Annons

Elbilsmässa går mot strömmen

Detroit har bytt datum och Frankfurtmässan ska flytta. Världens stora bilsalonger är i kris. Men elbilsmässan Ecar Expo går mot strömmen och lyckas locka många bilar och utställare till Stockholm.

Mässan är också en samlingsplats för företag som sysslar med elbilsladdning, en bransch med enorm tillväxtpotential.

Ecar Expo i Göteborg 2019
Ecar Expo i Göteborg 2019Foto:Peter Gunnars
Ecar Expo i Göteborg 2019
Ecar Expo i Göteborg 2019Foto:Peter Gunnars
Martin Jonsson, vd för Defa Sverige.Foto:Malin Jochumsen
Laddbox från Defa
Laddbox från DefaFoto:Defa

De stora traditionella bilsalongerna kämpar i motvind med färre utställare och vikande publiksiffror. För Ecar Expo ser det tvärtom ljust ut och besökarantalet i Göteborg ökade med 17 procent jämfört med föregående år. Mässan hålls i fyra städer, Köpenhamn, Oslo, Göteborg och nu till helgen i Stockholm. 

Besökarna kan till exempel provsitta Polestar 2 och stifta närmare bekantskap med nya Honda E. Dessutom finns det möjlighet att provköra fler än 20 laddbara fordon på en 600 meter lång sträcka vid Friends Arena. 

Nästan lika viktiga som bilarna är möjligheterna att hitta rätt laddning, och i princip alla stora aktörer inom laddinfrastruktur finns också på plats. Huvudsponsor är följaktligen också ett laddbolag, det norska familjeägda bolaget Defa. Traditionellt är det motorvärmare till förbränningsmotorer och bilalarm som varit bolagets största produkter, men med en norsk elbilsboom i ryggen har laddning blivit den stora tillväxtmotorn för Defa, vars omsättning vuxit till omkring 1 miljard kronor. 

”Sedan 2013 när vi bestämde oss för att satsa på laddinfrastruktur har vi haft en snittillväxt på 13 procent per år. I Norge ligger marknaden på 60 procent laddbart redan, och i Sverige ökar andelen stadigt. Vi budgeterar med att dubbla försäljningen inom elbilsladdning under 2020 jämfört med 2019”, säger Martin Jonsson, vd för Defa Sverige.

Norge, och Sverige för den delen, ligger långt framme när det gäller marknaden för elbilar. Men att tala om en mogen marknad är för tidigt menar Martin Jonsson.

”Potentialen i marknaden är enorm. Elbilen är en innovation som kommer att bli 'det nya normala', det har redan hänt i Norge och kommer hända i Sverige och andra länder också. Med en stor andel elbilar på marknaden finns det en 'point of no return', man går inte tillbaka till förbränningsmotorer, och det gör branschen väldigt spännande.”

Hur ofta får du frågan om elen räcker till?

”Väldigt ofta. Och det är klart att kapaciteten är en utmaning över tid när en hel fordonsflotta blir elektrifierad. Då är det en förutsättning av vi använder oss av effektiv lastbalansering.” 

Defa, och övriga aktörer på marknaden, tillverkar laddboxar som ser till att fördela laddningen mellan många inkopplade bilar. Det finns också stora förutsättningar att optimera laddningen för tider då elen är som billigast, till exempel på natten.

”Erfarenheten från Norge visar till exempel att 88 procent av elbilsägarna laddar dagligen eller veckovis i hemmet, när bilen står stilla under natten, medan 15 procent använder dagligen eller veckovis en snabbladdare längs vägen”, säger Martin Jonsson på Defa Sverige.

Innebär det att utmaningarna med att bygga ut nätverket med publika laddare är överdrivna?

”Jag tycker att det förs en viktig diskussion om infrastrukturen. Men får vi en räckvidd på 70-80 mil i våra elbilar och har laddning i anslutning till folks hem så räcker det. Då behöver inte utbyggnaden av publik laddning vara en så stor fråga.”

Vad kan Sverige lära av Norge?

”Förändringen måste ses som en affärsmöjlighet och inte ett hot. Sedan gäller det för alla aktörer att anpassa sina värdeströmmar utifrån det. I Norge har vi många konkreta exempel där vi hjälpt återförsäljarna att bygga upp nya affärer runt laddinfrastruktur och digitala tjänster, många handlare har nu egna kompletta system där man kan erbjuda laddning för att göra sig attraktiva och locka kunder.”

Samtidigt finns det väl farhågor om lägre intäkter från service exempelvis?

”Absolut. Man måste våga förändra sig och tänka i nya banor när det gäller tjänster och hitta andra sätt att tjäna pengar på. Men jag skulle som sagt inte säga att det är ett hot, det finns stora möjligheter också. Bilen kommer att bli en del i ett elektriskt ekosystem i samhället genom att kopplas ihop med ditt hem till exempel. Att ta hela den värdekedjan i beaktning när man säljer en bil kommer att bli viktigt.”

Hur ser du på möjligheterna för laddning att bli en stor exportvara från Norden?

”Våra kraftbolag och fordonsbolag har lyckats väldigt bra internationellt. Det finns inget som hindrar Defa och andra motsvarande företag från att bli lika stora i världen. Just nu är den nordiska marknaden stor nog för oss på Defa, men man vet aldrig”, säger Martin Jonsson.

Innehåll från JobylonAnnons

Så når du talangerna på kandidatens marknad

Ungefär hälften av dagens jobbsökande vill inte investera mer än 15 minuter på en ansökan. Trots detta har många bolag fastnat i omoderna, tidskrävande och krångliga rekryteringssystem. Nu är tiden inne för förändring, menar Aref Abedi, VD och grundare på Jobylon. 

Idag är det kandidaterna som sätter spelreglerna på arbetsmarknaden. Trots detta visar statistik från Morgan McKinley att 66 procent av alla rekryterare tappar kandidater på grund av komplicerade rekryteringsprocesser – de är omoderna, svåra att navigera och speglar inte arbetsplatsen. 

– En traditionell jobbannons är en textbaserad sida och en specifikation på vem du som jobbsökande bör vara. Ofta är den visuellt tråkig att se på, svår att söka till, inte mobilvänlig och säger ingenting om varför du ska söka jobbet. Redan här har man förlorat många bra kandidater, säger Aref Abedi och fortsätter: 

– Jag pratar dagligen med HR-chefer som är eniga om att både kandidatupplevelse och Employer Branding är otroligt viktigt, men som tyvärr fortfarande sitter med lösningar som inte möter dagens behov och utmaningar. Här kan Jobylon göra skillnad. 

En högra hand genom hela rekryteringsprocessen

Användarvänlighet, kandidatupplevelse, kommunikation, flexibilitet, GDPR och partnerskap – det är receptet bakom Jobylon. Det är ett heltäckande rekryteringsverktyg som hjälper till med skapandet av innovativa annonser, spridning till olika plattformar, mottagandet av ansökningar, kommunikation längs hela processen och mycket mer. Idag anses Jobylon vara ett av industrins mest omtyckta och GDPR-vänliga rekryteringssystem anpassat till större företag med mångsidiga behov. 

– Jobylon är ett perfekt verktyg för arbetsgivare med 500 anställda och uppåt – bolag som många gånger sitter fast i traditionella system där flera länder, avdelningar och rekryterande chefer spelar in. Vi har anpassat hela vår produkt till detta.

Verktyget anpassas efter kundens mallar, processer och krav för att skapa en långsiktig rekryteringsprocess. Idag arbetar Jobylon med kunder som McDonalds, Scandic, Northvolt, Bonnier och Capgemini. Framgången och kärnan i samarbetet är partnerskapet, menar Aref Abedi. 

– För oss är partnerskapet otroligt viktigt – vi lyssnar, utmanar och utvecklar tillsammans för att skapa bästa möjliga resultat. Idag är vi stolta över att Jobylon används och uppskattas av hundratals varumärken över hela världen. 

Dags att investera i moderna system

Nu är Sverige på väg in i en lågkonjunktur och osäkra tider. En period som gör det ännu viktigare att attrahera rätt kandidat. 

– Dagens kandidater har höga krav och kan välja bland arbetsplatser. Nu blir det viktigare än någonsin att attrahera rätt kandidat – företag har inte råd att tappa talanger på grund av omoderna rekryteringsverktyg, säger Aref Abedi och avslutar: 

– Vi har full förståelse för att det kan kännas som ett stort projekt att byta ut sin lösning, men ett byte kan ske över någon månad med hjälp från oss.

Upptäck hur Jobylon kan hjälpa ditt företag 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jobylon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera