1515
Annons

Endast elbilar för Volvo Cars 2030 – och bara e-handel

Volvo Cars säger nu att man ska bli ett helt elektriskt bilmärke senast 2030. 

Bilar med förbränningsmotor, inklusive hybrider, ska fasas ut.

Dessutom ska elbilarna endast kunna köpas på nätet när bolaget ökar satsningen på onlinehandel.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.Foto:Patrik Olsson

Volvo Cars VOLCAR B +4,38% Dagens utveckling följer den starka elektrifieringstrenden och sätter nu ett årtal för när omvandlingen ska vara genomförd. Senast 2030 ska det Geelyägda bolaget endast sälja elbilar, enligt ett pressmeddelande. 

Märkets första elbil, XC40 Recharge, kom till marknaden så sent som i höstas. På tisdagen ska Volvo Cars visa sin andra elbil. Ytterligare bilmodeller ska rulla ut de kommande åren, men bolaget anger inget antal. 

Ett tidigare mål är att hälften av försäljningen 2025 ska vara rena elbilar och resterande hybrider. 2017 gick Volvo Cars ut med att alla nya modeller från 2019 skulle ha någon form av elektrifiering.

Bolaget konstaterar att beslutet om att bara sälja elbilar om nio år bygger på förväntningar kring lagstiftning och att laddnätverket byggs ut vilket väntas snabba på konsumenternas acceptans för elbilar. Man beskriver det som en ambition, men säger samtidigt att märket ”ska vara helt elektriskt 2030”.

”Det finns ingen långsiktig framtid för bilar med en förbränningsmotor. Vi är fast beslutna att bli en renodlad elbilstillverkare och det är en övergång som ska ske 2030. Det kommer att göra det möjligt för oss att möta våra kunders förväntningar och vara en del av lösningen när det gäller att bekämpa klimatförändringarna”, säger Henrik Green, teknisk direktör på Volvo Cars, enligt pressmeddelandet.

Volvo Cars utfästelse kommer efter att flera bilmärken gått ut med elplaner. General Motors och Honda har angett 2035 som tidsgränsen för när de planerar att helt gå över till elbilar. Ford har sagt att man enbart ska sälja elbilar i Europa 2030. Amerikanska elbilsbolaget Tesla, med sin skyhöga börsvärdering, är ledstjärnan.

Volvo Cars ska också liksom Tesla ha sin försäljning på nätet med fasta prissättningsmodeller. Elbilarna ska enbart gå att köpa on-line.

”För att fortsätta vara framgångsrika behöver vi växa med lönsamhet. Så i stället för att investera i en krympande verksamhet valde vi att investera i framtiden – elektriskt och online”, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson. 

Även om Volvo Cars ska knyta kunderna närmare till sig genom direktförsäljning på nätet, poängterar bolaget att återförsäljarna ska fortsätta ansvara för en rad olika tjänster. Volvo Cars har köpt bilhandeln Upplands Motor och ska slå ihop den med Bra Bil och Volvo Bil för att i Sverige skapa ett nytt koncept där man förenar onlinehandel och fysisk handel.

Volvos prenumerationsmodell, Care by Volvo, som ännu inte har slagit igenom i Sverige, ska nu erbjudas i en ny form med större flexibilitet. Den har testats i flera andra länder. Det handlar om att kunderna kan pröva en ny Volvo i 30 dagar och uppsägningstiden för abonnemanget är tre månader. 


Innehåll från RoboMarketsAnnons

RoboMarkets lanserar nytt erbjudande exklusivt för professionella kunder

LÄNK: Vill du veta mer? Läs mer om RoboMarkets Pro 

I maj meddelade RoboMarkets Deutschland GmbH – BaFin-reglerad mäklare med huvudkontor i Frankfurt och lokal närvaro i Stockholm – att bolaget lanserar ett nytt erbjudande exklusivt för professionella kunder – RoboMarkets PRO.

– Om du handlar aktivt och uppfyller kraven för att klassificeras som professionell kund är det betydligt mer fördelaktigt att handla med en EU-reglerad mäklare än att gå utanför EU. Genom att handla med en mäklare som regleras inom EU har man till exempel ett bättre skydd, större utbud av insättnings- och uttagsmetoder samt tillgång till lokal kundsupport, säger Maximilian Ström, ansvarig för kundrelationer på RoboMarkets.

Under 2018 genomförde Europeiska värdepappersmyndigheten ESMA en förändring av regelverket som innebar en begränsning av hävstångsnivån för CFDs. Detta gjorde att många aktiva traders flyttade sin handel till mäklare reglerade utanför EU, dels för att många inte uppfyllde kriterierna för att klassificeras som professionella kunder, dels för att mäklare utanför EU var mer aktiva.

Sedan dess har mycket förändrats och till följd av den starka marknadsutvecklingen de senaste åren har antalet traders som handlar stora volymer i aktier, CFDs och valuta ökat markant.

– Vi ser en stor efterfrågan på produkter med hög hävstång i denna kundgrupp och vi fokuserar på att erbjuda den bästa möjliga helhetstjänsten – från registrering och onboarding till anpassade villkor för de mest populära produkterna – CFDs på de stora indexen, valutamajors och råvaror, säger Maximilian Ström.

RoboMarkets PRO - mäklaren för aktiva traders

RoboMarkets PRO fokuserar på aktiva traders och erbjuder attraktiva villkor för handel i över 12 000 instrument och 7 tillgångklasser.

– Via CFDs är det enkelt är ta både långa och korta positioner i aktier, ETFs, index, råvaror, krypto och FX och många instrument handlas i stort sett dygnet runt. Dessutom erbjuder vi handel i DE40 utan finansieringskostnad fram till årsskiftet, hävstång upp till 1:300, tradingkonto i dollar och euro samt många andra verktyg för att möta de höga krav som ställs av professionella kunder, säger Maximilian Ström.

LÄNK: Vill du veta mer? Läs mer om RoboMarkets Pro 

Fakta om RoboMarkets

RoboMarkets är en etablerad multi-asset mäklare i Europa och Premium Partner till fotbollsklubben Eintracht Frankfurt och BMW M Motorsport team.

Bolaget representeras i Sverige av RoboMarkets Nordic AB som är ett dotterbolag till RoboMarkets Deutschland GmbH med huvudkontor i Frankfurt. RoboMarkets Deutschland övervakas av den tyska federala finansinspektionen (BaFin) och det svenska bolaget är registrerat hos Finansinspektionen som anknutet ombud (tied agent). RoboMarkets etablerades 2012 och sedan dess har bolagets tjänster använts av tusentals kunder.

Riskinformation: CFDs är komplexa instrument och innebär stor risk för snabba förluster på grund av hävstångseffekten. 74-89% av alla icke-professionella kunder förlorar pengar när de handlar CFDs via den här leverantören. Du bör överväga om du förstår hur CFDs fungerar och om du har råd att ta en sådan hög risk att förlora dina pengar. Om den med CFD förenade risken upplevs som komplicerad för dig, sök oberoende råd.

Mer från RoboMarkets

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med RoboMarkets och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?