ANNONS:
Till Di.se

Elbilsmässan växer så det knakar

  • Kia E-Niro
  • Foto: ULI_SONNTAG

De stora internationella bilsalongerna har det tufft när flera tillverkare väljer att inte ställa ut. Men en bilmässa som växer rejält är elbilsmässan Ecarexpo som fyrfaldigar utställningsytan på Svenska Mässan i Göteborg.

Trenden i bilsalongsbranschen är att det blir allt svårare att locka alla världens stora tillverkare. Till och med bilsalongen i Genève får finna sig i att vissa märken, exempelvis Volvo, väljer att inte åka dit.

Bilföretagen visar hellre sina produkter vid enskilda egna arrangemang för att maximera exponeringen av de egna modellerna. När det gäller elbilar är det dock annorlunda.

"Vi startade för tre år sedan och det är i dag en monumental skillnad mot då. Intresset från besökarna var stort när vi körde i gång, men nu ser vi också att nästan alla stora bilmärken är med och vill visa upp sina elbilar, totalt finns nio helt nya modeller på plats samt två konceptbilar. Industrin har vaknat och alla vill vara med och visa det senaste man har", säger Lars-Ola Nordqvist, presschef på Ecarexpo.

De två konceptbilarna är BMW ix3 och Volvo 360c, varav den förstnämnda ligger nära produktion medan 360c är mer av en framtidsstudie över hur ett självkörande fordon kan se ut.

Mässan kommer i år ta 15.000 kvadratmeter i anspråk, fyra gånger så mycket jämfört med tidigare, på Svenska Mässan i Göteborg. Det betyder mer utrymme för utställare och potentiellt betydligt fler besökare.

"Att åka elektriskt är förmånligt med tanke på drivmedelskostnaderna och det upptäcker fler och fler. Dessutom får vi draghjälp av bonus malus. Generellt kan man säga att det är många som behöver och vill ha mycket mer information om elbilar och om hur det är att äga och köra en elbil."

I en undersökning som Ecarexpos och undersökningsföretaget Mejsel gjort uppger många av de svarande att det är ett problem att antalet modeller är för få, och att de som finns är för dyra. Och så är det, men utvecklingen går snabbt mot fler modeller, lägre priser och längre räckvidd.

"Visst ligger många elbilar fortfarande för högt i pris men det kommer fler och fler modeller som är tillgängliga för fler köpare. Vi har Renault Zoe och Nissan Leaf, och nu kommer fler intressanta bilar med lång räckvidd och rimlig prislapp, som exempelvis Hyundai Kona Electric och Kia e-Niro."

Andra bilar som finns på mässan är Tesla Model 3, som efter svårigheter att skruva upp produktionsvolymen ska vara på väg till svenska kunder under första halvåret 2019. På tal om Tesla så får Elon Musks elbilsprojekt allt mer konkurrens i segmentet för exklusiva elbilar. På Ecarexpo finns till exemel Audi E-tron, den tyska biljät"Att åka elektriskt är förmånligt med tanke på drivmedelskostnaderna och det upptäcker fler och fler. Dessutom får vi draghjälp av bonus malus. Generellt kan man säga att det är många som behöver och vill ha mycket mer information om elbilar och om hur det är att äga och köra en elbil."

I en undersökning som Ecarexpos och undersökningsföretaget Mejsel gjort uppger många av de svarande att det är ett problem att antalet modeller är för få, och att de som finns är för dyra. Och så är det, men utvecklingen går snabbt mot fler modeller, lägre priser och längre räckvidd.

"Visst ligger många elbilar fortfarande för högt i pris men det kommer fler och fler modeller som är tillgängliga för fler köpare. Vi har Renault Zoe och Nissan Leaf, och nu kommer fler intressanta bilar med lång räckvidd och rimlig prislapp, som exempelvis Hyundai Kona Electric och Kia e-Niro."

Andra bilar som finns på mässan är Tesla Model 3, som efter svårigheter att skruva upp produktionsvolymen ska vara på väg till svenska kunder under första halvåret 2019. På tal om Tesla så får Elon Musks elbilsprojekt allt mer konkurrens i segmentet för exklusiva elbilar. På Ecarexpo finns till exemel Audi E-tron, den tyska biljättens första renodlade elbil för serietillverkning.

På mässan kommer även många företag som arbetar med laddinfrastruktur finnas representerade. Besökare ska också få chansen att testköra flera olika elbilar, där körningarna startar inne i hallen och fortsätter ut i Göteborgstrafiken. 

Elbilsmässan arrangeras i Svenska Mässan i Göteborg den 30 november till den 2 december 2018.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies