ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS
Bil

Elbilsmässa går mot strömmen

  • Ecar Expo i Göteborg 2019 Foto: Peter Gunnars
  • Ecar Expo i Göteborg 2019 Foto: Peter Gunnars
  • Martin Jonsson, vd för Defa Sverige. Foto: Malin Jochumsen
  • Laddbox från Defa Foto: Defa

Detroit har bytt datum och Frankfurtmässan ska flytta. Världens stora bilsalonger är i kris. Men elbilsmässan Ecar Expo går mot strömmen och lyckas locka många bilar och utställare till Stockholm.

Mässan är också en samlingsplats för företag som sysslar med elbilsladdning, en bransch med enorm tillväxtpotential.

De stora traditionella bilsalongerna kämpar i motvind med färre utställare och vikande publiksiffror. För Ecar Expo ser det tvärtom ljust ut och besökarantalet i Göteborg ökade med 17 procent jämfört med föregående år. Mässan hålls i fyra städer, Köpenhamn, Oslo, Göteborg och nu till helgen i Stockholm. 

Besökarna kan till exempel provsitta Polestar 2 och stifta närmare bekantskap med nya Honda E. Dessutom finns det möjlighet att provköra fler än 20 laddbara fordon på en 600 meter lång sträcka vid Friends Arena. 

Nästan lika viktiga som bilarna är möjligheterna att hitta rätt laddning, och i princip alla stora aktörer inom laddinfrastruktur finns också på plats. Huvudsponsor är följaktligen också ett laddbolag, det norska familjeägda bolaget Defa. Traditionellt är det motorvärmare till förbränningsmotorer och bilalarm som varit bolagets största produkter, men med en norsk elbilsboom i ryggen har laddning blivit den stora tillväxtmotorn för Defa, vars omsättning vuxit till omkring 1 miljard kronor. 

”Sedan 2013 när vi bestämde oss för att satsa på laddinfrastruktur har vi haft en snittillväxt på 13 procent per år. I Norge ligger marknaden på 60 procent laddbart redan, och i Sverige ökar andelen stadigt. Vi budgeterar med att dubbla försäljningen inom elbilsladdning under 2020 jämfört med 2019”, säger Martin Jonsson, vd för Defa Sverige.

Norge, och Sverige för den delen, ligger långt framme när det gäller marknaden för elbilar. Men att tala om en mogen marknad är för tidigt menar Martin Jonsson.

”Potentialen i marknaden är enorm. Elbilen är en innovation som kommer att bli 'det nya normala', det har redan hänt i Norge och kommer hända i Sverige och andra länder också. Med en stor andel elbilar på marknaden finns det en 'point of no return', man går inte tillbaka till förbränningsmotorer, och det gör branschen väldigt spännande.”

Hur ofta får du frågan om elen räcker till?

”Väldigt ofta. Och det är klart att kapaciteten är en utmaning över tid när en hel fordonsflotta blir elektrifierad. Då är det en förutsättning av vi använder oss av effektiv lastbalansering.” 

Defa, och övriga aktörer på marknaden, tillverkar laddboxar som ser till att fördela laddningen mellan många inkopplade bilar. Det finns också stora förutsättningar att optimera laddningen för tider då elen är som billigast, till exempel på natten.

”Erfarenheten från Norge visar till exempel att 88 procent av elbilsägarna laddar dagligen eller veckovis i hemmet, när bilen står stilla under natten, medan 15 procent använder dagligen eller veckovis en snabbladdare längs vägen”, säger Martin Jonsson på Defa Sverige.

Innebär det att utmaningarna med att bygga ut nätverket med publika laddare är överdrivna?

”Jag tycker att det förs en viktig diskussion om infrastrukturen. Men får vi en räckvidd på 70-80 mil i våra elbilar och har laddning i anslutning till folks hem så räcker det. Då behöver inte utbyggnaden av publik laddning vara en så stor fråga.”

Vad kan Sverige lära av Norge?

”Förändringen måste ses som en affärsmöjlighet och inte ett hot. Sedan gäller det för alla aktörer att anpassa sina värdeströmmar utifrån det. I Norge har vi många konkreta exempel där vi hjälpt återförsäljarna att bygga upp nya affärer runt laddinfrastruktur och digitala tjänster, många handlare har nu egna kompletta system där man kan erbjuda laddning för att göra sig attraktiva och locka kunder.”

Samtidigt finns det väl farhågor om lägre intäkter från service exempelvis?

”Absolut. Man måste våga förändra sig och tänka i nya banor när det gäller tjänster och hitta andra sätt att tjäna pengar på. Men jag skulle som sagt inte säga att det är ett hot, det finns stora möjligheter också. Bilen kommer att bli en del i ett elektriskt ekosystem i samhället genom att kopplas ihop med ditt hem till exempel. Att ta hela den värdekedjan i beaktning när man säljer en bil kommer att bli viktigt.”

Hur ser du på möjligheterna för laddning att bli en stor exportvara från Norden?

”Våra kraftbolag och fordonsbolag har lyckats väldigt bra internationellt. Det finns inget som hindrar Defa och andra motsvarande företag från att bli lika stora i världen. Just nu är den nordiska marknaden stor nog för oss på Defa, men man vet aldrig”, säger Martin Jonsson.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer