ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

VW-gruppen riskerar dryga böter

  • Foto: Michael Sohn

Trots alla satsningar på elektrifiering kommer en majoritet av bilföretagen att misslyckas med att nå utsläpps­målet i Europa 2021, bedömer konsult­bolaget PA Consulting.

Värsta smällen väntar Volkswagengruppen som riskerar böter på över 14 miljarder kronor. 

Om två år skärps reglerna för hur mycket koldioxid nya bilar får släppa ut till ett snitt på 95 gram kol­dioxid per kilometer. I dag ligger genomsnittet på 118 gram per kilometer.

EU har satt världens tuffaste krav. Som jämförelse har Kina 117 gram, Japan 122 gram och USA 125 gram – nivåer som gäller från 2020.

PA Consulting har för fjärde året undersökt hur väl rustade bilföretagen är inför regelskärpningen. Resultatet visar att 8 av 13 tillverkare inte kommer att klara målet. Eftersom bolagen får böta 95 euro för varje gram man går över gränsen multi­plicerat med antalet sålda bilar föregående år blir det kostsamt. Böterna ­kommer i en tid när hela branschen tyngs av stora investeringar för både elektrifiering, autonom körning och uppkoppling.

”Många bilföretag har vaknat för sent. Det går inte att gömma sig bakom att utsläppsmålet ligger långt bort längre. Och för att klara nästa steg 2025 måste de verkligen öka takten”, säger Michael Schweikl, automotiveexpert på PA Consulting.

Dessutom blir det tuffare att få ner koldioxidutsläppen när efterfrågan på dieselbilar minskat samtidigt som fler kunder vill ha suvar som generellt har högre utsläpp.

Bäst klarar sig Toyota som har en stor andel hybrider, följt av alliansen Renault-Nissan-Mitsubishi som var tidiga med elbilar. Volvo Cars, inklusive nya elektrifierade prestandamärket Polestar, går in på tredjeplatsen. Ännu har dock inte Volvo någon renodlad elbil. Den lanseras först i slutet av året. Polestar kommer något före och väntas visa sin första elbil i vår.

I PA Consultings rapport lyfts Volvo Cars fram som ett bolag som snabbt kan reagera på trender och bedömningen är att Volvo med sina elektrifieringsplaner är väl positionerat för att klara de ännu tuffare kraven som kommer 2025 och 2030. Bolaget har lovat att ingen ny modell ska säljas med dieselmotor från och med i år och PA Consulting drar slutsatsen att dieselbilarna sannolikt är borta från Volvos sortiment 2023.

Honda hör också till dem bedöms klara målet. I andra delen av listan – de som väntas få böter – finns bland annat de tre tyska tillverkarna Volkswagenkoncernen, Daimler med Mercedes-Benz och Smart och BMW inklusive Mini och Rolls-Royce samt Ford, Fiat-Chrysler, Mazda, Hyundai-Kia och PSA (Citroën, Peugeot, DS och Opel). Jaguar Land Rover har också för höga utsläpp, men klarar sig undan böter för att man säljer under 300.000 bilar i Europa. 

Fiat-Chrysler riskerar böter på 700 miljoner euro, motsvarande 7,1 miljarder kronor, för PSA handlar det om på 600 miljoner euro, motsvarande 6,1 miljarder kronor och för Ford 430 miljoner euro (4,4 miljarder kronor). 

Europas största tillverkare, Volks­wagen­gruppen, med märken som VW, Audi, Skoda och Seat, väntas få de högs­ta böterna. Beräknat utifrån förväntad försäljning landar böterna på 1,4 miljarder euro, vilket är runt tio procent av rörelse­vinsten 2017.

”De har kommit i gång för sent med sin satsning mot elektrifiering och kan inte komma ikapp på den här korta tiden som återstår. Vissa märken klarar sig bättre än andra, men VW-gruppen räknas som en enhet”, säger Michael Schweikl.

Volkswagen har redan tvingats betala stora summor för böter och ersättningar efter fusket med dieselmotorer som avslöjades 2015. Avgasskandalen beräknas ha kostat 30 miljarder dollar, motsvarande nästan 270 miljarder kronor. 

”Eftersom dieselfrågan har varit så stor för Volkswagen har de tappat fokus på koldioxid och förlorat värdefull tid”, säger Michael Schweikl.

I november presenterade VW en omfattande investeringsplan för att få igenom skiftet mot mer elektrifiering och självkörande teknik. Fram till 2023 ska bolaget investera 44 miljarder euro (450 miljarder kronor) i både nya fabriker och nya bilmodeller. 2025 ska koncernen ha kapacitet att bygga en miljon elbilar. 

”De kommer att förbättra sina utsläpp avsevärt när de kommer i gång, men de har varit för sena i starten”, säger Michael Schweikl.

Ytterligare en utmaning för biltillverkarna är att de nya mer realistiska utsläppstesterna, WLTP, gör att de mätbara koldioxidutsläppen ökar med upp till 20 procent. 

”Det sätter ännu mer press på hela branschen att få ner utsläppen med mer elbilar och hybrider”, säger Michael Schweikl.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies