Volvo Cars VOLCAR B +4,38% Dagens utveckling följer den starka elektrifieringstrenden och sätter nu ett årtal för när omvandlingen ska vara genomförd. Senast 2030 ska det Geelyägda bolaget endast sälja elbilar, enligt ett pressmeddelande.
Märkets första elbil, XC40 Recharge, kom till marknaden så sent som i höstas. På tisdagen ska Volvo Cars visa sin andra elbil. Ytterligare bilmodeller ska rulla ut de kommande åren, men bolaget anger inget antal.
Ett tidigare mål är att hälften av försäljningen 2025 ska vara rena elbilar och resterande hybrider. 2017 gick Volvo Cars ut med att alla nya modeller från 2019 skulle ha någon form av elektrifiering.
Bolaget konstaterar att beslutet om att bara sälja elbilar om nio år bygger på förväntningar kring lagstiftning och att laddnätverket byggs ut vilket väntas snabba på konsumenternas acceptans för elbilar. Man beskriver det som en ambition, men säger samtidigt att märket ”ska vara helt elektriskt 2030”.
”Det finns ingen långsiktig framtid för bilar med en förbränningsmotor. Vi är fast beslutna att bli en renodlad elbilstillverkare och det är en övergång som ska ske 2030. Det kommer att göra det möjligt för oss att möta våra kunders förväntningar och vara en del av lösningen när det gäller att bekämpa klimatförändringarna”, säger Henrik Green, teknisk direktör på Volvo Cars, enligt pressmeddelandet.
Volvo Cars utfästelse kommer efter att flera bilmärken gått ut med elplaner. General Motors och Honda har angett 2035 som tidsgränsen för när de planerar att helt gå över till elbilar. Ford har sagt att man enbart ska sälja elbilar i Europa 2030. Amerikanska elbilsbolaget Tesla, med sin skyhöga börsvärdering, är ledstjärnan.
Volvo Cars ska också liksom Tesla ha sin försäljning på nätet med fasta prissättningsmodeller. Elbilarna ska enbart gå att köpa on-line.
”För att fortsätta vara framgångsrika behöver vi växa med lönsamhet. Så i stället för att investera i en krympande verksamhet valde vi att investera i framtiden – elektriskt och online”, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.
Även om Volvo Cars ska knyta kunderna närmare till sig genom direktförsäljning på nätet, poängterar bolaget att återförsäljarna ska fortsätta ansvara för en rad olika tjänster. Volvo Cars har köpt bilhandeln Upplands Motor och ska slå ihop den med Bra Bil och Volvo Bil för att i Sverige skapa ett nytt koncept där man förenar onlinehandel och fysisk handel.
Volvos prenumerationsmodell, Care by Volvo, som ännu inte har slagit igenom i Sverige, ska nu erbjudas i en ny form med större flexibilitet. Den har testats i flera andra länder. Det handlar om att kunderna kan pröva en ny Volvo i 30 dagar och uppsägningstiden för abonnemanget är tre månader.