Elbil kan vara större miljöbov än dieselbil

Fråga tusen människor vilken biltyp som är bäst för miljön så svarar nog alla att det är den med eldrift. Det är kanske sant.

När batterierna byggs och laddas i länder som har stor fossil elproduktion så tar det lång tid innan de blir miljövänligare än vanliga bilar.

Foto:Anders Wiklund/TT

Bilindustrin är just nu inne i sin största omställning någonsin. Även om urvalet av elbilar i dag är begränsat så tävlar tillverkarna i sifferexercis: hur många nya modeller de ska ha på marknaden och vid vilket årtal.

Branschen fick ett både abrupt och yrvaket uppvaknande i samband med dieselskandalen och efter den har kraven på branschen från världens lagstiftare duggat tätt. I flera länder talas det nu om att totalförbjuda försäljningen av bilar med traditionella förbränningsmotorer från år 2030.

Mot den bakgrunden är det lätt att få intrycket att elbilen är en närmast gudomlig gåva till mänskligheten. Men är den det?

Forskarna är långt i från överens, men det flesta är eniga om att en elbils miljöpåverkan handlar om mycket mer än de obefintliga utsläppen under körning. En av de centrala frågorna är hur och var batterierna tillverkas. Enligt den tyska konsultfirman Berylls Strategy Advisors kommer det att finnas kapacitet för att bygga 10 miljoner batteripack på 60 kWh till elbilar 2021. Men många fabriker kommer att ligga i länder som Kina, Thailand, Tyskland och Polen som samtliga har en omfattande fossil elproduktion, inte minst kol, skriver nyhetsbyrån Bloomberg. Elbilens totala miljöpåverkan ökas ytterligare om den laddas med den typen av "smutsig" el.

Med allt inräknat, både produktion och drift, kommer det enligt konsultfirmans analys att ta 10 år, beroende på batteriets storlek och med 1 500 mils körning per år, innan en tysk elbil blir miljövänligare, alltså med mindre totalt utsläpp av koldioxid, än en modern bil med förbränningsmotor. Skulle bilen produceras och köras i Norge, där vattenkraften dominerar, blir den samlade påverkan på miljön inte ens hälften så stor och elbilen slår där förhållandevis snabbt förbränningsmotorerna. Samma sak bör gälla i Sverige.

”Det är inte särskilt smart att gå från diesel till tysk kolkraft. Elbilar kommer att vara bättre på alla sätt, men det är självklart att när batterierna produceras i länder med kolkraft så tar det längre tid att passera dieselbilarna”, säger Peter Carlsson på svenska Northvolt, vars batteriproduktion bygger på vattenkraft, till Bloomberg.

Men det råder som sagt ingen enighet om de här frågorna. Den Brysselbaserade lobbyorganisationen Transport & Enviroment hävdar att en elbil i Polen totalt släpper ut 25 procent mindre koldioxid än bilar med dieselmotorer.

På en punkt är dock alla överens: luften i storstäderna kommer att bli mycket bättre när elbilarna får sitt stora genombrott.

Svenska miljöinstitutet IVL har i sina forskningsrapporter påpekat att företag och myndigheter som köper in klimatsmarta bilar måste titta på de totala utsläppen under hela livscykeln. Ett annat råd är att inte välja elbilar med onödigt stora batterier.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Euro AccidentAnnons

Ohälsa – påtaglig risk för företag

Långtidsfrånvarande medarbetare är en påtaglig hållbarhetsrisk för de flesta företag. Därför erbjuder försäkringsbolaget Euro Accident även ett rehabiliteringsstöd i sin företagsbetalda sjukförsäkring. Ett stöd som hjälper åtta av tio att kunna fortsätta arbeta.

Hållbarhetsfrågan med sociala, miljömässiga och ekonomiska aspekter spelar en allt större roll för företag. Därmed har det också blivit viktigt för företag att förstå, identifiera och hantera sådana risker, vid sidan om till exempel affärsrisker och finansiella risker.

En av de viktigaste, men ofta förbisedda, hållbarhetsfrågorna handlar om hållbara medarbetare, alltså de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Förutom de mänskliga sidorna så är kostnaderna för ohälsa höga i form av ökad sjukfrånvaro, högre personalomsättning och lägre produktivitet.

En modern sjukförsäkring

Att en medarbetare blir långtidsfrånvarande är emellertid en risk som du till viss del kan försäkra dig mot. Några som erbjuder en sådan försäkring är försäkringsbolaget Euro Accident Livförsäkring.

- Risken för sjukskrivning är högst påtaglig i dagens arbetsliv med många som blir långtidssjuka av stress och utmattning. Därför har vi skapat en modern sjukförsäkring som är bra både för medarbetaren som är försäkrad och för arbetsgivaren som betalar försäkringen, säger Jörgen Örnebrand, produktchef Tjänstepension, på Euro Accident Livförsäkring AB.

Vid risk för sjukskrivning

Förutom den ekonomiska ersättningen vid långtidsfrånvaro så ingår även ett rehabiliteringsstöd i Euro Accidents försäkring.

Rehabiliteringsstödet kan aktiveras redan vid första tecken på att en medarbetare riskerar att bli långtidssjukskriven eller för att hjälpa medarbetare att komma tillbaka i arbete igen. Efter en webbanmälan från närmaste chef samordnar en av Euro Accidents egna rehabiliteringskoordinatorer hela ärendet och ser till att rätt insatser kopplas in.

Goda chanser att hjälpa

Åtta av tio försäkrade som kommer in i Euro Accidents rehabiliteringsprocess genom sin sjukförsäkring blir inte långtidsfrånvarande.

- Om vi bara får möjlighet att starta processen tidigt så har vi en bra chans att komma in med rätt åtgärder innan det går för långt, säger Jörgen Örnebrand.

Det är inte alltid som rehabiliteringsstödet i försäkringen behöver aktiveras. Ibland kan det räcka långt med att medarbetaren själv tar ett eller flera samtal med psykolog, ekonom, jurist, ergonom eller hälsocoach genom samtalsstödet som också är en del av försäkringen.

- Samtalsstödet kan ge rådgivning och hjälp att komma vidare oavsett om det gäller privata eller arbetsrelaterade frågor. Det viktiga är att ta hjälp innan små problem växer sig stora, säger Jörgen Örnebrand.

Helförsäkring för trygga och friska medarbetare

Det här ingår i Euro Accidents Sjukförsäkring PlanSjuk som tecknas av företag för deras medarbetare:

- Samtalsstöd av psykolog, ekonom, jurist, ergonom och hälsocoach

- Chefs- och HR-stöd

- Rehabiliteringsstöd

- Ekonomisk ersättning för inkomstbortfall

Läs mer om Sjukförsäkring PlanSjuk  

Läs mer om Euro Accident

 

Mer från Euro Accident

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Euro Accident och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?