1515
Annons

EU höjer säkerhetskraven – kräver autobroms på alla bilar

EU höjer säkerhetskraven för bilar. Autobroms, adaptiv farthållare, distraktionsvarnare och flera andra tekniska system föreslås bli obligatoriska.

Planen är att kraven ska börja gälla 2022 för nya bilmodeller och två år senare för alla nya bilar.

I framtiden ska det bli obligatoriskt med autobroms och smart farthållare för alla bilar, bussar och lastbilar som säljs i EU enligt en preliminär överenskommelse som EU-parlamentet offentliggjorde på tisdagen.
I framtiden ska det bli obligatoriskt med autobroms och smart farthållare för alla bilar, bussar och lastbilar som säljs i EU enligt en preliminär överenskommelse som EU-parlamentet offentliggjorde på tisdagen.Foto:Johan Nilsson/TT

Bilarnas säkerhetssystem har förbättrats mycket de senaste åren och de flesta tillverkare har någon form av automatisk nödbroms, men inte alla. Det varierar också om man har autobromsen som standard eller som dyrt tillval. 

Den europeiska säkerhetsorganisationen Euro NCAP konstaterade att 82 procent av de nya bilarna som testades 2017 hade autobroms som reagerade på fotgängare, men endast 62 procent erbjöd det som standard.

Allt fler biltillverkare har numera intelligenta farthållare som gör att bilen anpassar avståndet till framförvarande bil och även kan följa gällande hastighetsbegränsningar genom kartdata. Men det är långt ifrån alltid standard.

I framtiden ska det bli obligatoriskt med autobroms och smart farthållare för alla bilar, bussar och lastbilar som säljs i EU enligt en preliminär överenskommelse som EU-parlamentet offentliggjorde på tisdagen.

EU vill skärpa lagstiftningen för att minska trafikolyckorna. Över 25 000 personer dödades på europeiska vägar 2017 och 135 000 blev allvarligt skadade.

”Den här lagstiftningen banar väg för att rädda tusentals liv under kommande år. Den introducerar avancerade system som assisterar bilförarna istället för att bara informera dem”, kommenterar Rózà Thun som är parlamentets rapportör i frågan.

Helt klart blir det först sedan EU-parlamentet har röstat och det krävs också godkännande från medlemsländerna i ministerrådet. 

Totalt handlar det om runt 30 olika tekniska system som ska införas. Bland annat avancerad distraktions- och trötthetsvarnare, filhållningshjälp, backsensorer och standardkoppling för alkolåsinstallation. 

Kraven ska börja gälla från maj 2022 för helt nya bilmodeller och från maj 2024 för alla nya bilar.

Volvo Cars VOLCAR B -0,58% Dagens utveckling , som var först i branschen med autobroms som standard när XC60 kom 2008, har fått lämna synpunkter under lagstiftningsprocessen. Volvobilar har också varit några av exempelbilarna för att undersöka olika system.

”Vi tycker det är bra att kraven på säkerhet höjs, men det är också väldigt viktigt att föraren fortfarande känner att det är han eller hon som har ansvaret. Det finns en risk att invaggas i falsk trygghet. Man måste vara alert bakom ratten. Det blir en annan sak med självkörande bilar, men där är vi inte ännu”, säger Jan Ivarsson, chef för strategisk utveckling på Volvo Cars säkerhetscentrum.

EU vill också införa krav på att bilar ska ha utrustning liknande flygplanens svarta lådor för att registrera data som kan analyseras efter en olycka.

”Vi samlar redan in olycksdata från våra egna bilar som vi använder i vår forskning och utveckling. Om data från alla bilar ska registreras är det viktigt att den tas om hand på ett bra sätt”, säger Jan Ivarsson.

 


Innehåll från H1 CommunicationAnnons

Försäkringsförmedling – en nyckelfaktor i modern outsourcad kundservice

Det blir allt viktigare för företag att kunna tillhandahålla ett komplett erbjudande till sina befintliga slutkunder. Då blir försäkringsrelaterade produkter ett alltmer attraktivt komplement för att skapa proaktivitet, ökad lönsamhet och binda kunden närmare sig.

– Det här gör att vi måste växla upp och bredda vårt erbjudande för att möta marknadens nya behov. Därför har vi nu som första kundserviceföretag i Sverige lagt till tjänsten försäkringsförmedlare i vårt erbjudande. Vi ser det som ett naturligt komplement till våra övriga tjänster för att kunna vara en ”one-stop-shop” inom kundservice, säger Mattias Lööv, vd på H1 Communication.

Skapar merförsäljning

Trenden idag är att det utgående säljsamtalet inte längre ger ett positivt resultat. Ett betydligt effektivare sätt att skapa merförsäljning är istället att komplettera sina produkter och tjänster med exempelvis försäkringsrelaterade produkter. Men att sälja försäkringsprodukter är komplext och det krävs att företag lever upp till de regelkrav kring bland annat informationssäkerhet som finns i Sverige och EU. 

– Efter en intensiv och noggrann tillståndsprocess har vi erhållet Finansinspektionens godkännande som sidoverksam försäkringsförmedlare. Det medför att vi nu kan hjälpa företag, som inte har tillstånd eller en uppbyggd organisation kring försäkringsprodukter, att snabbt komma igång med försäljning och kundservice kring detta på ett enkelt och tryggt sätt, berättar Mattias Lööv. 

ISO 27001 certifierad

H1 Communication sköter alla kontakter med myndigheter, sätter upp rutiner och ser till att all dokumentation är korrekt enligt gällande lagstiftning. Företaget, som är branschens enda outsourcingaktör inom kundservice som är certifierad i informationssäkerhet (ISO 27001), hjälper sina kunder med kundservice, teknisk support, PKI-tjänster och svarsservice. Försäkringsförmedlingstjänsten drogs igång våren 2021 och erbjuds till svenska kunder, men målsättningen är att kunna erbjuda tjänsten på fler marknader framöver. 

– Det har varit en lärorik tillståndsprocess och jag ser att tillståndet tillsammans med vår ISO 27001 certifiering skapar nya tillväxtmöjligheter för både våra kunder och oss, avslutar Mattias Lööv.

Om H1 Communication

H1 Communication AB grundades 2007 utifrån övertygelsen; att människor som känner glädje är de som bidrar till en positiv stämning och får saker att hända – grunden i en fantastisk kundupplevelse. Vi är en av Nordens ledande partner för outsourcing av kundservice, har 350 medarbetare på fem orter och är ISO 9001/14001 samt 27001 certifierad.

Outsourca kundtjänst - så upphandlar du contact center  H1 

Lär mer om vår Försäkringsförmedling  H1

Mer från H1 Communication

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med H1 Communication och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?