Elbilsmässa går mot strömmen

Detroit har bytt datum och Frankfurtmässan ska flytta. Världens stora bilsalonger är i kris. Men elbilsmässan Ecar Expo går mot strömmen och lyckas locka många bilar och utställare till Stockholm.

Mässan är också en samlingsplats för företag som sysslar med elbilsladdning, en bransch med enorm tillväxtpotential.

Ecar Expo i Göteborg 2019
Ecar Expo i Göteborg 2019Foto:Peter Gunnars
Ecar Expo i Göteborg 2019
Ecar Expo i Göteborg 2019Foto:Peter Gunnars
Martin Jonsson, vd för Defa Sverige.Foto:Malin Jochumsen
Laddbox från Defa
Laddbox från DefaFoto:Defa

De stora traditionella bilsalongerna kämpar i motvind med färre utställare och vikande publiksiffror. För Ecar Expo ser det tvärtom ljust ut och besökarantalet i Göteborg ökade med 17 procent jämfört med föregående år. Mässan hålls i fyra städer, Köpenhamn, Oslo, Göteborg och nu till helgen i Stockholm. 

Besökarna kan till exempel provsitta Polestar 2 och stifta närmare bekantskap med nya Honda E. Dessutom finns det möjlighet att provköra fler än 20 laddbara fordon på en 600 meter lång sträcka vid Friends Arena. 

Nästan lika viktiga som bilarna är möjligheterna att hitta rätt laddning, och i princip alla stora aktörer inom laddinfrastruktur finns också på plats. Huvudsponsor är följaktligen också ett laddbolag, det norska familjeägda bolaget Defa. Traditionellt är det motorvärmare till förbränningsmotorer och bilalarm som varit bolagets största produkter, men med en norsk elbilsboom i ryggen har laddning blivit den stora tillväxtmotorn för Defa, vars omsättning vuxit till omkring 1 miljard kronor. 

”Sedan 2013 när vi bestämde oss för att satsa på laddinfrastruktur har vi haft en snittillväxt på 13 procent per år. I Norge ligger marknaden på 60 procent laddbart redan, och i Sverige ökar andelen stadigt. Vi budgeterar med att dubbla försäljningen inom elbilsladdning under 2020 jämfört med 2019”, säger Martin Jonsson, vd för Defa Sverige.

Norge, och Sverige för den delen, ligger långt framme när det gäller marknaden för elbilar. Men att tala om en mogen marknad är för tidigt menar Martin Jonsson.

”Potentialen i marknaden är enorm. Elbilen är en innovation som kommer att bli 'det nya normala', det har redan hänt i Norge och kommer hända i Sverige och andra länder också. Med en stor andel elbilar på marknaden finns det en 'point of no return', man går inte tillbaka till förbränningsmotorer, och det gör branschen väldigt spännande.”

Hur ofta får du frågan om elen räcker till?

”Väldigt ofta. Och det är klart att kapaciteten är en utmaning över tid när en hel fordonsflotta blir elektrifierad. Då är det en förutsättning av vi använder oss av effektiv lastbalansering.” 

Defa, och övriga aktörer på marknaden, tillverkar laddboxar som ser till att fördela laddningen mellan många inkopplade bilar. Det finns också stora förutsättningar att optimera laddningen för tider då elen är som billigast, till exempel på natten.

”Erfarenheten från Norge visar till exempel att 88 procent av elbilsägarna laddar dagligen eller veckovis i hemmet, när bilen står stilla under natten, medan 15 procent använder dagligen eller veckovis en snabbladdare längs vägen”, säger Martin Jonsson på Defa Sverige.

Innebär det att utmaningarna med att bygga ut nätverket med publika laddare är överdrivna?

”Jag tycker att det förs en viktig diskussion om infrastrukturen. Men får vi en räckvidd på 70-80 mil i våra elbilar och har laddning i anslutning till folks hem så räcker det. Då behöver inte utbyggnaden av publik laddning vara en så stor fråga.”

Vad kan Sverige lära av Norge?

”Förändringen måste ses som en affärsmöjlighet och inte ett hot. Sedan gäller det för alla aktörer att anpassa sina värdeströmmar utifrån det. I Norge har vi många konkreta exempel där vi hjälpt återförsäljarna att bygga upp nya affärer runt laddinfrastruktur och digitala tjänster, många handlare har nu egna kompletta system där man kan erbjuda laddning för att göra sig attraktiva och locka kunder.”

Samtidigt finns det väl farhågor om lägre intäkter från service exempelvis?

”Absolut. Man måste våga förändra sig och tänka i nya banor när det gäller tjänster och hitta andra sätt att tjäna pengar på. Men jag skulle som sagt inte säga att det är ett hot, det finns stora möjligheter också. Bilen kommer att bli en del i ett elektriskt ekosystem i samhället genom att kopplas ihop med ditt hem till exempel. Att ta hela den värdekedjan i beaktning när man säljer en bil kommer att bli viktigt.”

Hur ser du på möjligheterna för laddning att bli en stor exportvara från Norden?

”Våra kraftbolag och fordonsbolag har lyckats väldigt bra internationellt. Det finns inget som hindrar Defa och andra motsvarande företag från att bli lika stora i världen. Just nu är den nordiska marknaden stor nog för oss på Defa, men man vet aldrig”, säger Martin Jonsson.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från RiksbyggenAnnons

Gå på lägenhetsvisning från soffan – med hjälp av en robot

Nu behöver du inte längre gå hemifrån för att gå på lägenhetsvisning. 

Riksbyggen är först i Sverige med att introducera visningsrobotar – som du enkelt kan styra från din mobil eller dator. 

Läs mer om att bo i en Riksbyggenlägenhet och sök bostäder över hela Sverige 

När pandemin bröt ut i våras ställde Riksbyggen snabbt om till privata och digitala visningar. Samtidigt funderade Mathias Sandberg, regional marknads- och försäljningschef, och hans team, på hur de skulle kunna ta utvecklingen ett steg längre. Det var då idén till visningsrobotar föddes. 

– Vi hittade en amerikansk robottillverkare och efter att ha teststyrt en robot i deras lokaler i Los Angeles från vårt kontor i Hammarby sjöstad, visste vi att vi hade hittat det vi letade efter. 

Styr visningen hemifrån 

Robotarna levererades i höstas och har varit på plats, redo för visning av Brf Åsikten Södra i Uppsala, sedan slutet av november. Tack vare visningsrobotarna kan Riksbyggen erbjuda mer än bara stillbilder eller videostreaming. 

– Du kan själv gå in och styra robotarna hemifrån soffan, eller från var du än befinner dig, och hänga kvar lite extra om det är något du vill titta på mer i detalj. Du kan också komma tillbaka en annan tid för att exempelvis se hur lägenheten ser ut i kvällssolen eller hur skuggorna faller. På så sätt finns det fördelar, som inte det traditionella sättet att visa lägenheter på plats har.

Mathias Sandberg, regional marknads- och försäljningschef
Mathias Sandberg, regional marknads- och försäljningschef

Högt tryck

Det har varit högt tryck för att köra visningsrobotarna ända sedan starten, vilket Mathias Sandberg tror dels beror på att det finns ett stort intresse för bostadsprojektet i sig, och dels för att många är nyfikna på den nya tekniken. 

– Kampanjen har lockat många teknikintresserade som tycker att det är kul att ett traditionellt bostadsföretag går i bräschen för nyttjande av den här typen av lösningar på ett lite nytänkande sätt. 

Ett bra komplement 

Riksbyggen kommer att fortsätta med visningsrobotarna även efter pandemin är över och använda dem i andra projekt. 

– Pandemin har förändrat sättet vi arbetar på och hur vi presenterar våra produkter. Kunderna har idag vant sig vid att få mer information än tidigare, och att kunna gå på en robotvisning blir ett bra komplement till en vanlig visning. 

Läs mer och boka robotvisning 

Mer från Riksbyggen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Riksbyggen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?