Elbilarna sätts ihop med lim

LEIPZIG. Inte en svetsloppa och nästan kusligt tyst för att vara en bilfabrik. Men så byggs BMW:s elbilar också till stora delar i plast och delarna limmas ihop.
Fabriken i Leipzig, vars fyra vindsnurror förser den med energi, är basen för BMW:s elbilssatsning.

UDDA FABRIK. BMW:s elbilar byggs till stora delar i plast och limmas ihop. Det gör att de inte väger mer än en konventionell bil i samma storleksklass.
UDDA FABRIK. BMW:s elbilar byggs till stora delar i plast och limmas ihop. Det gör att de inte väger mer än en konventionell bil i samma storleksklass.
PRAKTISKT. Robotarna limmar ihop bilens två delar, en överdel med kupé och en underdel med batterier, motor och hjul.
PRAKTISKT. Robotarna limmar ihop bilens två delar, en överdel med kupé och en underdel med batterier, motor och hjul.
LÄTT. BMW bygger elbilarna i kolfiberförstärkt plast.
GRÖN FABRIK. Eftersom bilarna tillverkas i rostfritt material behöver de inte lackeras. Det sparar både kemikalier och vattenåtgång.
GRÖN FABRIK. Eftersom bilarna tillverkas i rostfritt material behöver de inte lackeras. Det sparar både kemikalier och vattenåtgång.

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?