1515

EU höjer säkerhetskraven – kräver autobroms på alla bilar

EU höjer säkerhetskraven för bilar. Autobroms, adaptiv farthållare, distraktionsvarnare och flera andra tekniska system föreslås bli obligatoriska.

Planen är att kraven ska börja gälla 2022 för nya bilmodeller och två år senare för alla nya bilar.

I framtiden ska det bli obligatoriskt med autobroms och smart farthållare för alla bilar, bussar och lastbilar som säljs i EU enligt en preliminär överenskommelse som EU-parlamentet offentliggjorde på tisdagen.
I framtiden ska det bli obligatoriskt med autobroms och smart farthållare för alla bilar, bussar och lastbilar som säljs i EU enligt en preliminär överenskommelse som EU-parlamentet offentliggjorde på tisdagen.Foto:Johan Nilsson/TT

Bilarnas säkerhetssystem har förbättrats mycket de senaste åren och de flesta tillverkare har någon form av automatisk nödbroms, men inte alla. Det varierar också om man har autobromsen som standard eller som dyrt tillval. 

Den europeiska säkerhetsorganisationen Euro NCAP konstaterade att 82 procent av de nya bilarna som testades 2017 hade autobroms som reagerade på fotgängare, men endast 62 procent erbjöd det som standard.

Allt fler biltillverkare har numera intelligenta farthållare som gör att bilen anpassar avståndet till framförvarande bil och även kan följa gällande hastighetsbegränsningar genom kartdata. Men det är långt ifrån alltid standard.

I framtiden ska det bli obligatoriskt med autobroms och smart farthållare för alla bilar, bussar och lastbilar som säljs i EU enligt en preliminär överenskommelse som EU-parlamentet offentliggjorde på tisdagen.

EU vill skärpa lagstiftningen för att minska trafikolyckorna. Över 25 000 personer dödades på europeiska vägar 2017 och 135 000 blev allvarligt skadade.

”Den här lagstiftningen banar väg för att rädda tusentals liv under kommande år. Den introducerar avancerade system som assisterar bilförarna istället för att bara informera dem”, kommenterar Rózà Thun som är parlamentets rapportör i frågan.

Helt klart blir det först sedan EU-parlamentet har röstat och det krävs också godkännande från medlemsländerna i ministerrådet. 

Totalt handlar det om runt 30 olika tekniska system som ska införas. Bland annat avancerad distraktions- och trötthetsvarnare, filhållningshjälp, backsensorer och standardkoppling för alkolåsinstallation. 

Kraven ska börja gälla från maj 2022 för helt nya bilmodeller och från maj 2024 för alla nya bilar.

Volvo Cars VOLCAR B +13,61% Dagens utveckling , som var först i branschen med autobroms som standard när XC60 kom 2008, har fått lämna synpunkter under lagstiftningsprocessen. Volvobilar har också varit några av exempelbilarna för att undersöka olika system.

”Vi tycker det är bra att kraven på säkerhet höjs, men det är också väldigt viktigt att föraren fortfarande känner att det är han eller hon som har ansvaret. Det finns en risk att invaggas i falsk trygghet. Man måste vara alert bakom ratten. Det blir en annan sak med självkörande bilar, men där är vi inte ännu”, säger Jan Ivarsson, chef för strategisk utveckling på Volvo Cars säkerhetscentrum.

EU vill också införa krav på att bilar ska ha utrustning liknande flygplanens svarta lådor för att registrera data som kan analyseras efter en olycka.

”Vi samlar redan in olycksdata från våra egna bilar som vi använder i vår forskning och utveckling. Om data från alla bilar ska registreras är det viktigt att den tas om hand på ett bra sätt”, säger Jan Ivarsson.

 


Innehåll från KIAAnnons

LISTA: 10 viktiga nyheter i Kias nya elbil EV6

Kia EV6 markerar en viktig milstolpe för den elektriska revolutionen i bilvärlden.

Det handlar om ny teknik, nya funktioner – och en ännu tydligare riktning mot en mer hållbar mobilitet.

Här är tio nyheter som presenteras med modellen som nu lanseras i Sverige.

Kia EV6 – Den nya generationens elbil

Ny plattform

Att bygga en elbil på en teknisk grundstruktur som tagits fram för att också kunna användas till förbränningsmotorer innebär ofta att tillverkaren behöver kompromissa på en rad områden.

Därför byggs Kia EV6 istället på den nyutvecklade plattformen E-GMP som är speciellt framtagen för helt eldrivna bilar. Det ger många fördelar, som till exempel ett plant kupégolv, generösa kupéutrymmen, spännande design och en låg tyngdpunkt som bidrar till trygga vägegenskaper.

Ultrasnabb laddning

Tack vare 800-voltsteknik kan EV6 laddas ultrasnabbt: från 10–80 procent på bara 18 minuter vid en laddstation med minst 250 kW.

Batteriet

Samtliga modeller på den svenska marknaden kommer med ett batteri på 77,4 kWh. Det möjliggör en räckvidd på upp till 528 kilometer vid full laddning enligt WLTP.

Mobil Powerbank

Kia EV6 är utrustad med en så kallad vehicle-to-load-funktion (V2L) vilket innebär att bilen kan ladda och driva andra elektriska apparater. Eftersom bilen kan leverera en effekt upp till 3,6 kW så kan EV6 fungera som en extra laddare för utrustning i ditt hem, som en Mobil Powerbank vid utomhusäventyr eller till och med för att ladda en annan elbil om det skulle behövas.

Dragkapacitet

Bilister som behöver kunna dra tunga släpfordon – som till exempel husvagnar, båttrailers eller hästtransporter – har hittills haft svårt att hitta en elbil som klarar utmaningarna. Kia EV6 har en godkänd dragkapacitet på 1 600 kilo.

Relax-stolar

Kia EV6 är utrustad med bekväma relaxstolar som kan fällas tillbaka i nästan ett helt horisontellt läge. Det är perfekt om man vill vila en stund, till exempel när man stannar och laddar. Tack vare den ultrasnabba laddningen blir det dock inte fråga om några längre powernaps.

Augmented Reality Head-Up Display

I Kia EV6 finne en Augmented Reality Head Up Display som projicerar ett virtuellt lager på vindrutan som visar hastighet och navigation. Det ger föraren möjlighet att behålla fokus på vägen.

Dubbla välvda panoramaskärmar

De dubbla panoramaskärmarna på 12,3+12,3 tum är högupplösta och välvda, med intuitiva menyer och användarvänligt gränssnitt för bästa användarupplevelse. Tekniken är standard i Kia EV6.

Elektrisk fyrhjulsdrift

Kia EV6 går att beställa med dubbla elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln. Fyrhjulsdriften innebär bättre framkomlighet och mer stabilitet på utmanande underlag.

Kia EV6 GT Line har de dubbla motorerna som standardutrustning men även Kia EV6 Plus kan fås med fyrhjulsdrivning.

Prestanda

Med sina dubbla elmotorer har Kia EV6 GT Line som nu lanserar sammanlagt 325 hästkrafter. 0 till 100 km/h går på 5,2 sekunder.

I slutet av 2022 lanseras toppversionen Kia EV6 GT som med sin effekt på 585 hästkrafter gör 0 till 100 km/h på 3,5 sekunder.

Kia EV6 – Den nya generationens elbil

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?