1515
Annons

Elbil kan vara större miljöbov än dieselbil

Fråga tusen människor vilken biltyp som är bäst för miljön så svarar nog alla att det är den med eldrift. Det är kanske sant.

När batterierna byggs och laddas i länder som har stor fossil elproduktion så tar det lång tid innan de blir miljövänligare än vanliga bilar.

Foto:Anders Wiklund/TT

Bilindustrin är just nu inne i sin största omställning någonsin. Även om urvalet av elbilar i dag är begränsat så tävlar tillverkarna i sifferexercis: hur många nya modeller de ska ha på marknaden och vid vilket årtal.

Branschen fick ett både abrupt och yrvaket uppvaknande i samband med dieselskandalen och efter den har kraven på branschen från världens lagstiftare duggat tätt. I flera länder talas det nu om att totalförbjuda försäljningen av bilar med traditionella förbränningsmotorer från år 2030.

Mot den bakgrunden är det lätt att få intrycket att elbilen är en närmast gudomlig gåva till mänskligheten. Men är den det?

Forskarna är långt i från överens, men det flesta är eniga om att en elbils miljöpåverkan handlar om mycket mer än de obefintliga utsläppen under körning. En av de centrala frågorna är hur och var batterierna tillverkas. Enligt den tyska konsultfirman Berylls Strategy Advisors kommer det att finnas kapacitet för att bygga 10 miljoner batteripack på 60 kWh till elbilar 2021. Men många fabriker kommer att ligga i länder som Kina, Thailand, Tyskland och Polen som samtliga har en omfattande fossil elproduktion, inte minst kol, skriver nyhetsbyrån Bloomberg. Elbilens totala miljöpåverkan ökas ytterligare om den laddas med den typen av "smutsig" el.

Med allt inräknat, både produktion och drift, kommer det enligt konsultfirmans analys att ta 10 år, beroende på batteriets storlek och med 1 500 mils körning per år, innan en tysk elbil blir miljövänligare, alltså med mindre totalt utsläpp av koldioxid, än en modern bil med förbränningsmotor. Skulle bilen produceras och köras i Norge, där vattenkraften dominerar, blir den samlade påverkan på miljön inte ens hälften så stor och elbilen slår där förhållandevis snabbt förbränningsmotorerna. Samma sak bör gälla i Sverige.

”Det är inte särskilt smart att gå från diesel till tysk kolkraft. Elbilar kommer att vara bättre på alla sätt, men det är självklart att när batterierna produceras i länder med kolkraft så tar det längre tid att passera dieselbilarna”, säger Peter Carlsson på svenska Northvolt, vars batteriproduktion bygger på vattenkraft, till Bloomberg.

Men det råder som sagt ingen enighet om de här frågorna. Den Brysselbaserade lobbyorganisationen Transport & Enviroment hävdar att en elbil i Polen totalt släpper ut 25 procent mindre koldioxid än bilar med dieselmotorer.

På en punkt är dock alla överens: luften i storstäderna kommer att bli mycket bättre när elbilarna får sitt stora genombrott.

Svenska miljöinstitutet IVL har i sina forskningsrapporter påpekat att företag och myndigheter som köper in klimatsmarta bilar måste titta på de totala utsläppen under hela livscykeln. Ett annat råd är att inte välja elbilar med onödigt stora batterier.


Innehåll från NorwegianAnnons

Så använder piloter på Norwegian data för att minska utsläppen

Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.
Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Genom lösningar som samlar in och analyserar data får piloter på flygbolaget Norwegian tips för att minska utsläppen när de flyger flygplanet.

– Det är alla piloters önskan att flyga så snålt man kan, just för att minska utsläppen och dessutom hålla kostnaden och därmed biljettpriserna nere, säger Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Flygbolaget Norwegian använder databaserade applikationer för att minska bränsleförbrukningen och därmed utsläppen, vilket är i linje med flygbolagets hållbarhetsmål.

En sådan är SkyBreathe, som registrerar data för hur alla flygbolagets piloter flyger flygplanen på respektive rutter.

– Inför varje flygning kan vi se statistik över hur våra kollegor flugit och hur mycket bränsle som gått åt. Då vet vi vad som är en optimal flygning. Genom att flyga på det sättet kan vi spara bränsle, vilket är bra för både ekonomin och klimatet, förklarar Niklas Lindfors. 

På marken kan det till exempel handla om taxning med en avstängd motor och mer omfattande användning av hjulbromsning istället för motorbromsning.

Dessa tips för piloterna kan hjälpa flygbolaget att spara upp till fem procent på bränsleförbrukningen.

– För en flygning mellan Arlanda och Kiruna kan vi spara ungefär 200 kg koldioxidutsläpp, enkel väg. Det är mer än ett kilo per passagerare, om flygmaskinen är full, säger han.

Norwegian utnyttjar väderdata för mer hållbart flygande

En annan lösning är tjänsten ClearPath från det svenska företaget AVTECH, som levererar optimala flyghöjder i realtid. Kraftfulla datorer på marken analyserar stora mängder väderdata och skickar ett kort meddelande till piloterna i luften om var de bästa väderförhållandena finns på den aktuella rutten.

Genom att till exempel byta höjd vid rätt position kan man utnyttja en bättre vind. Det kan spara drygt två procent bränsle under en flygresa. 

– Det ligger i allas intresse att vi förbrukar så lite bränsle som möjligt, med så små utsläpp som vi bara kan, utan att tumma på vår höga säkerhet. Det försöker vi göra hela tiden, avslutar Niklas Lindfors.

Om Norwegians hållbarhetsarbete

Flygbolaget Norwegian har lanserat en ambitiös hållbarhetsstrategi. Bland annat ska man:

° Minska koldioxidutsläppen per passagerare med 45 procent till 2030.
° Ta bort all icke-återvinningsbar plast ombord senast 2023.
° Minska användningen av engångsplast med 30 procent och återvinna all engångsplast till 2023.

Läs mer på: www.norwegian.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Norwegian och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?