Elbilsmässa går mot strömmen

Detroit har bytt datum och Frankfurtmässan ska flytta. Världens stora bilsalonger är i kris. Men elbilsmässan Ecar Expo går mot strömmen och lyckas locka många bilar och utställare till Stockholm.

Mässan är också en samlingsplats för företag som sysslar med elbilsladdning, en bransch med enorm tillväxtpotential.

Ecar Expo i Göteborg 2019
Ecar Expo i Göteborg 2019Foto:Peter Gunnars
Ecar Expo i Göteborg 2019
Ecar Expo i Göteborg 2019Foto:Peter Gunnars
Martin Jonsson, vd för Defa Sverige.Foto:Malin Jochumsen
Laddbox från Defa
Laddbox från DefaFoto:Defa

De stora traditionella bilsalongerna kämpar i motvind med färre utställare och vikande publiksiffror. För Ecar Expo ser det tvärtom ljust ut och besökarantalet i Göteborg ökade med 17 procent jämfört med föregående år. Mässan hålls i fyra städer, Köpenhamn, Oslo, Göteborg och nu till helgen i Stockholm. 

Besökarna kan till exempel provsitta Polestar 2 och stifta närmare bekantskap med nya Honda E. Dessutom finns det möjlighet att provköra fler än 20 laddbara fordon på en 600 meter lång sträcka vid Friends Arena. 

Nästan lika viktiga som bilarna är möjligheterna att hitta rätt laddning, och i princip alla stora aktörer inom laddinfrastruktur finns också på plats. Huvudsponsor är följaktligen också ett laddbolag, det norska familjeägda bolaget Defa. Traditionellt är det motorvärmare till förbränningsmotorer och bilalarm som varit bolagets största produkter, men med en norsk elbilsboom i ryggen har laddning blivit den stora tillväxtmotorn för Defa, vars omsättning vuxit till omkring 1 miljard kronor. 

”Sedan 2013 när vi bestämde oss för att satsa på laddinfrastruktur har vi haft en snittillväxt på 13 procent per år. I Norge ligger marknaden på 60 procent laddbart redan, och i Sverige ökar andelen stadigt. Vi budgeterar med att dubbla försäljningen inom elbilsladdning under 2020 jämfört med 2019”, säger Martin Jonsson, vd för Defa Sverige.

Norge, och Sverige för den delen, ligger långt framme när det gäller marknaden för elbilar. Men att tala om en mogen marknad är för tidigt menar Martin Jonsson.

”Potentialen i marknaden är enorm. Elbilen är en innovation som kommer att bli 'det nya normala', det har redan hänt i Norge och kommer hända i Sverige och andra länder också. Med en stor andel elbilar på marknaden finns det en 'point of no return', man går inte tillbaka till förbränningsmotorer, och det gör branschen väldigt spännande.”

Hur ofta får du frågan om elen räcker till?

”Väldigt ofta. Och det är klart att kapaciteten är en utmaning över tid när en hel fordonsflotta blir elektrifierad. Då är det en förutsättning av vi använder oss av effektiv lastbalansering.” 

Defa, och övriga aktörer på marknaden, tillverkar laddboxar som ser till att fördela laddningen mellan många inkopplade bilar. Det finns också stora förutsättningar att optimera laddningen för tider då elen är som billigast, till exempel på natten.

”Erfarenheten från Norge visar till exempel att 88 procent av elbilsägarna laddar dagligen eller veckovis i hemmet, när bilen står stilla under natten, medan 15 procent använder dagligen eller veckovis en snabbladdare längs vägen”, säger Martin Jonsson på Defa Sverige.

Innebär det att utmaningarna med att bygga ut nätverket med publika laddare är överdrivna?

”Jag tycker att det förs en viktig diskussion om infrastrukturen. Men får vi en räckvidd på 70-80 mil i våra elbilar och har laddning i anslutning till folks hem så räcker det. Då behöver inte utbyggnaden av publik laddning vara en så stor fråga.”

Vad kan Sverige lära av Norge?

”Förändringen måste ses som en affärsmöjlighet och inte ett hot. Sedan gäller det för alla aktörer att anpassa sina värdeströmmar utifrån det. I Norge har vi många konkreta exempel där vi hjälpt återförsäljarna att bygga upp nya affärer runt laddinfrastruktur och digitala tjänster, många handlare har nu egna kompletta system där man kan erbjuda laddning för att göra sig attraktiva och locka kunder.”

Samtidigt finns det väl farhågor om lägre intäkter från service exempelvis?

”Absolut. Man måste våga förändra sig och tänka i nya banor när det gäller tjänster och hitta andra sätt att tjäna pengar på. Men jag skulle som sagt inte säga att det är ett hot, det finns stora möjligheter också. Bilen kommer att bli en del i ett elektriskt ekosystem i samhället genom att kopplas ihop med ditt hem till exempel. Att ta hela den värdekedjan i beaktning när man säljer en bil kommer att bli viktigt.”

Hur ser du på möjligheterna för laddning att bli en stor exportvara från Norden?

”Våra kraftbolag och fordonsbolag har lyckats väldigt bra internationellt. Det finns inget som hindrar Defa och andra motsvarande företag från att bli lika stora i världen. Just nu är den nordiska marknaden stor nog för oss på Defa, men man vet aldrig”, säger Martin Jonsson.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från eToroAnnons

Så investerar du i de nya högavkastarna

Pandemin har skakat om de allra flesta. Vissa branscher och företag har dock klarat krisen bättre än andra. Några har till och med tjänat på den. Men vilka är vinnare på lång sikt? Och hur kan du som är ny på marknaden få koll på vilka investeringar som kan ge en hållbar tillväxt? 

Läs mer om du kan köpa aktier utan att betala provision 

Coronautbrottet har haft stor inverkan på den globala ekonomin och finansmarknaderna. Ingen bransch har varit opåverkad. Men medan till exempel rese- och fritidssektorn drabbades hårt kunde andra sektorer, bland annat spel, strömningstjänster, matleveranser och e-handel, dra nytta av krisen. 

Men hur blir det sedan, när pandemin är över? Under hela krisen har privata investerare och finansinstitut studerat förhållandena på marknaden och försökt att identifiera de segment som gynnas – eller kommer att gynnas i framtiden. Nu är målet att förstå hur olika sektorer har förändrats och försöka hitta nästa investeringstrend.

Sektorer att ha koll på

Du ska alltid vara försiktig när du tar beslut om investeringar och tänka på att sprida riskerna. Om du är ny på marknaden kan du även ta rygg på andra investerare med större kunskap och erfarenhet. 

eToro är världens ledande sociala handelsnätverk för bland annat aktier, valutor och  kryptovaluta. Nätverket har miljontals användare och en rad innovativa verktyg som gör det enklare att börja investera. Hela grundidén med eToro är att göra handel tillgänglig för vem som helst, var som helst och minska beroendet av traditionella finansinstitut. 

eToro har identifierat några segment som är extra intressanta att hålla ögonen på: 

Spel. Branschen var på uppgång redan innan pandemin började. Nu har den etablerat sig som en av de mest lönsamma inom underhållning. I post-coronavärlden finns fler gamers än tidigare och många av dem kommer sannolikt att förbli konsumenter. Det är därför inte särskilt förvånande att spelsegmentet blivit populärt bland investerare. 

E-handeln. Coronaviruset har som bekant fått näthandeln att skjuta i höjden. 2020 blev det bästa året någonsin för svensk e-handel. E-handlarindex visar också att framtidstron bland e-handlarna är stark. Det finns all anledning att tro att konsumenternas beteende har förändrats permanent och att e-handeln har etablerat sig på en ny, högre nivå.  

Matleveranser. Under pandemin har människor runt om i världen utnyttjat online-plattformar för leverans av mat. Modern smartphone- och GPS-teknik har möjliggjort nya kurirtjänster i samarbete med restauranger. Detta syntes tydligt i flera av aktierna i sektorn. Matleveranser är i dag så teknikberoende att det blivit en del av den större foodtech-industrin och online-leverans ses som ett segment som kommer att driva konsumenters beteende inom livsmedelsindustrin.

Bioteknik. I samband med pandemin har intresset för bioteknikaktier ökat markant. Många företag har tävlat om att ta fram vaccin och annan behandling mot coronaviruset. Bland möjliga lösningar för coronaviruset finns CRISPR, genredigeringsmetoden som sägs vara ett potentiellt botemedel mot allt från HIV till ALS. Bioteknikindustrin ser också potentialen med VelociSuite-teknik för att spåra och registrera smitta.  

5G-teknik. Corona har för alltid förändrat hur vi arbetar och nästa generations trådlösa höghastighetskommunikation håller redan på att implementeras. Den kommer att förbättra nästan varje aspekt av digital kommunikation. Några tekniker som kommer att förbättras tillgången till internet via smartphone, sakernas internet (IoT), strömning av video, spel och förarlösa bilar. 

Kopiera stjärnhandlare  

Tanken med eToro är att göra finansmarknaden mer tillgänglig för alla. Förutom att vara en handelsplattform har eToro också introducerat många nya funktioner för social handel. Här kan traders och privatinvesterare diskutera, tipsa, utbyta erfarenheter och kopiera varandras strategier. Det finns också innovativa verktyg för handel och investeringar.   

eToros mest populära funktion, CopyTrader, låter dig se vad riktiga handlare gör i realtid och kopiera deras affärer. Och Editor’s Choice presenterar populära investerare som nyligen har handlat och som är värda att kolla upp. 

Men tänk på att det är lätt att ryckas med när avkastning är en portföljs prioritet. Se till att företaget har en stabil vinstbas och optimistiska prognoser. Det är nyckeln till att se till att dina surt förvärvade pengar inte går upp i rök.

eToros taktik för att enkelt komma igång 

 

Mer från eToro

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med eToro och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?