1515
Annons

Elbilarna sätts ihop med lim

LEIPZIG. Inte en svetsloppa och nästan kusligt tyst för att vara en bilfabrik. Men så byggs BMW:s elbilar också till stora delar i plast och delarna limmas ihop.
Fabriken i Leipzig, vars fyra vindsnurror förser den med energi, är basen för BMW:s elbilssatsning.

UDDA FABRIK. BMW:s elbilar byggs till stora delar i plast och limmas ihop. Det gör att de inte väger mer än en konventionell bil i samma storleksklass.
UDDA FABRIK. BMW:s elbilar byggs till stora delar i plast och limmas ihop. Det gör att de inte väger mer än en konventionell bil i samma storleksklass.
PRAKTISKT. Robotarna limmar ihop bilens två delar, en överdel med kupé och en underdel med batterier, motor och hjul.
PRAKTISKT. Robotarna limmar ihop bilens två delar, en överdel med kupé och en underdel med batterier, motor och hjul.
LÄTT. BMW bygger elbilarna i kolfiberförstärkt plast.
GRÖN FABRIK. Eftersom bilarna tillverkas i rostfritt material behöver de inte lackeras. Det sparar både kemikalier och vattenåtgång.
GRÖN FABRIK. Eftersom bilarna tillverkas i rostfritt material behöver de inte lackeras. Det sparar både kemikalier och vattenåtgång.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Racingstjärnans bilar under klubban för mångmiljonbelopp

Oroliga krigstider, högre inflation och stigande räntor verkar inte bita på marknaden för samlarbilar. Auktionshuset RM Sotheby´s slog nyligen rekord på Monaco-auktionen med en omsättning på motsvarande 325 miljoner kronor. Högst pris inbringade två F1-bilar med Nigel Mansell som tidigare förare och ägare.

Williams FW14 från 1991 och Ferrari 640 1989.
Williams FW14 från 1991 och Ferrari 640 1989.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?