienska sportbilar till objekten som lockade högst priser. 

Efter F1-bilarna i prislistan följde en Ferrari 365 GTS från 1973, en Lamborghini Miura SV från 1971 och en Ferrari 275 GTB från 1965.

Ferrari 275 GTB, 1965.
Ferrari 275 GTB, 1965.Foto:Remi Dargegen ©2022 Courtesy of RM Sotheby's
Lamborghini Miura SV 1971
Lamborghini Miura SV 1971Foto:Wolfram Schroll ©2022 Courtesy of RM Sotheby's
Ferrari 365 GTS/4 Daytona Spider, 1973.
Ferrari 365 GTS/4 Daytona Spider, 1973.Foto:Paolo Carlini ©2022 Courtesy of RM Sotheby's

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?